ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 31 تير 1392     |     کد : 56889

صرف رایگان 20 درصد فرآورده های خونی آذربایجان شرقی توسط اتباع خارجی

سازمان انتقال خون پس از دریافت خون و فرآوری، به صورت رایگان آنرا در اختیار بانک خون بیمارستان ها قرار می دهد و در چند سال اخیر استان آذربایجان شرقی جزو استان های پذیرای اتباع خارجی براي درمان به علت هزینه های پایین درمان در ایران بوده و 20 درصد فرآورده های خونی را این اتباع به صورت رایگان دريافت مي كنند.

 
سازمان انتقال خون پس از دریافت خون و فرآوری، به صورت رایگان آنرا در اختیار بانک خون بیمارستان ها قرار می دهد و در چند سال اخیر استان آذربایجان شرقی جزو استان های پذیرای اتباع خارجی براي درمان به علت هزینه های پایین درمان در ایران بوده و 20 درصد فرآورده های خونی را این اتباع به صورت رایگان دريافت مي كنند.

به گزارش خبرنگار مهر از تبریز، اتباع خارجی برای مصرف فرآورده های خونی هزینه ای پرداخت نمی کنندو يا كساني كه عمل زيبايي غير ضروري انجام مي دهند به اندازه عمل جراحي هاي حياتي از اين خون به صورت رايگان استفاده مي كنند. حال اگر هزینه ای برای مصرف از آنها گرفته شود به آسانی می توان برای حل مشکلات سازمان انتقال خون اقدامات اساسی انجام داد.

استفاده بالای اتباع خارجی از منابع خونی باعث کاهش حجم منابع خونی شده است، اتباع خارجی در قالب توریسم درمانی وارد استان شده و از خدمات رایگان درمانی بهره مند می شوند.

مصرف فرآورده های خونی در هر سال 15 درصد افزایش می یابد

رئیس سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش سالانه مصرف فرآورده های خونی در استان گفت: مصرف فرآورده های خونی در هر سال 15 درصد افزایش می یابد و با توجه به اینکه در سال های اخیر اتباع خارجی (گردشگران سلامت) به استان ما برای درمان می آیند این موضوع باعث شده که علاوه بر مصرف داخلی، آن ها نیز از فرآورده های خونی به صورت رایگان استفاده کنند.

دکتر محمد رضا خلیلی افزود: اتباع خارجی مراجعه کننده حجم منابع خونی استان را با مصرف بیست درصدی کاهش می دهند که باعث می شود بیماران استان در تهیه خون با مشکل جدی مواجه شوند.

بودجه سازمان انتقال خون کفاف هزینه ها را نمی دهد

رئیس سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به بودجه محدود این سازمان در سال جاری گفت: با توجه به بودجه محدودی که در اختیار سازمان قرار داده می شود نمی توان کفاف هزینه های اصلی را کرد.

دکتر محمد رضا خلیلی با اشاره به مشکلات سازمان انتقال خون استان ادامه داد: نبود نیروی انسانی برای خون گیری یکی از مهم ترین مشکلات این سازمان است که با توجه به اینکه به حد کافی نیرو برای کار نداریم باعث شده است که در ماه رمضان نوبت های صبح تعطیل شود و بعد از افطار دایر باشد.

وی افزود: با این شرایط منابع ذخایر خونی کاهش می یابد و تغذیه کنندگان اصلی فرآورده های خونی با مشکلات جدی مواجه می شوند.
دستگاه های نگهداری فرآورده های خونی خراب است.

رئیس سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به دیگر مشکل مهم این سازمان گفت: در حال حاضر در سازمان انتقال خون استان با خرابی دستگاه های نگه داری فرآوری خون مواجه هستیم و این عامل باعث می شود با افت کیفیت و کمیت فرآورده های خونی روبرو شویم.

مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اهمیتی برای مشكلات سازمان انتقال خون نمی دهند

دکتر محمد رضا خلیلی با اشاره به بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی به مشکلات علوم پزشکی استان با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان وظیفه تحویل رایگان خون را به بانک خون بیمارستان ها دارد و بر اساس اساسنامه سازمانی هیچ گونه نظارتی بر چگونگی مصرف فرآورده های خونی ندارد گفت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان باید نقش نظارتی داشته باشد چرا که با توجه به کاهش ذخایر خونی علاوه بر مصرف های ضروری و اتباع خارجی شاهد افزایش جراحی های زیبایی هستیم.

یک کیسه خون دویست هزار تومان برای دولت هزینه است

خليلي ادامه داد: فرآورده های خونی در سه مرحله اصلی و 5 مرحله فرعی انجام می شود و هر کیسه خونی برای دولت دویست هزار تومان هزینه دارد و در حال حاضر با توجه به گران بودن کیسه های نگه داری خون، دستکش های مخصوص آزمایش و خرابی دستگاه ها شاهد کاهش فرآورده های خونی در استان هستیم.

بیماران تالاسمی و هموفیلی نياز حياتي به مصرف فرآورده های خونی دارند

اسد بابايي رئيس هئيت مديره انجمن حمايت از بيماران تالاسمي تبريز در گفتگو با خبرنگار مهر اولویت اصلی مصرف کنندگان از فرآورده های خونی را بیماران تالاسمی و هموفیلی دانست و گفت: بیماران تالاسمی و هموفیلی بیش تر از بقیه بیماران به خون احتیاج دارند و خون برای آن ها نقش حیاتی دارد و باید فرآورده های خونی قبل از هر کسی در اختیار آن ها قرار داده شود.

وي افزود: در ديداري كه با مسئولين سازمان انتقال خون استان داشتيم بر ضرورت خون رساني به كودكان بيمار تاكيد داشتيم و آنان نيز با درك موضوع حمايت قاطع خود را در رساندن خون به كودكان بيمار تالاسمي و هموفيلي اعلام داشتند.

رئيس هئيت مديره انجمن حمايت از بيماران تالاسمي تبريز اظهار اميدواري كرد با توجه به كمياب شدن كيسه هاي خوني كم لكوسيت در ماههاي اخير كه مورد استفاده كودكان تالاسمي است در آينده اين مشكل اساسي كودكان تالاسمي حل شود و ماشاهد كمبود دارو و كيسه هاي خوني كم لكوسيت نباشيم.



سرطان های مقاوم خون، تالاسمی و نارسایی مغز و استخوان نیاز بیش تری به فرآورده های خونی دارند

دکتر جمال عیوضی ضیائی فوق تخصص بیماری های خونی بیمارستان شهید قاضی تبریز نیز فرآورده های خونی را برای بیماران سرطان های مقاوم خون، تالاسمی و نارسایی مغز و استخوان ضروری دانست و گفت: این بیماران نسبت به بیماران دیگر به مصرف فرآورده های خونی و پلاکت نیاز ضروری تری دارند.

وی با اشاره به مصرف روزانه این بیماران از فرآورده های خونی گفت: به طور متوسط در هر روز بیست و پنج تا سی واحد خون گلبول قرمز متراکم و پلاکت به طور متوسط چهل واحد مصرف می شود و در هر ماه به طور متوسط چهار صد تا چهار صد و پنجاه واحد خونی فرآورده های خونی برای این بیماران نیاز است.

دکتر جمال عیوضی ضیائی با اشاره به شایع ترین بیماری های خونی در استان گفت: کم خونی، سرطان های خونی، اختلالات مغز و اعصاب و تالاسمی از بیماری های شایع خونی محسوب می شود.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورتی که این بیماران به فرآورده های خونی دارند از اهداکنندگان خون خواسته شد تا برای اهدای خون و کمک به تامین نیاز خون این بیماران اقدام کنند.

عیوضی کم خونی را یکی دیگر از شایع ترین بیماریهای خونی دانست و افزود: برای پیشگیری از بیماری کم خونی، افراد باید تغذیه مناسب داشته باشند و از مصرف مواد غذایی غیرضروری از قبیل چیپس، پفک و پیتزا خودداری کنند.

دکتر جمال عیوضی ضیائی فوق تخصص بیماری های خونی بیمارستان شهید قاضی تبریز با اشاره به عوامل ابتلا به سرطان خون گفت: محیط تاثیر مستقیمی دارد و استفاده از مواد شیمیایی، مواد حشره کش، مواد نفتی، آلودگی های قارچی، میکروبی و ویروسی باعث افزایش سرطان در افراد می شود.

وی از مسئولین خواست در محیط های کاری جهت کنترل و پیشگیری از استفاده موارد مذکور تلاش کنند تا این معضل اجتماعی توسعه و پیشرفت نکرده و ما شاهد كاهش مصرف خون در كشور باشيم.

فرآورده های خونی به صورت رایگان در سازمان انتقال خون آماده و در اختیار بیمارستان ها قرار داده می شود و با توجه به اینکه این سازمان با مشکلات جدی مواجه است باید مسئولان مربوطه نظارتی بر روند مصرف خون در استان داشته باشند و از مصرف بی رویه خون جلوگیری کنند.

سازمان انتقال خون در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است و برای حل این مشکلات مسئولین باید چاره ای بیاندیشند.

با توجه به کاهش ذخایر بانک خون در بیمارستان ها و نیاز ضروری بیماران خاص به فرآورده های خونی اهداکنندگان را بیش از پیش دعوت به اهدای خون می کند تا جبران این کمبودها شود.
.......................................................
گزارش از زهرا ناصران


نوشته شده در   دوشنبه 31 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode