ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 آذر 1388     |     کد : 5860

دوشنبه 23 آذر 26 ذي الحجه 14 دسامبر

کشته شدن عمر بن خطاب به دست فيروز ابو لؤلؤي ايراني در سال 23 هجري قمري...

کشته شدن عمر بن خطاب به دست فيروز ابو لؤلؤي ايراني در سال 23 هجري قمري
عمر بن خطاب بن نفيل، مکنّي به ابو حفص،چهل سال پيش از هجرت، در مکه معظمه به دنيا آمد و پس از ظهور اسلام،درسال هاي قريب به هجرت، مسلمان شد و در زمره ياران پيامبر(ص) درآمد. وي، دخترش حفصه را به عقد ازدواج رسول خدا(ص) درآورد و از طريق او، خود را به آن حضرت نزديک کرد.
وي بااين که در واقعه غدير خم شاهد معرفي حضرت علي(ع) به جانشيني رسول خدا(ص) بود و به همين جهت نخستين فردي بود که با علي(ع) به ولايت بيعت کرد و به وي تبريک گفت،ولي پس از رحلت پيامبر(ص) مهمترين عنصر غصب خلافت از امير مؤمنان(ع) و انحراف آن به صحابه سالخورده اي چون ابوبکر بن ابي قحافه به شمار مي آمد و از اين راه ،زمينه دست يابي خويش به خلافت پس از مرگ ابوبکر را مهيا کرد.
به هر روي، وي به مدت ده سال و نيم برمسندخلافت اسلامي تکيه زدو در اين مدت به مناطق شام،مصر،عراق و ايران لشکر کشي نمود و فتوحاتي نصيب مسلمانان کرد و تغييراتي در زمام داري و تشکيل ادارات و ديوان ها به وجود آورد.تا اينکه در ذي حجّه سال 23 هجري قمري به دست فيروز ابولؤلؤي ايراني کشته شد.
ماجراي قتل وي از اين قراراست که مغيرةبن شعبه، عامل عمربن خطاب درکوفه،به هنگام باز گشت به مدينه منوره،يکي از اسيران ايراني نژادبه نام فيروز و مکني به ابو لؤلؤ راکه فردي کاردان و توانمند بود به همراه خويش به مدينه برد ولي در آنجا به وي ستم مي کردو براي انجام کارهاي زياد و متحمّل کردن وظايف سنگين،وي راتحت فشار قرار مي داد.
فيروز در نزد عمربن خطاب از ستمگري و زور گويي مغيرة بن شعبه شکايت کرد،ولي عملاً ترتيب اثري داده نشد و مغيره به إعمال روش هاي غيرانساني خويش ادامه مي داد.فيروز بار ديگر در نزد عمر بن خطاب مغيره شکايت کرد و عمر به جاي دلجويي و يا پشتيباني از وي،از مغيره حمايت کرد و به فيروز گفت: با آن همه کارهايي که از تو بر مي آيد،اين مقداري که مغيره بر تو واجب کرده است چيز زيادي نيست. وانگهي من شنيده ام که تو مي تواني آسياب بادي بسازي،اگر براي من چنين کاري انجام دهي به تو پاداش نيکو دهم و بگويم که بر وظيفه ات بکاهند .
فيروز گفت:آري من مي توانم آسياب بادي بسازم و براي تو نيز آسيابي بسازم که آوازه آن به شرق و غرب عالم برسد!
عمر بن خطاب، به اطرا فيان خود گفت:اين غلام ايراني مرا با اين سخنانش تهديد کرده است.به همين لحاظ ،عمربن خطاب از سوي فيروز دلهره داشت و پيشاپيش وصيت کرد و أمر خلافت را بر عهده شش تن از معروف ترين صحابه پيامبر (ص) گذاشت.
سر انجام در بيست و هفتم و يا در بيست و ششم ذي حجّه،مورد هجوم متهورانه فيروز ابولؤلؤ قرار گرفت.
گويند ابو لؤلؤ سه ضربه و به روايتي شش ضربه کاري بر عمر وارد ساخت و از مسجد گريخت، چندين نفر در پي او دويدند که دستگيرش کنند، نتوانستند و سيزده نفر از تعقيب کنندگان، به دست ابو لؤلؤ زخمي شده که شش تن از آنان،جان باختند و سر آخر وي را دستگير کرده و پيش از آن که اسيرش کنند،خودکشي کردو به قولي از دست آنان گريخت و به ايران آمد.
هم اکنون، در کاشان مقبره اي است که منصوب به فيروز ابولؤ ايراني است .
به هر حال، عمر بن خطاب بر اثر آن ضربات، و فات يافت.
باز ماندگان عمر بن خطاب که از کشته شدن وي به دست يک ايراني بسيار ناراحت و خشمگين بودند،بي مهابااتباع ايراني مقيم مدينه را مورد تاخت و تاز خويش قرار دادند.گويند عبيدالله پسر عمر بن خطاب در اين اقدام غير اسلامي و غير انساني،سه تن از ايراني نژاد را صرفاً به جرم رابطه و مراوه پيشين با فيروز ابولؤلؤ،دستگير و بدون اثبات هيچ جرم و گناهي آنان را کشت و اين سه تن عبارت بودند از:هرمزان،جفينه و دخترابولؤلؤ.
پس از قتل عمربن خطاب،بنا به توصيه وي و يک جانبه گري هاي عبد الرحمن بن عوف،رئس شوراي شش نفره منصوب عمر ،خلافت به عثمان بن عفان رسيد و امام علي(ع) بار ديگر از دستيابي به خلافت اسلامي محروم ماند.

استاد شاه ميرزا مرادي هنرمند ارزنده و صاحب نام و ازاستادان موسيقي محلي ايران در سال1376هجري شمسي درگذشت. او درسال1304هجري شمسي درروستاي باباخاني دورود ازتوابع استان لرستان بدنيا آمد. از10سالگي به موسيقي گرايش يافت و ازهمان زمان ابتدا با انداختن تنبك آغازكرد و سپس در15سالگي سُرنا نوازي را شروع كرد و ازآن پس سُرنا ساز اصلي او شد. شاه ميرزا مرادي برظرايف و دقايق موسيقي لري به خوبي تسلط داشت و درسُرنا نوازي به شيوه اي گسترده از بداهه نوازي بهره مي گرفت. استاد شاه ميرزاي مرادي علاوه بر جشنواره هاي داخلي موسيقي درايران دربسياري ازجشنواره هاي بين المللي موسيقي شركت جست و در هريك افزون بر كسب جوايز متعدد نشانهاي افتخار هم دريافت كرد. او درسال 1372هجري شمسي در جشنواره سازهاي سازهاي دو زبانه كه هرسه سال يكبار دراروپا برگزار مي شود شركت كرد و هيئت داوران از ميان 150نفر شركت كننده برجسته دنيا، استاد شاه ميرزا مرادي را به عنوان بهترين نوازنده سازهاي بادي دنيا برگزيدند.

برقراري نخستين ارتباط بشر با سياره زهره در سال1962ميلادي
نخستين ارتباط بشر با سياره زهره در سال1962ميلادي برقرارشد. عامل اين ارتباط سفينه فضايي مريزدو بود كه از روز 27اوت همان سال به فضا پرتاب شده بود. اين سفينه پس از 17روز از فاصله يك ميليون كيلومتري زمين از سياره زهره با زمين ارتباط راديويي برقراركرد. 





نوشته شده در   دوشنبه 23 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode