ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 دي 1388     |     کد : 6183

سه شنبه 22 دي 26 محرم 12 ژانويه

محاصره و سنگ باران مكه معظمه از سوي سپاهيان يزيد در سال 64 هجري قمري...

محاصره و سنگ باران مكه معظمه از سوي سپاهيان يزيد در سال 64 هجري قمري
پس از شهادت اباعبدالله الحسين(ع) و يارانش در كربلا به دست سپاهيان يزيد، يك انزجار و تنفر فزاينده اي نسبت به يزيد در جامعه اسلامي پديد آمد و روز به روز وي را بي مقدار و بي اعتبارتر مي كرد.
عبدالله بن زبير، از اين وضعيت، بهره برداري كرد و در مكه معظمه خود را به "العائذ بالبيت" ملقب و ملتزم خانه خدا كرد و مخالفان يزيد را به گرد خود جمع آوري و متمركز نمود و به تدريج قوت يافت و در سال 63 قمري شهر مكه معظمه را از دست عامل يزيد بيرون آورد و ادعاي حكومت نمود.
سپاهيان جرّار و ستم پيشه يزيد كه به تازه گي از قيام مردمي مدينه منوره به رهبري عبدالله بن حنظله فارغ شده بودند، به دستور يزيد بن معاويه به سوي مكه معظمه هجوم آوردند. ولي با دفاع هواداران عبدالله بن زبير روبرو گرديدند. بناچار، اين شهر مقدس را محاصره و بر اهالي آن بسيار سخت گرفتند.
آنان بر بلنداي اطراف مكه، منجنيق و سنگ اندازهاي بزرگي نصب كرده و خانه هاي اين شهر مقدس و حتي مسجدالحرام و خانه خدا را سنگ باران كردند. لشكريان يزيد به سركردگي حصين بن نمير، علاوه بر سنگ اندازي، با پرتاب بسته هاي نفت و مواد سوزنده، بسياري از خانه هاي مردم و اماكن مذهبي را دچار آتش سوزي نمودند و بسياري از اهالي مكه را كشته و زخمي كردند.
اين واقعه اسف بار، در 26 و به روايتي در 27 محرم سال 64 قمري، آغاز گرديد و تا سوم ربيع الاول همان سال ادامه يافت. ولي سپاهيان يزيد با اين گونه اعمال ننگين خود، كاري از پيش نبرده و بالعكس موجب تقويت عبدالله بن زبير و گستردگي قيام او شدند.
سرانجام، يزيد بن معاويه در ربيع الاول سال 64 قمري به هلاكت رسيد و نيروهاي شامي به شام بازگشتند و عبدالله بن زبير، علاوه بر مكه، بر اكثر نقاط حجاز، يمن و عراق تسلط يافت.

شهادت علي بن حسن مثلّث در زندان منصور دوانقي در سال 146 هجري قمري
منصور دوانقي، دومين خليفه عباسي به خطر قيام هاي محمد و ابراهيم، فرزندان عبدالله بن حسن مثنّي در مدينه و بصره و مخالفت هاي عده اي ديگر از بني الحسن(ع) با دستگاه جور بني عباس، نسبت به نوادگان امام حسن مجتبي(ع) كه از علويان مبارز و ذي نفوذان عصر خود بودند، سخت گيري هاي زيادي اعمال مي كرد و زندگي را بر آنان بسيار دشوار مي نمود.
وي، علاوه بر سركوب قيام هاي بني الحسن(ع) و كشتن تعدادي از آنان، از جمله محمد (نفس زكيه) و ابراهيم (قتيل باخمري)، بسياري از آنان را دستگير و در سياه چال هاي مخوف زنداني كرد.
منصور، در سال 140 قمري وارد مدينه شد و افراد سرشناس بني الحسن(ع)، مانند عبدالله بن حسن مثنّي، ابراهيم بن حسن مثنّي، ابوبكر بن حسن مثنّي، حسن بن جعفر بن حسن مثنّي، عبدالله بن داوود بن حسن مثنّي، علي بن داوود بن حسن مثنّي، عباس بن داوود بن حسن مثنّي، محمد بن ابراهيم بن حسن مثنّي، اسحاق بن ابراهيم بن حسن مثنّي، عباس بن حسن مثلّث، علي عابد بن حسن مثلث و علي بن محمد نفس زكيه را دستگير كرد و به مدت سه سال در مدينه زنداني كرد. در سال 144 قمري نيز محمد ديباج (برادر مادري عبدالله بن حسن مثنّي) را بر آنان افزود و مأموران حكومتي، بر بدنش چندان تازيانه زدند كه لباسش با پوست بدنش به هم آميخت.
در همين سال، تمامي آنان را در بندهاي آهنين كره و با وضعيت رقت باري به سوي عراق حركت دادند و در زندان هاشميه (در حوالي كوفه) در سردابي نمور و تاريك زنداني نمودند و بر آنان بسيار سخت گرفتند.
آن زندان مخوف و هولناك، بلاي جان نوادگان امام حسن مجتبي(ع) شد و بر اثر سوء تغذيه، تاريكي و غير بهداشتي بودن محيط، آزارهاي روحي و جسمي مأموران بر زندانيان، اين عده، يكي پس از ديگري به بيماري هاي گوناگون و طاقت فرسا مبتلا شده و مظلومانه در همان جا به شهادت مي رسيدند و بدون اين كه امكان تغسيل و تكفين آنان وجود داشته باشد، بر روي هم انباشته شده و مرگ سايرين را تسريع مي نمودند.
نخستين كسي كه از آن جمع به ديار باقي شتافت، علي بن حسن مثلث بن حسن مثنّي بن امام حسن مجتبي(ع) بود.
وي از عابدان و زاهدان عصر خود و به "عليّ الخير" و "عليّ العابد" معروف بود و در عبادت و بندگي، به ويژه در نماز و تهجّد، حالت خشوع و حضور قلب كامل داشت. وي، در حالي جان داد كه سرش در سجده عبادت بود. علي بن حسن مثلث، به هنگام شهادت، چهل و پنج سال داشت و داراي پنچ پسر و چهار دختر بود. يكي از فرزندانش حسين بن علي، معروف به شهيد فخ است كه سال هاي بعد، بر ضد بني عباس قيام كرد و در سرزمين فخ، همانند ابا عبدالله الحسين(ع) مظلومانه به شهادت رسيد و اهل بيتش به اسارت دشمن در آمدند.

شهادت «عليّ بن حَسَنُ‌ المُثَلث » از نوادگان امام حسن(ع) در سال146هجري قمري
«عليّ بن حَسَنُ‌ المُثَلث » ازنوادگان امام حسن (ع) در سال146هجري قمري درزندان به شهادت رسيد. او درزمان خليفه عباسي همراه برادران، عموو ديگرخويشانش دستگيرو زنداني شد. سپس به زندان هاشميّه درمكه انتقال يافت. علي بن حسن المثلث سرانجام درهمين مكان شهيد شد و زندان هاشميّه به زيارتگاه شيعيان مبدل شد.

تولد ميرزا محمد حسين اديب آزاد در سال1298هجري قمري
ميرزا محمد حسين اديب آزاد از شاعران بزرگ ايران در سال1298هجري قمري در تبريز به دنيا آمد. اشعار او با تخلص اديب در يك ديوان گردآوري شده است. ازاديب آزاد همچنين كتابي بنام گنجينه ادب باقي است كه شامل سروده هاي شاعران متقدم و معاصراديب است.

تشكيل شوراي انقلاب به فرمان امام خميني (ره) در سال 1357 همجری شمسی
با اوج گيري نهضت اسلامي در سال 1357، انديشه طرحي تشكلي به نام((شوراي انقلاب)) در ميان روحانيون معتمد امام(ره) پديد آمد، كه در سفر شهيد مطهري به پاريس، اين طرح با ايشان در ميان گذارده شد. شوراي انقلاب كه بنياد آن در آذرماه 1357، شكل گرفته بود، بزودي به عنوان اساسي ترين ركن قدرت سياسي و اجرايي امام(ره) و يكي از نهادهاي منتسب و مورد تأييد ايشان آغاز به كار كرد. در پيام سياسي بسيار مهم امام(ره) در 22 دي 1357، تشكيل شوراي انقلاب اعلام شد.

آغاز عملیات نيروي زميني سپاه پاسداران از قرار گاه رمضان در سال1366هجري شمسي
نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال1366هجري شمسي عملياتي را از قرارگاه رمضان آغازكرد. اين عمليات با رمزيازهرا(س) دراستانهاي كركوك، دهوك، و دياله اجراشد. گفتني است كه درعمليات نامنظم ظفر5 معارضان عراقي نيزبا دلاوردمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همكاري كردند و اين عمليات با موفقيت به پايان رسيد.

تولد جك لندن نويسنده اِمريكايي در سال1876ميلادی
جك لندن نويسنده اِمريكايي در سال1876ميلادی متولد شد. جك لندن بسياري ازسالهاي عمرخود را درسفرگذراند و با مردم مختلف و آداب و رسوم مناطق دورو نزديك آشنا شد. اين نويسنده با ذوق بويژه از سرزمينهاي يخ زده شمال اِمريكا اطلاعات فراوان گردآوري كرد و درنوشتن كتابهاي خود ازاين اطلاعات استفاده كرد. ازمهمترين آثارجك لندن «آواي وحش، سپيد دندان و آشتي ناپذير» را مي‎توان نام برد.

تولد پُل مولِر شيميدان و مكتشف سوئيسي در سال1899ميلادي
پُل مولِر شيميدان و مكتشف سوئيسي در سال1899ميلادي بدنيا آمد. مولردرپايان تحصيلات دانشگاهي تحقيقات خود را به منظورتهيه تركيبي براي نابودي حشرات زيان آورآغازكرد. او قصد داشت دارويي فراهم كند كه اثرسوء درانسان، حيوان و گياه نداشته باشد و فقط حشرات زيان آوررا نابود كند. مولردرسال1939ميلادي مادّه مورد نظرش را كشف كرد و نام آن را"د.د.ت" نهاد. «د.د.ت» امروزه هم به همين نام مشهوراست. شايان توجه است كه پل لومربراي اين تحقيقات ارزنده و كشف مهم خود درسال1948ميلادي جايزه نوبل را دررشته‎ طب و فيزيولوژي دريافت كرد.

شکست محاصره بندرمهم و استراتژيك لنينگراد در سال1943ميلادي
بندرمهم و استراتژيك لنينگراد در سال1943ميلادي پس از مقاومتي طولاني در مقابل ارتش آلمان نازي ازمحاصره قواي بيگانه خارج شد. لنينگراد كه همواره مقابل ارتش آلمان نازي ازمحاصره قواي بيگانه خارج شد. لنينگراد كه همواره مركزانقلابها و رويدادهاي مهم سياسي روسيه بوده است؛ درسال 1941ميلادي درمحاصره آلمان نازي قرارگرفت اما پس ازدوسال مقاومت دليرانه مردم شهر، ازمحاصره دشمن خارج شد. براي روسيه شوروي آزادسازي لنينگراد ازمحاصره دشمن درجنگ جهاني دوم پيروزي اعلام شد.







نوشته شده در   سه شنبه 22 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode