ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 آذر 1388     |     کد : 5786

دوشنبه 16 آذر 19 ذي الحجه 7 دسامبر

ازدواج حضرت علي(ع) با فاطمه زهرا(س) در سال دوم هجري قمري ...

ازدواج حضرت علي(ع) با فاطمه زهرا(س) در سال دوم هجري قمري
امام علي بن ابي طالب(ع) ،نخستين امام شيعيان و جانشين منصوب پيامبر خدا(ص)، پس از هجرت به مدينه منوره، با فاطمه زهرا(س) دختر رسول گرامي اسلام(ص) ازدواج کرد و خانواده پاک و پاکيزه اي را در جهان هستي پايه گذاري نمود.
در باره تاريخ ازدواج آن دو،نظرواحدي ازمورخان سيره و نويسان بدست نيامد؛بلکه آنان تاريخ هاي متعددي بيان کرده اند.
برخي ربيع الاول سال دوم قمري، برخي روز اول ذي حجّه سال دوم،برخي روز ششم ذي حجّه و برخي نوزده ذي حجّه،عده اي محرم سال سوم قمري و گروهي هم ماه صفر سال سوم را بيان کرده اند.
ممکن است علت اختلاف اقوال،به خاطر مراحل ازدواج باشد. مثلاً ان حضرت در اول ذي حجّه سال دوم خواستگاري کرده باشد و در روز ششم، پيامبر(ص) پس از مشورت با دخترش فاطمه زهرا(س) به وي پاسخ مثبت داده باشد و در نوزدهم ذي حجه، عقد نکاح خوانده شود و در محرم سال سوم براي جهيزيه اقدام کرده باشد و هکذا.
البته اين نظر،صرفاً يک احتمال است و آن چه که بسياري از علماي شيعه،از جمله علامه مجلسي(ره)و شيخ عباس قمي(ره)ترجيح دادند، وقوع ازدواجشان در شب بيست و يک محرم سال سوم هجري بوده است.
به ياري خداوند سبحان، در رويداد بيست و يکم محرم،آن را تشريح خواهيم کرد.

تعطيلي كلاس و تظاهرات باشكوهي دانشجويان به اعتراض به برقراري روابط مجدد با انگستان در سال1332هجري شمسي
دانشجويان دانشگاه تهران براي اعتراض به برقراري روابط مجدد سياسي با انگلستان در سال1332هجري شمسي كلاسهاي خود را تعطيل كرد و تظاهرات باشكوهي برپا كردند. محل تجمع دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران بود و مأموران به هنگام اوجگيري تظاهرات پس ازمحاصره دانشكده وارد آن شدند و درنتيجه درگيري سه تن ازدانشجويان بنامهاي شريعت رضوي، قندچي و بزرگ نيا به شهادت رسيدند. پس ازاين حادثه دانشگاه تهران تعطيل و انتشار چند روزنامه هم موضوع اعلام شد. دراين روز علاوه بر اعتراض به روابط مجدد سياسي ايران و انگليس مخالفت و اعتراض خود را درخصوص ديدار ريچارد نيكسون رئيس جمهور امريكا از ايران در سالروز حمله مأموران رژيم پهلوي دانشكده فني تهران تظاهرات باشكوهي برگزار شد و دراين تظاهرات فرياد مرگ برشاه برفضاي دانشگاه طنين انداخت و اين بارهم اين تظاهرات به درگيري انجاميد. ازاين رو 16آذرماه درتاريخ ايران روز دانشجو نامگذاري شده است تا يادآور ايستادگي و مقاومت دانشجويان درمقابل ظلم و ستم رژيم پهلوي باشد.
روز دانشجو
بعد از كودتاي 28 مرداد 1332، رژيم وابسته پهلوي كه توانسته بود با كمك اربابان امريكايي بر اريكه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پايه هاي حكومت خود را تثبيت كند، اما غافل از اينكه مقاومت مردم بطور كامل از بين نرفته و ايران در اولين فرصت خشم و انزجار خويش را نشان خواهد داد.
نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا در سال 1332، راهي ايران گرديد. در حقيقت او مي آمد تا نتيجه سرمايه گذاري بيست و يك ميليون دلاري را كه سازمان جاسوسي امريكا، سيا، در راه كودتا و سرنگوني دولت مصدق هزينه كرده بود، از نزديك مشاهده كند. ملت در حال افسردگي و از نفاق و تفرقه اي كه استبداد توانسته بود در ميان او ايجاد كند، ناراحت بود.
رهبري نهضت مقاومت، قصد رساندن صداي اعتراض مردم را به گوش جهانيان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را كه مي خواست با مشروع جلوه دادن رژيم كودتا، امتيازات مورد نظر خود را در محيط آرام بدست آورد، خنثي كند. اجراي اين برنامه به عهده كميته هماهنگي دانشگاه تهران واگذار شده بود.
تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنيس رايت، كاردار جديد سفارت انگليس در ايران، از روز 14 آذر 1332، آ‎غاز گرديد. دانشجويان دانشكده هاي حقوق و علوم سياسي، علوم دندان پزشكي، فني، پزشكي، داروسازي در دانشكده هاي خود تظاهرات پرشوري عليه رژيم كودتا برپا كردند. رژيم پهلوي كه به خوبي از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامي، در زد و خورد با دانشجويان، شماري را مجروح و گروهي را دستگير و زنداني كردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژيم پهلوي براي اولين بار وارد صحن دانشگاه شد تا فرياد مخالفان را در گلو خفه كند.
در يكي از كلاسهاي درس دانشكده فني، چند تن از دانشجويان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژيم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره مي گيرند و همين بهانه كافي بود تا وارد كلاس درس شوند و با ايجاد جو رعب و وحشت، محيط را براي بهره برداري و گرفتن زهر چشم دانشجويان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجويان بي پناه سه تن از آنان را به شهادت مي رسانند.
حادثه 16 آذر 1332، بعنوان يك روز (مقاومت تاريخي) در تاريخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم كوشش رژيم و ساواك، دانشجويان دانشگاه تهران و ديگر دانشگاههاي سراسر ايران مراسم و تظاهراتي به ياد شهيدان آن روز برپا مي كردند.
شهيد چمران در ر ابطه با حادثه 16 آذر مي گويد:
وقايع آن روز چنان در نظرم مجسم است كه گويي همه را به چشم مي بينم، صداي رگبار مسلسل در گوشم طنين مي اندازد، سكوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مي لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحين را در ميان اين سكوت دردناك مي شنوم. دانشكده فني خون آلود را در آن روز و روزهاي بعد به راي العين مي بينم........
نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا به ايران مي آيد تا نتيجه بيست و يك ميليون دلار خرج كودتا را ببيند.)
« خصوصيت بالقوه دانشجويان در اين است كه با تحرك گرايش، استنباط و فهم خود فضا را تغيير مي دهند.»
شرط اصلي در تضمين امروز و فرداي دانشجو ميزان برخورداري او از معنويات است. فارغ التحصيل دانشگاه ما بايد نسبت به كشور و ميهن خود وفادار و متعهد باشد. با رافت و عطوفت با انسان ها برخورد كند و تنها در انديشه پر كردن جيب خود نباشد و براي رسيدن به اين هدف، انس با خدا و چشيدن لذات ذكر و دعا و تضرع اجتناب ناپذير است و اين هديه بزرگ را تشكل ها و انجمن هاي اسلامي بايد به دانشجويان تقديم كنند.»

سالروز برگزاری هشتمين کنفرانس کشورهای اسلامی در تهران
هشتمين اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران با شرکت قريب به اتفاق سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان در شانزدهم آذرماه 1376 و با سخنان مهم مقام معظم رهبری آغاز شد.
حضرت آيت الله خامنه ای در اين سخنان با تکيه بر سه محور عمده اسلام، امت اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی و با اشاره به وضعيت موجود ملل مسلمان و کشورهای اسلامی در دنيای امروز و تصوير و دورنمای آن، بر ضرورت شناسايی و شناساندن اسلام، پيشينه و دورنمای آن، بر ضرورت شناسايی و شناساندن اسلام، پيشيته و دور نمای امت اسلامی و ظرفيت، قدرت و وظايف سازمان کنفرانس اسلامی تأکيد کردند. ايشان همچنين پيشنهادهای تشکيل بازار مشترک اسلامی، تشکيل پارلمان مشترک اسلامی، تشکيل ديوان داوری اسلامی و تلاش برای عضويت دائم دنيای اسلام در شورای امنيت سازمان ملل تا زمانی که حق وتو به قوت خود باقی است را به سران کشورهای اسلامی ارائه نمودند. هشتمين اجلاس سران کشورهای اسلامی در حالی در تهران برگزار شد که جهان اسلام با مشکلات عديده ای از قبيل: فرايند به اصطلاح صلح خاورميانه و حمايت بی چون و چرای آمريکا از رژيم صهيونيستی، ادامه برادرکشی و جنگ در افغانستان و نيز بحران جامو و کشمير، بوسنی و هرزه گوين و …. روبرو بود. در پايان اجلاس سه روزه کنفرانس اسلامی در بيستم آذر 1376، اعضای سازمان متعهد شدند که با تروريسم مقابله کنند و برای بازپس گيری قدس و مسجد الاقصی و حق ملی مردم فلسطين و باز گشتن به سرزمينشان و ايجاد کشور مستقل فلسطين با حاکميت قدس شريف به عنوان پايتخت، تلاش کنند. از ديگر نتايج اين اجلاس می توان به اتحاد رهبران جهان اسلام عليه رژيم صهيونيستی و محکوم کردن جنايات آنان اشاره کرد.از نکات بسیار مهم هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی، برگزاری آن در تهران است، چرا که ایران به منزله پشتیبانی سیاسی، فرهنگی، جغرافیائی و اقتصادی کشورهای منطقه، وزنه ای مهم در معادلات جهانی به شمار میرود و بی تردید این نشست توانست به توافق های همکاریهایی همه جانبه در بین کشورهای مسلمان منجر شود. ‏‎اجلاس تهران از موفق ترين نشست سران کشورهای اسلامی بود که بازتاب گسترده ای در رسانه های کشورهای غربی و آمريکا داشت. در اين اجلاس، جمهوری اسلامی ايران، رياست کنفرانس اسلامی را تا سه سال بر عهده گرفت.

درگذشت «بِلز پاسكال» رياضيدان فرانسوي و مخترع ماشين حساب در سال1662ميلادي
«بِلز پاسكال» رياضيدان فرانسوي و مخترع ماشين حساب در سال1662ميلادي درگذشت. پاسكال از ابتداي دوره تحصيل استعداد و نبوغ خود را در رياضي آشكاركرد بطوريكه در 12سالگي بسياري ازقضاياي هندسي را حل كرد. پاسكال در18سالگي ماشين حساب را اختراع كرد. او از واضعان حساب احتمالات هم بشمار مي رود.

ساخت نخسين اتومبيل جهان بدست بنز صنعتگر آلماني در سال1889ميلادي
نخستين اتومبيل جهان كه آن را «گردونه خودكار » ناميدند، بدست «بنز» صنعتگر مبتكر آلماني در سال1889 ميلادي ساخته شد. اين خودرو با سرعت 12كيلومتر درساعت حركت مي كرد و سوخت آن بنزين يا الكل بود.

بمباران پايگاه نظامي امريكا را درپرل هاربر در سال1941ميلادي
200فروند هواپيماي ژاپني پايگاه نظامي امريكا را درپرل هاربر در سال1941ميلادي بمباران كردند. اين عمليات برق آسا هنگامي انجام گرفت كه ژاپني ها بناچار با نيروهاي امريكايي برسر ميز مذاكره نشسته بودند. دراين عمليات ضمن بمباران 19كشتي جنگي امريكا قواي ژاپن به ممالك آسياي جنوب شرقي هجوم برد و سرزمين اندونزي و جزاير سوماترا و جاوه را هم اشغال كرد. نبرد پرل هاربر در زمان جنگ جهاني دوم روي داد.

ترور عبدالوهاب كيّالي از رؤساي كنگره جبهه آزاديبخش عرب در سال1981ميلادي
عبدالوهاب كيّالي از رؤساي كنگره جبهه آزاديبخش عرب و از مبارزان آزادي فلسطين دربيروت بدست صهيونيستها در سال1981ميلادي ترور شد. او از دوران تحصيل با توجه به مشكلات و مسائل فلسطين با سياست آشنا شد و ازاين رو رساله دكتراي خود را در دانشگاه لندن درباره فلسطين و مقاومت عربها در برابر استعمار و صهيونيسم در قرن20 نوشت. كيّالي در مسير مبارزات خود نخستين مجله فلسطيني به نام «فلسطين آزاد» را منتشركرد. او همچنين «بنياد المؤسسةُ العَرَبيَّةُ لِلدِّراساتِ وَ النَّشر» را دايركرد كه امروزه از معتبرترين مؤسسات چاپ نشر بشمار مي رود. «تاريخ نوين فلسطين، جنبش مقاومت فلسطين و سوادهاي توسعه طلبانه صهيونيسم» از آثار عبدالوهاب كيّالي بشمار مي رود. 





نوشته شده در   دوشنبه 16 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode