ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 مرداد 1392     |     کد : 57201

آب ارس دریاچه ارومیه را سیراب می‌کند / نباید لحظه‌ای در اجرای طرح ‌وقفه بیفتد‌

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ‌باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم، گفت: آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ‌باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم، گفت: آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا رحیمی بعد از ظهر امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه در شهرستان جلفا با تاکید بر اینکه طرح انتقال آب ارس، طرحی بزرگ و با اهمیت است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم لحظه‌ای در اجرای این طرح پر اهمیت وقفه ایجاد شود.



وی افزود: این طرح یکی از آرزوهای دیرینه مردم بوده و امروز بسیار خرسندیم که شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.



رحیمی با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند نقش مؤثری در رونق اراضی دشت‌های آذربایجان شرقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.



رحیمی از آب به عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی یاد کرد و افزود: باید تلاش کنیم همه مردم این منطقه از این نعمت الهی برخوردار شوند و آب کافی برای شرب و کشاورزی در اختیار داشته باشند.



معاون اول رئیس جمهورتاکید کرد: باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم.



مطالعات طرح انتنقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه از سال 85 آغاز و ضمن تأیید کلیات آن در سال 90، جزء مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت قرار گرفت و نسبت به مناقصه طرح و انتخاب سرمایه‌گذار‌، پیمانکار و اخذ مجوز قانونی اقدام شده است.



‌تامین نیازهای شرب 296 روستا و 22 شهر و همچنین مراکز صنعتی واقع در محدوده طرح، جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی، تعادل‌بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی به روش آبیاری مدرن از اهداف این طرح عنوان شده است.



‌طرح انتقال آب ارس شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در شهر جلفا به ظرفیت برداشت 300 میلیون متر مکعب در سال، خط انتقال فولادی به قطر 2 هزار میلیمتر و به طول 134 کیلومتر با ظرفیت انتقال 7 مترمکعب در ثانیه، یک رشته تونل انتقال 5.5 کیلومتری به قطر 3.2 متر، 8 باب ایستگاه پمپاژ، سیستم تأمین برق 100 مگاواتی، 13 مخزن ذخیره به حجم کل 390 هزار مترمکعب، تصفیه خانه مقدماتی به ظرفیت 9.1 مترمکعب در ثانیه در محل برداشت و تصفیه خانه اصلی به ظرفیت 6.6 مترمکعب در ثانیه در شمال غرب صوفیان است که انتقال آب از محل برداشت تا ارتفاعات شوردرق به صورت پمپاژ و در ادامه مسیر تا تبریز، شبستر و دریاچه ارومیه به صورت ثقلی انجام می‌شود.



‌هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه طرح با احتساب هزینه‌های استملاک اراضی و نیرورسانی با احتساب دوره پنج ساله ساخت و بازپرداخت اصل و سود فاینانس، حدود 35 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از طریق فاینانس خارجی تامین می‌شود.


نوشته شده در   يکشنبه 6 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode