ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 2 خرداد 1403
چهارشنبه 2 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 مرداد 1392     |     کد : 58015

غربت فرهنگی و بحران هویت تاریخی تبریز

شهردار تبریز با طرح دغدغه‌ها و گلایه‌های خود از غربت فرهنگی و بحران هویت تاریخی این شهر، ضمن دفاع از اقدامات مجموعه تحت امر خود در این بخش، خواستار توجه بیش از پیش متولیان امر به مطالبات فرهنگی، هنری جامعه شد.


شهردار تبریز با طرح دغدغه‌ها و گلایه‌های خود از غربت فرهنگی و بحران هویت تاریخی این شهر، ضمن دفاع از اقدامات مجموعه تحت امر خود در این بخش، خواستار توجه بیش از پیش متولیان امر به مطالبات فرهنگی، هنری جامعه شد.
خبرگزاری فارس: غربت فرهنگی و بحران هویت تاریخی تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین که در آیین رونمایی از کتاب نفیس « تبریز ، سرزمین آفتاب» سخن می‌گفت با اعلام این که میراث تاریخی و فرهنگی تبریز گران‌بها و ارزشمند است، هرگونه غفلت از این میراث تاریخی را خسرانی ابدی برای آیندگان دانست و با تأکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های موجود و تلاش برای احیا و معرفی هرچه بیشتر آن، خواستار تغییر نگاه و رویکردهای مسئولان و متولیان این حوزه در این خصوص شد.

وی همچنین با اشاره به این که باید هویت بحران‌زده تاریخی فرهنگی تبریز احیا شود، از بی‌توجهی محض به برخی آثار تاریخی و میراثی شهر انتقاد و خاطرنشان کرد: چرا باید مجموعه‌ه‌ای تاریخی و فرهنگی همچون مقبره‌الشعرا و ارگ علیشاه به روی مردم و گردشگران بسته شوند و با طولانی شدن روند بازسازی و یا مرمت این قبیل آثار، نوعی دلسردی در بین مردم ایجاد شود، در حالی که هر کدام از این مجموعه‌ها ظرفیتی بالقوه در حوزه گردشگری شهری به شمار می‌روند.

نوین در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با ابراز گلایه از مخالفت و اعتراض‌های برخی افراد از ورود شهرداری تبریز به حوزه فعالیت‌های فرهنگی طی سال‌های اخیر تصریح کرد: مدیریت شهری تبریز طی سال‌های گذشته، هر جا احساس نیاز کرده و با مطالبات گسترده مردمی در حوزه فرهنگی هنری روبه رو شده خود را موظف به ورود در این حوزه و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی هنری دانسته و توانسته است به بخش قابل توجهی از مطالبات فرهنگی هنری شهروندان پاسخ دهد.

وی افزود: متأسفانه همین دوستان وقتی می‌بینند شهرداری برای جبران قصور و غفلت‌های فرهنگی آنان وارد عمل شده ، به جای قدردانی و تشکر عنوان می‌کنند که شهرداری بهتر است به وظایف ذاتی خود عمل کند و این نهایت بی‌انصافی است.

شهردار تبریز در ادامه با طرح این سوال که چرا جای برنامه‌های فرهنگی هنری بزرگی چون برپایی نمایشگاه‌های بزرگ هنری و فرهنگی، کنسرت‌های موسیقی و مسابقات بزرگ هنری ادبی در شهر تبریز خالی است ؛ این مطالبات بر زمین مانده را خواسته عموم شهروندان و اصحاب فرهنگ و هنر اعلام کرد.

وی در عین حال با تأکید بر لزوم تلاش و عزم عمومی برای معرفی تبریز و هویت و شأن تاریخی آن به تمام ایران و جهان ، این تلاش را یک ضرورت فرهنگی دانست و افزود: شهرداری تبریز طی این سال‌ها به وسع و سهم خود در این راه تلاش کرده با این حال بدیهی است که شهرداری به تنهایی قادر به حل همه مشکلات و پاسخگویی به تمامی مطالبات نیست.

نوین در ادامه با اشاره به اقدامات قابل توجه شهرداری در حوزه فرهنگ و هنر طی سال‌های اخیر از این مجموعه به عنوان پیش‌قراول اجرا و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی هنری تبریز یاد کرد.

وی با اعلام این که شهرداری تبریز طی سال‌های اخیر گام‌های موثری در حوزه فرهنگی برداشته است ، این مجموعه را جورکش دیگر متولیان مسایل فرهنگی و هنری دانست.

شهردار تبریز همچنین مجموعه شهرداری تبریز را فرهنگی‌ترین دستگاه و نهاد خدماتی و اجرایی استان و کشور اعلام و خاطرنشان کرد: دوران فعلی مدیریت شهری تبریز به جهت حجم بالای فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی ، اجتماعی و هنری ارایه شده از سوی شهرداری و جلب رضایتمندی حداکثری مردم به جهت پاسخگویی شهرداری به مطالبات فرهنگی اجتماعی آنان طلایی‌ترین دوران مدیریت شهری تبریز به شمار می‌رود و شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی طی سال‌های اخیر توانسته است علاوه بر پاسخگویی به حجم بالایی از مطالبات فرهنگی هنری شهروندان ، در راستای اعتلای فرهنگی تبریز گام‌های موثری بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی هنری مدیریت شهری تبریز طی سال‌های اخیر افزود: گزارش فرهنگی شهرداری و فهرست اقدامات و برنامه‌های فرهنگی اجرا شده از سوی شهرداری نیازمند بررسی و مطالعه دقیق کارشناسان اهل فن است تا معلوم شود شهرداری تبریز در قیاس با متولیان و نهادهای اصلی مسوول فرهنگ و هنر در این شهر چه اقدامات ماندگاری انجام داده است.

شهردار تبریز در ادامه به شاخص‌های عملکردی مجموعه تحت امر خود در این حوزه اشاره و تصریح کرد: راه‌اندازی نخستین موزه شهر و شهرداری کشور در عمارت تاریخی شهرداری با ده‌ها تالار تخصصی، احداث هشت فرهنگسرای ویژه بانوان، احداث 40 باب کتابخانه و قرائتخانه، احداث حسینیه اعظم شهدا در وادی رحمت، احداث یادمان شهدای گمنام در ارتفاعات عون‌بن‌علی، احداث پنج تالار و سالن ازدواج آسان جوانان، توسعه و تجهیز 50 نمازخانه‌ پارک‌ها و بوستان‌های محلی ، کمک به بازسازی و نوسازی مساجد، برگزاری سالانه جشنواره تابستانی طی شش دوره، برگزاری دو دوره آئین تجلیل از زنده‌نامان، برگزاری یادواره‌ بزرگ شهدای گرانقدر تبریز، تجلیل و پاسداشت مفاخر و مشاهیر شهر، احداث مرکز بازپروری معتادین، احداث بوستان‌های قرآن و نهج البلاغه، نصب تصاویر شهدای جنگ تحمیلی، نصب تندیس سرداران شهید آذربایجان و احداث سقاخانه به نام شهدا از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در سال‌های اخیر بوده است.

شهردار تبریز در عین حال با اعلام این که این حجم از خدمات فرهنگی هنری بدون حمایت و پشتیبانی مالی دولت و دیگر نهادهای مسئول به تنهایی از سوی شهرداری تبریز اجرا شده از تداوم سیاست‌های فرهنگی مدیریت شهری خبر داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode