ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 12 آذر 1388     |     کد : 5754

پنج شنبه 12 آذر 15 ذي الحجه 3 دسامبر

تصويت قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال1358هجري شمسي ...

ميلاد مسعود امام علي النّقي(ع) در سال 212 هجري قمري
امام علي بن محمد(ع) ،که لقب هايش هادي،نقي،نجيب،مرتضي،ناصح،عالم،مؤتمن،منتجب و طيب است،امام دهم شيعيان مي باشد.
امام هادي(ع) مکنّي به"ابوالحسن" است و علاوه بر آن حضرت،سه تن از امامان معصوم ديگر،يعني امام علي بن ابي طالب(ع) ،امام موسي بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) نيز داراي اين کنيه مي باشند.وليکن براي تمييز و تعيين هر يک ازآنان،کنيه"ابوالحسن" به طورمطلق، براي امام علي(ع) قرار داده شدو به امام موسي بن جعفر(ع) "ابوالحسن اول"،به امام رضا(ع) "ابو الحسن ثاني"و امام هادي(ع) "ابو الحسن ثالث"گفته مي شود.
پدر بزرگوارش امام محمد تقي(ع) ،معروف به جوادالأئمه(ع) ،امام نهم شيعيان است که با شش واسطه به امام علي بن ابي طالب(ع) مي رسد.
مادر امام هادي(ع) ،بانويي شريف و نجيب، به نام"سمانه مغربيه"است،که امام علي النقي(ع) در شأن وي فرمود مادرم به حق من عارف و از بهشتيان است و شيطان سر کش به او نزديک نمي شود و مکر جبّاران به وي اثابت نمي کند.او در پناه خدايي است که نمي خوابد و مادر صديقان و صالحان را به خود وا نمي گذارد.
ميلاد مسعودامام هادي(ع) درقريه"صُريا"واقع در سه مايلي مدينه منوره واقع گرديد. همان طوري که در رويداد دوم رجب بيان کرديم در باره تاريخ تولد امام هادي(ع)
اتفاق نظري ميان مورخان و سيره نويسان نيست.برخي از آنان،تاريخ تولدش را نيمه ذي حجّه وبرخي ديگر دوم و يا پنجم رجب ذکر کرده اند. همچنين در باره سال تولدش،
برخي سال 212 و برخي ديگر سال 214 قمري را بيان کردند.
اما قول معروف و مشهور شيعه همان پانزده ذي حجّه سال 212 قمري است و بدين جهت اين روز را به خاطر ميلاد مبارک آثار آن حضرت، گرامي مي دارند.

تصويت قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال1358هجري شمسي
پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، به منظور فراهم آمدن زمينه هاي عَمَلي مناسب براي حاکميت اسلام در تمامي شئون مملکت، لازم بود قانون اساسي، که مبيّن بنيادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران باشد،
بر اساس اصول اسلامي، به وجود آيد. اين مجلس با عضويت تعداد زيادي از اسلام شناسان و فقهاي بزرگ و با کوشش هاي مستمر و شبانه روزي شهيدان گرانقدري همچون آيت الله بهشتي و شهداي محراب و تاکيد امام خميني(ره) مبني بر اينکه قوانين مصوبه در آن مجلس « بايد صد در صد اسلامي باشد » در مدتي کمتر از چهار ماه توانست قانون اساسي راتنظيم نمايد. پس از آن، قانون اساسي، جهت همه پرسي به ملت ارائه شد و طي روزهاي دهم و يازدهم آذر ۱۳۵۸، انتخابات صورت گرفت و ملت مسلمان ايران با دادن ۹۹/۵ درصد رأي موافق خود، قانون اساسي جمهوري اسلامي را مورد تصويب نهايي قرار دادند و پس از آن، حضرت امام حاشيه قانون اساسي را جهت اجراء تنفيذ کردند. قانون اساسي که جهت گيري اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران را بر مبناي تعاليم و ارزش هاي اسلام، عدالت اجتماعي و رعايت حقوق انسان ها تعيين کرده است، داراي ۱۲ فصل است و ۱۷۵ اصل بود که پس از بازنگري آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزايش يافت.

درگذشت «استاد تاج اصفهاني» ازاستادان پرآوازه موسيقي در سال1360هجري شمسي
«استاد تاج اصفهاني» ازاستادان پرآوازه موسيقي ايراني و موسيقيدان بزرگ عصر حاضركشورمان در سال1360هجري شمسي درگذشت. تاج اصفهاني ازكودكي خوش آواز بود و نزد استاداني چون‹ميرزا حسين ساعت ساز› به تحصيل پرداخت. استاد تاج اصفهاني بيشتراشعارشاعران بزرگ را حفظ بود و ازمريدان شيخ اجل سعدي شيرازي بشمارمي رفت. تاج اصفهاني ازآغازتأسيس راديو با اين مركز همكاري كرد. صداي استاد تاج اصفهاني بسياررسا، پرقدرت و دلنشين بود و ازاستادان مسلّم آواز ايران بود.

وقوع فاجعه عظيم نشت گاز ازيك كارخانه امريكايي دربوپال هند درسال1984ميلادي
فاجعه عظيم نشت گاز ازيك كارخانه امريكايي دربوپال هند درسال1984ميلادي روي داد. اين كارخانه متعلق به شركت چند مليّتي امريكايي پونيون كاربايد بود و دراثربي احتياطي و عدم پيش بيني هاي امنيتي ازطرف مسئولين كارخانه گاز ام- آي- سي از سه منبع 45تني زيرزميني نشست كرد. دراثرنشست اين گاز انفجار مهيبي رخ داد و هزاران تن از مردم بي گناه جان خود را ازدست دادند. تركيب اصلي گازام- آي- سي سمّ «سيانور» است.

تولد دكتر راجند را پراساد سياستمدار و فيلسوف هندي در سال1884ميلادي
دكتر راجند را پراساد سياستمدار و فيلسوف هندي در يكي ازدهكده هاي استان بيهار در سال1884ميلادي بدنيا آمد. دكترپراساد با وجود تنگدستي خانواده تحصيلات خود را تا سطح دكتري ادامه داد و ازآن پس درنهضت استقلال طلبانه هموطنانش شركت كرد. دكترپراساد دراين مبارزه همگام با مهاتما گاندي عليه استعمار مبارزه كرد و چند بار هم به رياست كنگره ملي هند برگزيده شد. دكترراجندرا پراساد پس ازاستقلال هندوستان به عنوان اولين رئيس جمهور اين كشورانتخاب شد.

آغاز قيام مردم پاريس عليه ديكتاتوري لوئي ناپلئون در سال1851ميلادي
قيام مردم پاريس عليه ديكتاتوري لوئي ناپلئون برادرزاده ناپلئون بناپارت در سال1851ميلادي آغازشد. علت اين قيام دستگيري برخي از رجال برجسته ومخالفين سياسي لويي ناپلئون بود. او درمدت حكومتش مخالفين خود را دستگير و به زندانهاي طولاني مدت محكوم مي كرد ازاين رو خشم مردم را برانگيخت و آنان عليه لويي ناپلئون قيام كردند. دراين قيام مردم پاريس ازلويي ناپلئون شكست خوردند.

روز جهانی معلولین
بر اساس بررسي هاي تخميني سازمان ملل متحد 500 ميليون معلول در دنيا زندگي مي كنند و اين رقم همه ساله روبه افزايش است.
درگيريها و كشمكشهاي ناشي از جنگ در نواحي گوناگون كره زمين؛ گرسنگي؛ امراض و بيماريهاي مختلف؛ مصائب و مشقات زندگي در كشورهاي در حال توسعه؛ ترافيك و تصادفات حين انجام كار؛ آلودگي محيط زيست و عدم استفاده صحيح از دارو در كشورهاي صنعتي همه روز باعث بروز معلوليتهاي جديد مي شود.لذا مي بايست پيش زمينه هاي اجتماعي موجود باشد تا معلولان را قادر سازد به واسطه فرصتهاي يكسان براي زندگي و فعاليتهاي خود در اجتماع مستقل از موسسات خيريه و نهادهايي از اين دست به سر برند.بازپروري معلولان به منظور دستيابي به زندگي مستقل به نحوي كه خود مسئول زندگي خويش بوده و به خودكفايي برسند و نيز بتوانند به جامعه بپيوندند از اصول شرافت و وقار انساني محسوب مي شود.
دليل انتخاب روز سوم دسامبر به عنوان روز جهاني معلولين
روز جهاني معلولين كه از سوي سازمان ملل متحد به عنوان اقدامي مشترك از سوي سازمان ملل متحد اعلام شده است زماني است براي برپايي جشن و ارج نهادن به تجارب و تواناييهاي مردمي كه با معلوليتهاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كنند.
نگاهي اجمالي به تاريخچه روز جهاني معلولين
اين روز براي نخستين بار در سال 1992 ميلادي به منظور گراميداشت سالروز تصويب قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولين از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام گرديد. هدف از اين اقدام ارتقاء رشد اذهان عمومي درباره مسائل مربوط به معلوليتهاي مختلف؛ و افزايش آگاهيهايي بوده است كه مي بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمامي جنبه هاي سياسي؛ اجتماعي؛ اقتصادي و فرهنگي زندگي منتج شود. اين وضع به همين منوال طي شد تا در سال 1999 شعاري با مضمون ( امكان دسترسي براي همه در هزاره جديد) برگزيده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بيش از پانصد ميليون نفر به دليل نقص در سيستم روحي و مغزي جسمي و حسي از معلوليت رنج مي برند. اينان هر كجا كه باشند و در هر نقطه اي از دنيا كه به سر برند به دليل موانع ظاهري و يا اجتماعي با محدوديتهايي در زندگي خود مواجه مي شوند. در طي بيست سال اخير كوششهاي چشمگيري در شناساندن و معرفي اشخاص معلول به جامعه انساني صورت پذيرفته است.يكي ازمواردي كه مي توان از آن به عنوان نقطه عطفي در اين زمينه نام برد اعلام سال 1981 ميلادي به عنوان سال جهاني معلولين است كه توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت پذيرفت. در سال بعد ( 1981 ) فاصله سالهاي 1992 – 1983 ميلادي دهه جهاني معلولين نام گرفت تا كيفيت و شركت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگي اجتماعي و گسترش و پيشرفت آنها ارتقاء بخشد. قانون برنامه جهاني در ارتباط با معلولين كه در سال 1982 توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد چارچوبي بين المللي را براي الحاق و انضمام مسائل مربوط به انواع معلوليتها به يك برنامه ريزي ملي را فراهم مي آورد.در سال 1993 قوانين استاندارد در زمينه برابر سازي مجالها و فرصتهاي زندگي براي افرادي كه با انواع معلوليتها دست و پنجه نرم مي كنند به قانون مذكور افزوده شد تا به منزله مكمل آن بوده و موجب قوام آن گردد. عليرغم آنكه اين قوانين هيچگونه اجباري را براي دولتها بوجود نمي آورند، تلويحا به عنوان تعهدات اخلاقي و سياسي تلقي مي شوند كه دولتها مي بايست در راه يكسان سازي فرصتهاي زندگي براي افراد معلول متقبل شوند. كوتاه سخن آنكه قوانين به اختصار بيان كننده اصول ويژه در مورد مسائلي چون مسئوليت پذيري، اقدام مقتضي و همكاري مي باشند. مساله يكسان سازي فرصتها و مجالها براي معلولين هر روز بيش از پيش توجه سازمان ملل متحد را به خود معطوف مي نمايد. يكي از مهمترين دغدغه ها در اين ميان به ويژه دسترسي به فناوري جديد، و نيز به محيط فيزيكي مي باشد. مساله ain streaming ) )‌(‌موج اصلي )‌ نيز حائز اهميت مي باشد و عبارت است از: ‌گنجانيدن بعد معلوليت در ارائه رهنمودها و خط مشيهايي كه گستره عظيمي از پيوستاري متشكل از ملاحظات اجتماعي و اقتصادي را در برميگيرد.
 





نوشته شده در   پنجشنبه 12 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode