ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 دي 1388     |     کد : 6165

دوشنبه 21 دي 25 محرم 11 ژانويه

شهادت حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) بنا به روایتی در سال 95 هجري قمري...

شهادت حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) بنا به روایتی در سال 95 هجري قمري
بنابر برخي روايات حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) امام مسمانان جهان در روز بيست و پنجم محرم سال 95 هجری قمری بدست وليد بن عبد الملك به شهادت رسيدند. پس از شهادت امام حسين (ع) در حماسه خونين كربلا، امام سجاد (ع) هدايت امت اسلامي را عهده درا شدند. ايشان شاهد حوادث جانگداز كربلا بودند و رسالت خطير و دشوارشان ا زغروب روز دهم محرم آغاز شد امام سجاد (ع) و حضرت زينب (س) در هر فرصت ممكن تلاش ميكردند با ايراد خطبه ها و سخنان خود عمق حادثه خونين كربلا را به تصوير بكشند جناياتي را كه دشمنان با بي رحمي به آنان روا داشته بودند با زگو كنند. دوران زندگي امام زين العابدين(ع) آكنده از رنج و سختي جانفرسا بود. ايشان به سبب كثرت عبادت و بجاي آوردند سجده هاي طولاني در نماز به سجاد شهرت يافتند. دعاهاي شبانه آن حضرت در كتابي به نام صحيفه سجاديه گرد آوري شده اند كه از منابع مهم شيعي نيز به شمار مي رود شايان توجه است كه برخي ااز مورخان شهادت امام سجاد (ع) را در روزهاي 12و 18محرم ذكر كرده اند .

كشته شدن امين به دست سپاهيان برادرش مامون عباسي در سال 198 هجري قمري
هارون الرشيد، پنجمين خليفه عباسي، پيش از مرگ خود سفارش كرد سه تن از فرزندانش، كه از ساير فرزندان او بزرگتر بودند، يكي پس از ديگري به خلافت رسند. نخست، محمد امين و پس از او، عبدالله مأمون و سوم، قاسم مؤتمن.
بر اين اساس، در سال 193 قمري، پس از مرگ هارون الرشيد، فرزندش امين در بغداد به خلافت رسيد و زمام خلافت را به دست گرفت و با برخورداري از راهنمايي هاي مادرش زبيده و وزير اعظمش فضل بن ربيع، امور خلافت را به پيش مي برد و در همان هنگام برادرش مأمون در خراسان به سر مي برد و بخش شرقي خلافت اسلامي كه از همدان در غرب ايران تا ماوراء النهر و هندوستان را شامل مي شد، در اختيار داشت و از راهنمايي هاي فضل بن سهل و حسن بن سهل برخوردار بود.
سپاهيان ايراني نژاد خلافت، در اردوگاه هاي مأمون و سپاهيان عرب نژاد و افريقايي در اردوگاه هاي امين تجمع كرده و به خاطر فاصله ميان بغداد و خراسان و دوري دو برادر از يكديگر، به تدريج شعله هاي اختلاف و بد دلي برافروخته شد. امين براي تقليل و تضعيف قدرت روز افزون مأمون، در يك اقدام عجولانه، وي را علي رغم سفارش پدرش، از ولايت عهدي معزول و فرزند خردسال خود موسي را به اين مقام برگزيد.
اين أمر، موجب تيره تر شدن روابط طرفين و ابراز استقلال طلبي سپاهيان مأمون شد.
مأمون و سپاهيان وي، از پيروي امين سرباز زده و او را از خلافت معزول دانستند و از آن هنگام، مأمون را به عنوان خليفه معرفي كردند.
امين كه از رفتار برادرش مأمون و سپاهيان ايراني نژاد، عصباني و به شدت ناراحت شده بود، سپاهي سنگين به فرماندهي "علي بن عيسي بن ماهان" به سوي ايران گسيل داشت. وليكن سپاهيان وي در نبردهاي متعدد با سپاهيان مأمون، دچار ضعف و شكست شده و با كشته شدن علي بن عيسي، به سوي بغداد عقب نشيني كردند.
سپاهيان مأمون با فتح شهرهاي ايران و عراق، به بغداد نزديك شده و آن را به محاصره خويش گرفتند و هر روز محاصره آن را تنگ تر كردند. تا اين كه در شب بيست و پنجم محرم، سال 198 قمري، با شكستن درهاي ورودي و گشودن دژهاي نگهباني، وارد بغداد شده و پس از نبردي سخت و توان فرسا، آن را به تصرف خويش درآوردند.
امين، در اين واقعه هولناك، به دست سپاهيان برادرش مأمون كشته شد و پس از مدتي سرش را براي برادرش مأمون در خراسان ارسال كردند.
از آن تاريخ، براي مأمون در سراسر مناطق تحت نفوذ خلافت، بيعت گرفته و به نام او خطبه خواندند و او را خليفه واحد عالم اسلام معرفي كردند.
مدت خلافت امين، در حدود چهار سال و نيم بود.

« قاضي ابو علي محسن تنوخي»، اديب، نويسنده و شاعر مسلمان در سال 384هجري قمري
در گذشت. تنوخي در بغداد به قضاوت مشغول بود و چون آشكارا با بني عباس مخالفت كرد اموالش مصادره و از قضاوت عزل شد. از تنوخي آثاري چون «الفرج بعد الشِدّة» بجاي مانده است.

انتشار نخستين روزنامه ايران به همت ميرزاصالح شيرازي در تهران در 1253هجري قمري
كاغذ اخبار نخستين روزنامه ايران به همت ميرزا صالح شيرازي در 1253هجري قمري در تهران منتشر شد،كاغذ اخبار بروي صفحات بزرگ با چاپ سنگي چاپ و منتشر مي شد.در روزنامه كاغذ اخبار مطالبي در باره شهر تهران، وديگر شهرهاي ايران، كشور هاي غربي و بويژه اخبار مربوط به عثماني چاپ مي شد .

اهدای نسخه ای از شاهنامه توسط حكيم ابولقاسم فردوسي به لجال در اصفهان در سال 389هجري قمري
« حكيم ابولقاسم فردوسي» بزرگترين ومشهورترين شاعر و سخن سراي پارس در سال 389هجري قمري نسخه اي از شاهنامه اثر كم نظيرش را به لجال در اصفهان اهدا كرد حكيم فردوسي ابتدا شاهنامه را به دربار غزنويان يرد اما توطئه هاي درباريان و شاعران درباري سبب شد كه حاكم غزنوي با رفتاري نا پسند با او برخورد كند از اين فردوسي رنجيده خاطر به زادگاهش بازگشت. حكيم در 40 سالگي به نظم شاهنامه پرداخت و بعد از سي سال آن راتكميل كرد. حكيم طوس با خلق شاهنامه زبان پارسي رازنده كرد. وآداب و رسوم، كيش و خصلت ايرانيان قديم را به بهترين وجه نشان داد .فردوسي قسمت مهمي از تاريخ ووقايع جنگهاي باستان را بصورت مدون ومنظوم به يادگار نهاد .ونسل به نسل منتقل كرد. در سراسر اين اثر ارزشمند رعايت اصول اخلاقي هويدا است، فردوسي كوشيده است كه قواعد دستوري و صنايع شعري را بصورت كامل در شاهنامه رعايت كند .

درگذشت ابوالقاسم سَحاب ازبانيان جغرافياي جديد درايران در سال1335هجري شمسي
ابوالقاسم سَحاب ازبانيان جغرافياي جديد درايران در سال1335هجري شمسي درگذشت و دركتابخانه آستانه حضرت معصومه درقم به خاك سپرده شد. او با وجود تنگدستي خانواده تحصيلاتش را تاسطوح عالي دنبال كرد و با معلمي مخارج تحصيل خود را فراهم كرد. نام ابوالقاسم سحاب علاوه برتأليف كتابهاي متعدد درزمينه علم جغرافيا به سبب هنروي درخوشنويسي و كتابت آثاري زيبا و ارزشمند درتاريخ كشورمان نامي ماندني است. ازاين مرد فرزانه افزون برصدها مقاله درمطبوعات داخلي و خارجي يك ديوان شعر، نزديك به 70جلد كتاب درزمينه‎هاي سياست، دين و علوم مختلف بجاي مانده است كه اسرارحج و زندگاني امام حسين(ع)ازآن جمله‎اند.

درگذشت آيت الله علامه شيخ محمد صالح حائري مازندراني در سال1350هجري شمسي
آيت الله علامه شيخ محمد صالح حائري مازندراني ازعلماي گرانقدر عصر حاضر در سال1350هجري شمسي درگذشت. علامه حائري استعداد و نبوغي خاص داشت و حافظه قوي و مهارت بي نظير وي درمسائل مذهبي و احاطه كامل وي برفلسفه و فرهنگ اسلامي موجب شده بود كه جويندگان علوم اسلامي و فضلاي عصردرمجالس ايشان حاضرشوند. علامه حائري مازندراني درسرودن شعرعربي و فارسي تبحرداشت و اشعاربجاي مانده ازايشان گواه اين مطلب است.

رحلت شيخ محمد مهدي شمس الدين رئیس اعلای شیعیان لبنان سال 1379
عالم مجاهد و متفکر بزرگ مسلمان آيت الله «شيخ محمد مهدي شمس الدين» رئیس اعلای شیعیان لبنان (1379 ش) در نيمه شعبان سال 1353 ق. مصادف با 1312 ش. در نجف اشرف بدنيا آمد.
وي پس از دوران کودکي، مقدمات علوم ديني را فرا گرفت و پس از پشت سرگذاشتن سطوح عاليه، در درس خارج حضرات آيات: سيد محسن حکيم و سيد ابوالقاسم خويي به مقامات بالاي علمي دست يافت. شيخ محمد مهدي شمس الدين همزمان با تحصيل به تدريس و تأليف نيز مي پرداخت و با قلم شيوايش، در بسياري از مجلات علمي و ادبي نجف مقالاتي نگاشت. او همچنين در تأسيس مؤسسه مُنتدي النشر در راستاي گسترش فرهنگ اسلامي شرکت داشت و در دانشکده فقه نجف نيز به تدريس مشغول بود. شيخ محمد مهدي شمس الدين در ۳۶ سالگي براي ياري مردم لبنان راهي اين کشور شد و با کمک امام موسي صدر، بنيادها و مؤسسات خيريه و علمي متعددي پايه گذاري کرد. ايشان بعدها به عنوان نايب رئيس و سپس رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان برگزيده شد و منشأ خدمات مفيدي براي مردم گرديد.
آيت الله شيخ محمد مهدي شمس الدين، يکي از مردان نادري بود که علم و فقاهت را با جهاد و استقامت درهم آميخته بود. وي ضمن آگاهي از علوم ديني، در عرصه پيکار با زورگويان و غاصبان صهيونيستي پيشگام بود و در عين حال از انقلاب اسلامي ايران به رهبري خميني کبير (ره) حمايت مي کرد. از اين متفکر مسلمان، آثار متعددي بر جاي مانده که ثوره الحسين، انصارالحسين، شرح عهد الاشتر و الغدير و ... از آن جمله اند.
آن مرد بزرگ سرانجام در ۲۱ دي ماه 1379 ش. برابر با نيمه شوال 1421 ق. در 67 سالگي بدرود حيات گفت و در مسجد امام صادق (ع) که توسط معظم له در بيروت تأسيس شده بود به خاک سپرده شد.

شکست سپاه ساسانی در جنگ با قوای اسلام در سال642ميلادي
سپاه درهم شكسته ساساني در سال642ميلادي در جنگ معروف نهاوند درمقابل قواي اسلام شكست خورد و مغلوب سپاه اسلام شد. اين نبرد كه درپي جنگهاي قادسيه، مدائن روي داد، نظام پوسيده ساساني را مقهورخود ساخت و ازهرگونه مقاومت و مدافعه منظم درمقابل سپاه عظيم اسلام مأيوس كرد. پس ازفتح نهاوند يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني فراركرد اما درنزديكي مرو بدست آسياباني كشته شد و با مرگ او سلسله ساساني منقرض شد. درپي آن قواي اسلام به فتح شهرهاي ديگر و گسترش قلمرو اسلام پرداختند.

تولد دنيس پاپن مخترع و مكتشف فرانسوي در سال1647ميلادي
دنيس پاپن مخترع و مكتشف فرانسوي در سال1647ميلادي متولد شد. او ازجواني به امورصنعتي و فني علاقمند شد و دردوران تحصيل نيزاستعداد شگرف خود را دررياضي آشكاركرد و مدتي درمقام مدرس رياضيات مشغول كارشد. پاپن ازپيشروان تكميل ماشين بخاربود و دراين راه ديگ پاپن را ساخت. ديگ پاپن وسيله‎اي است با دريچه اطمينان كه آب را به دماي به مراتب بالاترازصددرجه مي‎رساند بدون اينكه آب به جوش آيد.





نوشته شده در   دوشنبه 21 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode