ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 دي 1388     |     کد : 6044

جهان آي‌تي در سال 2010 چگونه خواهد بود

يك نشريه تخصصي دنياي آي‌تي به نام پي‌سي‌مگزين به قلم يكي از كارشناسانش 10 پيش‌بيني بزرگ براي جهان آي‌تي سال 2010 كرده است ...

يك نشريه تخصصي دنياي آي‌تي به نام پي‌سي‌مگزين به قلم يكي از كارشناسانش 10 پيش‌بيني بزرگ براي جهان آي‌تي سال 2010 كرده است .
پيش‌بيني‌هاي اين نشريه بيشتر بر پايه شبكه‌اي شدن كاربران، كوچك‌تر شدن دستگاه‌هاي سخت‌افزاري و جايگزين شدن فناوري‌هاي قديمي با نمونه‌هاي مدرن انجام شده است.
از ميان اين پيش‌بيني‌ها 6 مورد آنها به شرح زير است:

سال ورود تلويزيون‌هاي سه‌بعدي
وجود تلويزيون‌هاي HD ديگر اين روزها عجيب و غريب نيست؛ تلويزيون‌هايي كه داراي حافظه هستند و برخي كارايي‌هاي رايانه‌هاي خانگي را به راحتي انجام مي‌دهند.
از اين‌رو بايد براي آينده آنها يك چيز شگفت‌انگيز و تقريبا دست‌نيافتني پيش‌بيني كرد. البته شايد چيزي كه قرار است به آن اشاره كنيم كمي شگفت‌انگيز باشد اما اصلا دست‌نيافتني نيست.
گام بعدي در دنياي تلويزيون‌‌ها ظهور تصويرهاي سه‌بعدي است.  اما ظهور اين پديده در تلويزيون‌ها پايان كار نيست، احتمالا در سال آينده رايانه‌هاي خانگي و كنسول‌هاي بازي هم از اين فناوري هيجان‌انگيز بهره خواهند برد.
با اين حال به‌نظر نمي‌رسد با دستگاه‌هاي فعلي بتوان چنين فناوري‌هايي را به خانه برد. اما سال 2010 سالي است كه مسلما توليدكنندگان به فكر اين خواهند افتاد كه دستگاه‌هايي را بسازند كه بتوانند از فناوري‌هاي سه‌بعدي استفاده كنند.

تحول در فناوري‌هاي كنترلي لمسي
از وقتي كه توليدكنندگان موبايل‌ها متوجه شدند مي‌توانند به راحتي از حس لامسه انسان براي كنترل دستگاه‌هايشان كمك بگيرند، هر روز شاهد خبر جديدي در اين زمينه هستيم.در واقع اين بهترين روش و البته راحت‌ترين روش براي كنترل دستگاه‌هاي سخت‌افزاري است و حالا كه رايانه‌هايي به بازار عرضه شده‌اند كه صفحه‌هاي لمسي دارند به سختي مي‌توان از درخواست‌هاي ديگر مصرف‌كنندگان براي داشتن چنين دستگاه‌هايي چشم‌پوشي كرد.
به‌نظر مي‌رسد در سال 2010 بازار چنين دستگاه‌هايي دوبرابر خواهد شد. در كنار آن پيش‌بيني مي‌شود كنسول‌هاي بازي هم استفاده بيشتري از اين شيوه كنترل دستگاه‌ها بكنند.
در كنار آن، استفاده از حركات دست، پا و بدن براي بازي كردن چند وقتي است كه طرفداران بسيار زيادي چه در ميان كاربران و چه در ميان كارشناسان بهداشتي كه نشستن بيش‌از اندازه كودكان در پاي صفحه‌نمايش‌ها را تقبيح مي‌كنند، پيدا كرده است. از اين‌رو به‌نظر مي‌رسد دنياي بازي‌ها در سال 2010 ميزبان بازي‌هايي باشد كه بيشتر كاربران را به حركت در مي‌آورد تا شخصيت‌هاي بازي‌ها را.

سال افول دي‌وي‌دي
دي‌وي‌دي‌ها احتمالا در سال جديد به موضوعي متعلق به گذشته تبديل خواهند شد. با اين حال نمي‌توان گفت در سال جديد كلا دي‌وي‌دي‌ها از يادها خواهند رفت اما امكاناتي كه شركت‌هايي نظير اپل و نت‌فليكس عرضه خواهند كرد، قطعا از رونق آن خواهد كاست.
ازاين‌رو بسياري از كاربران به اجبار بايد به روش‌هايي كه شركت‌هاي بزرگ براي عرضه فيلم‌ها انتخاب مي‌كنند، تن دهند. يكي از اين روش‌ها استفاده از جعبه‌هاي نمايش ويژه‌اي است كه شركت‌ها عرضه مي‌كنند. از اين دست فناوري‌هاي نوين مي‌توان به اپل‌تي‌وي و تلويزيون‌هايي كه قابليت‌هاي اينترنتي دارند، اشاره كرد.

سال اوج‌گيري نت‌بوك‌ها (netbook)
نت‌بوك‌ها در سال‌هاي اخير به عزيزدردانه‌هاي صنعت رايانه تبديل شده‌اند. سال گذشته 10 ميليون دستگاه از آنها فروخته شده و قرار است اين ميزان در سال جديد به 30 ميليون برسد.باوجوداين‌،به‌نظر مي‌رسد فروش اين دستگاه‌ها رقمي بيش از اين پيش‌بيني باشد.
اما اين دستگاه‌ها هنوز به خوبي نمي‌توانند با نوت‌بوك‌ها رقابت كنند. نوت‌بوك‌هاي فعلي كمي سنگين‌تر و بزرگ‌تر از نت‌بوك‌ها هستند اما در آينده با توجه به روندي كه طراحي نوت‌بوك‌ها طي مي‌كنند، شاهد عرضه نوت‌بوك‌هاي سبك‌تر و كم‌عرض‌تري خواهيم بود.
با اينكه اين نوت‌بوك‌ها از نت‌بوك‌ها كمي‌گران‌ترخواهند بود اما صفحه‌هاي نمايش و صفحه‌كليد‌هاي بزرگ‌تر آنها بيشتر نظر مصرف‌كنندگان را جلب خواهد كرد. از اين‌رو نمي‌توان پيش‌بيني كرد در آينده‌اي نزديك نت‌بوك‌ها جاي نوت‌بوك‌ها را بگيرند اما مي‌تواند پيش‌بيني كرد سال آينده سال رونق گرفتن اين دستگاه‌هاي كوچك باشد.

تبلت‌ها و ميني‌تبلت‌ها بازار را تسخير خواهند كرد
با توجه به شايعاتي كه در باره تبلت‌هاي اپل و تعداد ميني‌تبلت‌هايي كه قرار است سال آينده به بازار عرضه شود وجود دارد، مي‌توان به راحتي پيش‌بيني كرد كه سال آينده سال موفقي براي تبلت‌ها و ميني‌تبلت‌ها خواهد بود.
اگر اپل آنگونه كه انتظار مي‌رود يك تبلت با استفاده از نرم‌افزارهاي خود به بازار عرضه كند، مي‌توان به راحتي پيش‌بيني كرد كه راه جديد در مقابل اين دستگاه‌ها باز خواهد شد.
برخي احتمال مي‌دهند اين دستگاه‌ها در سال جديد با استقبال چنداني روبه‌رو نشود و البته با توجه به فناوري‌هايي كه جديدا در ساخت نوت‌بوك‌ها به كار مي‌رود، پيش‌بيني چندان نادرستي هم به‌نظر نمي‌رسد اما با اين حال، اين دستگاه‌ها در سال جديد قطعا راه خود را خواهند يافت و مشتريان خود را پيدا خواهند كرد.
اين پيش‌بيني هم اجتناب‌ناپذير به‌نظر مي‌رسد؛ چون دنياي آي‌تي روز به روز به پرتابل شدن نزديك مي‌شود و همين موضوع است كه كارشناسان را به آينده تبلت‌ها و ميني‌تبلت‌ها اميدوار كرده است. ميني‌تبلت‌ها به‌عنوان پايه جديد


اي‌بوك‌ها شناخته خواهند شد
ميني‌تبلت‌ها حتي پيش از آنكه پيش‌بيني خاصي درباره آينده آنها در سال جديد ميلادي شود مورد توجه افراد خاصي واقع شده‌اند.
اين افراد خاص دست‌اندركاران صنعت نشر هستند. كارشناسان صنعت نشر خيلي زودتر از مصرف‌كنندگان معمولي به توانايي‌هاي تبلت‌ها و ميني‌تبلت‌ها پي برده‌اند و اميدوارند با استفاده از آنها به‌عنوان يك دستگاه‌پايه، روزنامه‌ها، مجلات و كتاب‌هاي خود را با قابليت‌هاي گرافيكي بالا عرضه كنند.
بسياري از ناشران بزرگ در حال حاضر با شركت Adobe همكاري مي‌كنند تا برنامه‌هاي مناسب محتوايي نشريات خود را براي عرضه در ميني‌تبلت‌ها تهيه كنند. از اين‌رو مي‌توان سال 2010 را سال تجربه‌گرايي براي ناشران و دست‌اندركاران تهيه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها دانست. از اين سال همچنين مي‌توان در حالتي بسيار خوشبينانه و خيال‌پردازانه كه ناشران دوباره كتاب‌ها را به شيوه‌اي جديد منتشر كنند، نام‌برد.

همشهري آنلاين-جوادنصرتي




نوشته شده در   چهارشنبه 9 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode