ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 دي 1388     |     کد : 6191

چهار شنبه 23 دي 27 محرم 13 ژانويه

لشكر كشي مامون عباسي به سرزمين روم در سال 215 هجري قمري

لشكر كشي مامون عباسي به سرزمين روم در سال 215 هجري قمري
مأمون عباسي، هفتمين خليفه طايفه بني عباس در 27 محرم سال 215 قمري براي تنبيه متجاوزان رومي و شكستن قدرت و ابهت شيطاني آنان، در رأس سپاهي عظيم و سنگين عازم سرحدات غربي خلافت اسلامي، يعني مرزهاي امپراتوري روم شرقي شد.
وي، پس از خروج از بغداد، وارد موصل، پس از آن وارد مِنبج، دابق، انطاكيه، مصيصه و طرسوس (طرطوس) شد و از آن جا وارد سرحدات و متصرفات روم شرقي گرديد و با روميان به نبردي سخت و سنگين پرداخت و دژهاي مستحكم آنان را در هم كوبيد و برخي از شهرهاي آنان، از جمله آنكارا (پايتخت كشور فعلي تركيه) را به تصرف خويش در آورد.
وي، در سال بعد نيز با لشكري سنگين، روميان متجاوز را مورد هجوم سپاهيان خود قرار داد و بسياري از مناطق آنان را به تصرف خويش در آورد.

ورود لشكر شام به سر كردگي« حصين بن نمير» به شهر مکه در سال 64 هجري قمري
لشكر شام به سر كردگي« حصين بن نمير» در سال 64 هجري قمري وارد شهر مكه شد. اين لشكر قبل از ورود به اين شهر مقدس در كوههاي اطراف آن كه مشرف به خانه ها و مسجد الحرام بوداجتماع كرد وبا تعبيه وسايل جنگي در اين روز به شهر حمله كردند بر اثر اين حملات بنا ي خانه مقدس كعبه دچار آتش سوزي شد و خسارتهاي در خور توجهي به آن واردآمد، ودر همين اثنا با انتشار خبر مرگ يزيد، ابن نمير جنگ را رها كرد و به جانب شام بازگشت. هدف اصلي يزيد از اين حمله سركوبي ابن زبير و ديگر كساني بودكه به بيعت با او حاضر نشدند.

درگذشت « آيت الله حاج مولا علي كني» در سال 306هجري قمري
« آيت الله حاج مولا علي كني» از فقيهان و مجتهدان بزرگ شيعه در سال 306هجري قمري در تهران در گذشت .اين عالم برجستهه بيشتر مراتب علمي و دانش ديني خود را نزد شيخ مرتضي انصاري كسب كرد ودر پي سالها تحقيق و مطالعه جدي و عميق در حوزه عراق بدرجه اجتهاد رسيد. آيت الله كني از روحانيون پر نفوذ بود و شاها ن قاجار بويژه ناصرالدين شاه از او هراس بسيار داشتند. وي در كنار آيت الله ميرزاي شيرازي مجاهد بزرگ كه زعامت ورهبري شيعيان رادر سامراءبه عهده داشت سرپرست شيعيان تهران را نيز به عهده دار بود. كتب توضيح المقال در علم رجال رسائلي را در طهارت، شهادت، قضا، عبادت، و تحقيقاتي در مسايل فقهي از آثار آيت الله كني است.

زدو خورد میان نظامیان شاه و مردم در قزوین و سیرجان در سال1357هجري شمسي
درپي وقوع تظاهرات و راهپيمايي درشهرهاي قزوين و سيرجان زدوخورد شديدي ميان نظاميان شاه و مردم درگرفت و عده‎اي ازمردم مسلمان و انقلابي شهيد يا مجروح شدند. نظيراين راهپيمايي درشهرهاي ديگرنيزبرپا شد و درنهايت به اخراج كاركنان خارجي ازشركتها و بسته شدن بسياري ازكارخانه‎هاي خارجي انجاميد. همچنين درهمين روز صدها هزارنفرازدانشجويان دانشگاه تهران به همراهي جمعي ازمردم كه درمحوطه دانشگاه تهران اجتماع كرده بودند با سردادن شعارهايي مخالفت خود را با شاه و دولت بختياراعلام كردند و بازگشت امام خميني را به كشور، خواستارشدند. اين اجتماع عظيم زماني تشكيل شد كه مأموران رژيم طاغوت محدوده دانشگاه را محاصره كرده بودند. دراين روزحضرت امام خميني(ره) با فرستادن پيامي ضمن هشداربه مردم و تأكيد برلزوم هوشياري آنان مقابل خائنان و اشرار، ملت ايران را ازتوطئه‎ها و شايعات تفرقه افكنانه ايادي رژيم آگاه كردند. حضرت امام دربخشي ازپيام خويش فرمودند: «من به ملت شريف و جميع جناحهاي نظامي و انتظامي به حكم تكليف الهي و ملي هشدارمي‎دهم كه با بيداري و شجاعت اخلاقي يكي ديگرازآخرين توطئه‎ها را خنثي كنيد».

آغاز عمليات كربلاي 6 در سال1365هجري شمسي
عمليات كربلاي 6با رمزيا فاطمةُ الزهرا(س) در سال1365هجري شمسي در شمال سومارآغازشد. اين عمليات را نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به منظور آزادسازي ارتفاعات شمال سومارانجام داد. شماركشته شدگان و مجروحان دشمن درعمليات كربلاي 6 بيش از3000تن ذكرشد.

تشکیل شوراي سلطنت توسط شاه در سال1357هجري شمسي
شاه شوراي سلطنت را در سال1357هجري شمسي تشكيل داد. او تني چند ازمهره‎هاي سياسي وابسته را به اين كارگمارد تا امواج خروشان انقلاب اسلامي را خروشاند. شاه نظرداشت با اين اقدام ملت مسلمان و انقلابي را به حفظ رژيم پهلوي متقاعد سازد مشروط براينكه اختيارات شاه دررأس حكومت محدود شود. اما ملت انقلابي براي آشكاركردن مخالفتشان با تجمع درخيابانها و سردادن شعرهاي انقلابي بارديگر بركناري شاه را فريادكردند. همچنين درهمين روزحضرت امام خميني(ره)بيانيه‎اي داشتند كه تا چند روزديگردولتي تازه تشكيل خواهندداد كه همه اعضاي آن را ازپيش تعيين كرده‎اند و همه آنان درايران بسرمي‎برند.

درگذشت الكساندرپاپوف فيزيكدان روسي و مخترع ضبط صوت در سال1906ميلادي
الكساندرپاپوف فيزيكدان روسي و مخترع ضبط صوت در سال1906ميلادي درگذشت. اين محقق روسي درپايان تحصيلات خود به مطالعه و تحقيق پرداخت و سرانجام در سال 1895 ميلادي ضبط صوت ساخت خود را آزمايش كرد و با موفقيت دراين آزمايش دستگاه اختراعي خود را به مردم روسيه و سپس مردم جهان عرضه كرد. ضبط صوتي كه پاپوف اختراع كرد ديگر محققان تكميل كردند.


برگزاری كنفرانس تاريخي متفقين در زمان جنگ جهاني دوم در سال1941ميلادي
در زمان جنگ جهاني دوم در سال1941ميلادي كنفرانس تاريخي متفقين درلندن برگزارشد. كنفرانس لندن به پيشنهاد چرچيل نخست وزيروقت انگلستان برگزارشد و هدف او ازتشكيل اين كنفرانس نزديك كردن سياستهاي مختلف سران كشورهاي اروپايي براي مبارزه با دو قدرت آلمان و ايتاليا بود. دركنفرانس لندن سران كشورهاي هلند، بلژيك، لوكزامبورك، فرانسه، يونان، نروژ، دانمارك، بلغارستان، چك و اسلواكي و يوگسلاوي سابق حضورداشتند. 







نوشته شده در   چهارشنبه 23 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode