ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 دي 1388     |     کد : 6104

آزمايش رگهاي مصنوعي بر روي انسان

دكتر هميلتون و رگ مصنوعي براي انسان...

دكتر هميلتون و رگ مصنوعي براي انسان
بيمارستان رويال فري در لندن با استفاده از تكنولوژي نانو، پيوند ساده اي از مواد پليمر را امكان پذير كرده است. اين مواد پيوندي مي تواند دقيقا عمل نبض مانندي را كه به شكل طبيعي در رگهاي خوني انسان وجود دارد تقليد كند و مواد مغذي لازم را به بافتهاي بدن برساند.
هدف نهايي اين آزمايش، استفاده از رگهاي مصنوعي در بيماراني است كه رگهاي طبيعي آنها مسدود شده و يا بيماراني كه تحت عمل جراحي اندامهاي تحتاني قرار مي گيرند و بعضي از اندامهاي تحتاني خود را از دست داده اند.
پزشكان معتقدند كه با استفاده از اين رگهاي مصنوعي در نهايت از شمار بيماران قلبي و همچنين قطع اندام بيماران به شدت كاسته خواهد شد.
آزمايش بر روي رگهاي مصنوعي با بودجه اي معادل پانصد هزار پوند انگليس انجام مي شود و در صورتي كه اين آزمايشها موفقيت آميز باشد، رگهاي مصنوعي توليد شده مي تواند به هزاران بيمار كمك كند.

نياز به رگهاي مصنوعي
ديواره رگهاي خوني به شكل طبيعي به گونه اي است كه مي توانند فشار خون را در طول زندگي فرد تحمل كنند. ديواره رگها معمولا مقاومت بسيار بالايي دارند، اما اگر بر اثر بيماري هايي مانند سخت شدن رگها، آسيب ديده باشند رگ خوني ممكن است مسدود شود و يا در بعضي از بيماران، ممكن است ضعف ديواره رگها موجب پارگي رگها شود.
رگهاي جديد، محكم، قابل انعطاف، مقاوم نسبت به لخته شدن خون و داراي حركت نبضي، درست مانند ضربان قلب هستند.
در حال حاضر، درمان اين نوع بيماران به كمك جراحي "باي پاس" انجام مي شود كه طي آن رگ آسيب ديده تعويض مي شود و به جاي آن يا يك لوله پلاستيكي قرار مي گيرد و يا از رگهاي ديگر بيمار، جايگزين رگ آسيب ديده خواهد شد. اما بسياري از بيماران، معمولا رگهاي مناسبي براي جايگزيني رگهاي آسيب ديده ندارند.
رگهاي پلاستيكي موجود كه هم اكنون در عمل هاي جراحي مورد استفاده قرار مي گيرند از جنس نايلون لباسهايي است كه بعد از شستن، نيازي به اطو كشيدن ندارند و چروك نمي شوند. اگرچه اين رگهاي پلاستيكي در پيوندهاي بزرگ به خوبي عمل مي كنند اما براي پيوندهاي كوچكتر از هشت ميليمتر مناسب نيستند.
دليل آن اين است كه اين رگهاي پلاستيكي نمي توانند نبض داشته باشند و سطح آنها طوري است كه باعث لخته شدن خون مي شوند.
"جورج هميلتون" استاد دانشگاه و محقق مي گويد :" در عمل هاي جراحي كه قطر رگها بسيار كم است نامناسب بودن اين رگهاي پلاستيكي كاملا مشهود است."
او همچنين مي گويد كه بسياري از بيماران، كه نياز به پيوند رگهاي كوچك دارند رگ مناسبي براي پيوند زدن ندارند و يا اندامهاي تحتاني آنها قطع شده است، بعضي از بيماراني كه نتوانسته اند تحت عمل جراحي "باي پاس" رگ قرار بگيرند نيز، دچار حمله قلبي شده و جان خود را از دست داده اند.

رگهاي جديد
رگهاي مصنوعي جديد طوري طراحي شده اند كه تا جايي كه ممكن است حالت طبيعي حركت خون را تقليد كنند.
اين رگها، محكم، قابل انعطاف، مقاوم نسبت به لخته شدن خون و داراي حركتي نبضي شكل درست مانند ضربان قلب هستند.
براي ساخت اين رگها، محققان توانسته اند با استفاده از تكنولوژي نانو ، مولكولهاي ويژه اي را طراحي كنند.
پروفسور هميلتون مي گويد كه با استفاده از اين رگها، ميزان حملات قلبي و قطع عضو كاهش پيدا مي كند و در نتيجه جان افراد نجات داده مي شود.
جودي او سوليوان، از بنياد قلب بريتانيا مي گويد:" مزيت استفاده از پيوند رگ مصنوعي به اين معناست كه بيماران بيشتري مي توانند از عمل حراجي "باي پاس" استفاده كنند. در حال حاضر، بعد از بيرون آوردن رگ بيمار براي جايگزيني رگ آسيب ديده او ، معمولا زخم عميقي بوجود مي آيد ، استفاده از اين رگهاي مصنوعي، مي تواند از ايجاد اين زخمها نيز جلوگيري كند ."


نوشته شده در   دوشنبه 14 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode