ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 دي 1388     |     کد : 6146

شنبه 19 دي 23 محرم 9 ژانويه

مهدي بن منصور دوانقي، سومين خليفه طايفه بني عباس در سال 158 قمري، پس از مرگ پدرش منصور، بنا به وصيت كتبي و شفاهي او به مقام خلافت اسلامي نايل آمد...

مرگ مهدي عباسي در سال 169 هجري قمري
مهدي بن منصور دوانقي، سومين خليفه طايفه بني عباس در سال 158 قمري، پس از مرگ پدرش منصور، بنا به وصيت كتبي و شفاهي او به مقام خلافت اسلامي نايل آمد.
گرچه ابوالعباس سفّاح، نخستين خليفه عباسي توصيه كرده بود كه پس از وي، برادرش منصور و پس از منصور، پسر عمويشان عيسي بن موسي بن علي به مقام خلافت نايل آيند. اما پس از آن كه منصور به خلافت رسيد، پسر عمويش عيسي را از اين مقام محروم و معزول كرد و فرزند خويش مهدي را به ولايت عهدي برگزيد. مهدي عباسي نيز هنگامي كه به كرسي خلافت نشست، راه پدرش را ادامه داد و عيسي بن موسي را از ولايت عهدي معزول و فرزند خويش هادي را به اين مقام منصوب كرد.
مهدي عباسي در اواخر عمرش از ولايت عهدي فرزندش هادي، دل زده و پشيمان شد و تصميم گرفت فرزند ديگرش هارون را به اين مقام منصوب كند. به همين جهت، هادي را كه در گرگان به سر مي برد به بغداد فراخواند، تا به طور رسمي وي را از ولايت عهدي معزول و هارون را ولي عهد خود معرفي كند.
اما هادي، اعتنايي به پيام پدر نكرد و هم چنان در گرگان به سر مي برد و خود را ولي عهد مي دانست.
چنين رفتاري از وي، موجب نگراني و رنجش خاطر پدرش گرديد و وي را ناگزير كرد كه به سوي گرگان حركت و هادي را در آن جا توبيخ و از ولايت عهدي معزول كند. وليكن هنگامي كه از بغداد خارج شد و به "ماسبذان" (از بلاد دينور و حدود كلهر، واقع در غرب كشور فعلي ايران) رسيد، مرگش فرا رسيد و در همان جا وفات يافت.
پس از مرگش، فرزندش هادي از گرگان به بغداد شتافت و لباس خلافت پوشيد و از مردم براي خويش بيعت گرفت و برادرش هارون نيز با وي بيعت و اظهار پيروي نمود.

تولد «آيت الله مدني كاشاني» در سال1321هجري قمري
«آيت الله مدني كاشاني» ازعلماي مبارز دركاشان بدنيا آمد. وي دوران تحصيلات مقدماتي و سطح را درزادگاهش گذراند و درسال1304هجري قمري همزمان با ورود آيت الله العظمي حائري يزدي به قم براي ادامه تحصيل به اين شهرمقدس عزيمت كرد. آيت الله كاشاني درپايان تحصيلات و پس ازمراجعت به كاشان به تربيت طلاب علوم ديني و توسعه امورفرهنگي اين شهرهمت گماشت. اين عالم گرانقدرشيعي دردوره زندگي پربارش ضمن تأليف كتب و رساله هاي متعدد، مدارس علمي و ديني و كتابخانه هاي بسياري نيزدركاشان بنا كرد.

درگذشت «محمّدبن طاهرسِجستاني منطقي» مشهوربه ابوسليمان سال 375هجري قمري
«محمّدبن طاهرسِجستاني منطقي» مشهوربه ابوسليمان منطقي ازفضلا و فيلسوفان عرب سال 375هجري قمري درگذشت. وي پس ازدانش اندوزي درعلوم مختلف به تأليف كتب و رسالاتي چون شرح كتاب ارسطو، و رسالَةً في مَراتِب قَوي الانسان پرداخت. گفتني است كه ابوسليمان منطقي قريب به هشت قرن پيش ازنيوتن انگليسي درباره جذب زمين نظريه اي اعلام كرده بود.

درگذشت ميرزا محمدعلي مصاحبي متخلص به عبرت در سال1321هجري شمسي
ميرزا محمد علي مصاحبي متخلص به عبرت شاعر و عارف نائيني در سال1321هجري شمسي درگذشت. استاد درغزليات و قصايد شيواي خود اغلب به مدح حضرت محم(ص) و ائمّه اطهار(ع) پرداخته است. عبرت درهنرخوشنويسي هم استاد بود و بويژه دركتابت خط نَسخ مهارت بسيارداشت. ازآثاراستاد مصاحبي،« نامه فرهنگيان و مدينَةُ الاَدَب» را مي‎توان نام برد.

نخستين تظاهرات مردم قم بعد از قيام 15خرداد علیه رژیم در سال1356هجري شمسي
نخستين تظاهرات گسترده مرم مسلمان ايران بعد از قيام 15خرداد سال1342شمسي عليه رژيم طاغوت در 19 دی سال 1356هجري شمسي در شهر قم برپا شد. اين قيام به علّت درج مقاله‎‎اي توهين آميز دريكي ازروزنامه‎هاي عصرتهران آغازشد. روحانيان و مردم با گردهمايي درمسجد اعظم قم آشكارا حكومت پهلوي را خواستارشدند و همين امرموجب اوج گيري نهضت اسلامي ايران شد و عاقبت دربهمن ماه 1357هجري شمسي به پيروزي منتهي گشت.

آغاز عمليات كربلاي پنج در سال1366هجري شمسي
نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال1366هجري شمسي عمليات كربلاي پنج را با رمزيازهراء(س) آغازكرد. عمليات كربلاي پنج درمنطقه عملياتي شملچه و شرق بصره انجام شد و هدف ازاجراي آن آزادسازي شلمچه و چند جزيره بود. عمليات كربلاي پنج مدت45روزبطول انجاميد و با موفقيّت كامل به پايان رسيد.

درگذشت استادجمشيد اميني مبتكرشيوه نوين مكتب نقاشي برمالي در سال1377هجري شمسي
استاد جمشيد اميني مبتكرشيوه نوين مكتب نقاشي برمالي در سال1377هجري شمسي بدرود حيات گفت. اودرسال 1282شمسي دراطراف ساوِجبُلاغ بدنيا آمد و بعدها ازشاگردان استاد كمال الملك شد و به حمايت ايشان فاصله نقاشي رنگ و روغن و بافت قالي با پشم و كرك را ازميان برداشت. استاد اميني به به ياري قلم و رنگ بلكه به مدد نخ و تارو پود به پرده‎ها جان بخشيد؛ و بدين ترتيب مبتكرشيوه نوين مكتب نقاشي برقالي درايران شد. 




نوشته شده در   شنبه 19 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode