ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 دي 1388     |     کد : 5953

آزار ديجيتالي

براساس پژوهشي جديد افراد نوجوان بيشتر از طرف هم‌ سن ‌و سال‌هايشان به طور آن‌لاين اذيت مي‌شوند تا از سوي مزاحمان بزرگ‌سال...

براساس پژوهشي جديد افراد نوجوان بيشتر از طرف هم‌ سن ‌و سال‌هايشان به طور آن‌لاين اذيت مي‌شوند تا از سوي مزاحمان بزرگ‌سال.
اين پژوهش توسط خبرگزاري آسوشيتدپرس و شبكه «ام‌تي‌وي» انجام شده و آنچه را بسياري از كارشناسان امنيت اينترنت چندين ماه است كه مي‌گويند تأييد مي‌كند.
طبق اين پژوهش 50 درصد افراد 14 تا 24 سال نمونه‌اي از قلدري و آزار ديجيتالي را تجربه كرده‌اند. 30 درصد آنها تصويرهاي بسيار شخصي و نامناسب با تلفن همراه يا از طريق اينترنت فرستاده يا دريافت كرده‌اند. 10 درصد اين افراد چنين پيام‌هايي را ارسال كرده‌اند كه لزوماً تصويرهاي خودشان نبوده و اين درصد با آمار پژوهش‌هاي پيشين همخواني دارد.
پژوهشگران با 1247 نوجوان امريكايي صحبت كرده‌اند. از نظر آنها اين پژوهش يك جور پرسش و بحث و گفت‌وگوي آن‌لاين است كه مي‌تواند نشانگر وضعيت در كل اين كشور و شايد در جهان باشد.
تعريف قلدري و آزار ديجيتالي بر اساس اين پژوهش عبارت است از:
نوشتن چيزي كه راست نيست در اينترنت؛ قراردادن اطلاعات فردي در اختيار ديگران كه آن فرد مايل به پخش آن نيست؛ پخش شايعه‌هاي غلط؛ نوشتن چيزهاي نامناسب؛ تهديد به آزار و خطر فيزيكي؛ جاسوسي؛ انتشار عكس يا فيلم نامناسب؛ تحت فشار قرارگرفتن براي ارسال عكس‌هاي بسيار شخصي؛ تمسخر و تشويق افراد به صدمه‌زدن به خودشان.
اين يكي هم مانند پژوهش‌هاي پيشين به ضرورت آموزش نوجوانان و جوانان براي نحوه توانمندسازي و مراقبت از خودشان اشاره مي‌كند. در عين حال كه نظارت و حساسيت مربي و والدين ضروري است اما خودت بيش از بقيه بايد حواست جمع باشد.

قلدري و كلمه عبور
بيش از دو سوم (69 درصد) پاسخ‌دهندگان گفته‌اند آزار ديجيتالي براي گروه سني آنها مشكلي جدي است اما فقط نيمي از آنها (51درصد) گفته به اين فكر كرده‌اند كه آنچه در اينترنت منتشر مي‌كنند ممكن است به ضرر خودشان تمام شود. فقط 25 درصد از پاسخ‌دهندگان به احتمال روبه‌رو شدن با مشكل قانوني فكر كرده‌اند. در كشورهاي اروپايي و امريكا برخي از نوجوانان به اتهام نقض قانون در خصوص انتشار و در اختيار داشتن متن، تصوير و فيلم نامناسب و پورنوگرافي كودكان و نوجوانان، تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.
اين پژوهش فقط آمار نگران كننده ندارد، بلكه درخصوص بحث قلدري سايبر مشخص شده 78 درصد پاسخ‌‌دهندگان گفته‌اند وقتي كسي به فردي به طور فيزيكي آسيب مي‌رساند بهتر اين است كه موضوع گزارش داده شود. و 55 درصد معتقدند اگر آنها شاهد آزار كسي توسط ديگران يا يك گروه باشند بايد موضوع را به پليس و مسئولان گزارش داد. 62درصد هم معتقدند اگر كسي خودشان را آزار بدهد جلويش مي‌ايستند و مي‌خواهند كه اين كار را انجام ندهد و 59 درصد هم گفته‌اند كه از يك دوست كمك مي‌خواهند.
درباره لو دادن كلمه عبورمان و گفتن آن به ديگران بارها صحبت كرده‌ايم اما يادآوري‌اش و اين‌كه مي‌تواند به چه چيزهايي منجر شود بي‌فايده نيست.
مي‌خواهي اول تو بگويي؟ بقيه متن را فعلاً نخوان. حدس بزن... خب، حالا برو سراغ بقيه مطلب و ببين درست حدس زدي يا نه.
گفتن رمز عبور به ديگران مي‌تواند به دزديده شدن هويت آن‌لاينمان منجر شود. 26 درصد از نوجوانان و جوانان در اختيار ديگران قرار دادن كلمه عبورشان را به صورت آن‌لاين تأييد كرده‌اند. طبق اين پژوهش 68 درصد افرادي كه اين كار را كرده‌اند بيشتر از بقيه (44درصد) قرباني آزار ديجيتالي شده‌اند.

خط آن‌لاين، آينه خطر آف‌لاين
اين پژوهش نتيجه‌گيري نكرده كه بين خطرهاي مجازي و دنياي اينترنت با خطرهاي فعاليت‌هاي خارج از وب ارتباط نزديك و خاصي وجود دارد، اما مثل بعضي از تحقيق‌هاي ديگر گفته كه ارتباط‌هايي وجود دارد.
نوجوانان و جواناني كه هدف آزار ديجيتالي قرار گرفته‌اند بيش از بقيه (13درصد در برابر 6) از كارشناسان بهداشت روان كمك گرفته‌اند و بيشتر از ديگر هم‌سالانشان مدرسه را كنار گذاشته‌اند(11درصد در برابر 4).
همشهري انلاين- فرانك عطيف


نوشته شده در   سه شنبه 1 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode