ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 دي 1388     |     کد : 6119

سياره به دام شكارچي افتادند

تلسكوپ كپلر ناسا كه به آن شكارچي سياره‌ها گفته مي‌شود نخستين سياره‌هاي فراخورشيدي خود را شكار كرده است...

تلسكوپ كپلر ناسا كه به آن شكارچي سياره‌ها گفته مي‌شود نخستين سياره‌هاي فراخورشيدي خود را شكار كرده است.
به گزارش بي‌بي‌سي، كپلر كه سال گذشته با هدف كشف سياره‌هايي كه خارج از منظومه شمسي قرار دارند به فضا پرتاب شده است، اين 5 سياره فراخورشيدي را در نخستين هفته ماموريت علمي خود شكار كرده است.
با اينكه تمام اين سياره‌ها از بپتون بزرگ‌تر هستند، اما سازمان فضايي آمريكا مي‌گويد تلسكوپ كپلر به خوبي كار مي‌كند و از حساسيت خوبي برخوردار است كه توانسته آنها را كشف كند.
اين 5 سياره كپلر 4 بي، 5 بي، 6 بي، 7بي و 8 بي‌نامگذاري شده‌اند. اين سياره‌هاي فراخورشيدي تقريبا بسيار بزرگ هستند به‌گونه‌اي كه يكي از آنها چهاربرابر زمين است و يكي از آنها حتي از مشتري هم بزرگ‌تر است. همه اين سياره‌ها هم در فاصله‌اي نزديك به دور ستاره‌هايشان مي‌چرخند؛ تقريبا 2/3 تا 9/4 روز زميني طول مي‌كشد كه آنها يك بار مدار خود را به‌صورت كامل بپيمايند.
با توجه به فاصله بسيار كم سياره‌ها به ستاره‌اي كه دور آن مي‌چرخند و اين نكته كه اين ستاره‌ها از خورشيد ما بسيار داغ‌تر هستند مي‌توان گفت كه كپلر محيط واقعا داغ و بريان‌كننده‌اي را تجربه مي‌كند. مي‌توان درجه حرارت در اين مناطق را بين 1200 درجه سانتي‌گراد تا 1650 درجه سانتي‌گراد تخمين زد.
بيل بروكي يكي از دانشمندان ارشد ناسا كه در ماموريت كپلر حضور دارد در اين باره مي‌گويد: سياره‌هايي كه ما كشف كرده‌ايم همگي از مواد مذاب گداخته‌شده هم داغ‌تر هستند. همگي آنها به خاطر حرارتشان مي‌درخشند.
در واقع 2 سياره بالايي از مذاب آهن گداخته شده هم داغ‌تر هستند و نگاه كردن به آنها مانند نگاه كردن به يك كوره در حال گداختن مي‌ماند. آنها همگي درخشان هستند و مطمئنا جاي مناسبي براي پيدا كردن حيات نيستند.
با اين حال مي‌توان گفت اين سياره‌ها از منظر ديگري مي‌توانند نظرات دانشمندان را به‌خود جلب كنند. براي نمونه كپلر 7 بي‌يكي از كم‌چگال‌ترين سياره‌هاي فراخورشيدي است كه تا به حال كشف شده( حدود 17/0 گرم در سانتي‌متر مكعب).
دكتر بروكي در اين باره مي‌گويد: ميانگين چگالي اين سياره با احتساب هسته‌اش همانند چگالي استروفوم (نوعي فوم بسيار سبك) است. بنابراين كپلر بي‌7 به‌صورت خارق‌العاده‌اي سبك است، چيزي كه من مطمئنم تئوريسين‌ها به آن خيلي علاقه‌مند خواهند شد تا تلاش كنند ساختارش را درك كنند.
كپلر رو ز6 ماه مارس سال گذشته ميلادي به وسيله يك موشك دلتا 2 از پايگاه كيپ‌كاناوارال به فضا پرتاب شد. بزرگ‌ترين دوربيني كه تا به حالا به فضا پرتاب شده است در اين تلسكوپ قرار دارد.
شيوه كار كپلر براي شناسايي سياره‌هاي فراخورشيدي از اين قرار است كه وقتي سياره‌ها از جلوي ستاره‌هايشان رد مي‌شوند، كپلر سايه ايجاد شده بسيار كوچك آنها را تشخيص مي‌دهد.





نوشته شده در   چهارشنبه 16 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode