ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 ارديبهشت 1387     |     کد : 561

انديشه سياسي متكفران مسلمان

نخستين جلد از مجموعه انديشه سياسي متفكران مسلمان با هدف واكاوي و الگوسازي آراي سياسي متكفران جهان اسلام از سوي انتشارات بوستان كتاب منتشر شد.

 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر نخست از مجموعه انديشه سياسي متفكران مسلمان را با هدف واكاوي انديشه‌هاي سياسي چهار متفكر بزرگ جهان اسلام منتشر شد.
انديشه‌هاي متفكران مسلمان از جنبه هاي مختلف اخلاقي، عقيدتي و فقهي بر فرهنگ و تمدن اسلامي تاثيرگذار بوده است. بي ترديد يكي از آن جنبه هاي مهم، انديشه سياسي آنان بوده است كه كمتر مورد تجزيه و تحليل واقع شده است.
پژوهشكده علوم و انديشه سياسي دفتر تبليغات اسلامي در مقدمه اين كتاب درباره اهداف اين‌گونه پژوهش‌ها آورده است: «اين پژوهشكده با فراهم كردن زمينه‌هاي رشد نيروي انساني در عرصه پژوهش‌هاي سياسي با رويكردهاي فلسفي، فقهي و علمي، تلاش مي كند در جهت عزم و اراده ملي براي تجديد تمدن اسلام گام بردارد. اين اثر، در ادامه آثار قبلي پژوهشكده در حوزه تاريخ انديشه سياسي اسلام، با هدف فراهم ساختن زمينه هاي لازم براي هويت شناسي سياسي تدوين شده است.»
اين كتاب به چهار بخش مجزا تقسيم شده است كه هر بخش از سوي يكي از پژوهشگران به صورت جداگانه مورد پژوهش و بررسي قرار گرفته است. علي اخترشهر، مرتضي يوسفي‌راد، عبدالرضا احمدي و نصرالله شريفي پژوهشگراني هستند كه در اين كتاب به بررسي انديشه هاي سياسي نجم‌الدين رازي، قطب‌الدين‌ رازي، مير سيدعلي همداني و حاج ملاهادي سبزواري پرداخته‌اند.
بخش نخست اين كتاب به بررسي انديشه سياسي نجم‌الدين رازي مي‌پردازد. در اين بخش براي تبيين نظريه‌هاي سياسي اين انديشمند مسلمان از روش تجزيه و تحليل اطلاعات و داده‌ها كه مبتني بر توصيف و تحليل است بهره جسته و سعي شده تا روش گردآوري اطلاعات، كتابخانه‌اي باشد. به اعتقاد نويسنده بررسي انديشه نجم‌الدين رازي به عنوان يك عارف و اشراقي‌اي كه از مكاتب مهم فلسفي محسوب مي‌شود، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. زندگي‌نامه، ماهيت سياسي در انديشه رازي، مباني نظري انديشه سياسي، نظام سياسي مطلوب در انديشه رازي، عناصر ساختار حكومت و اهداف و وظايف حكومت، عناويني هستند كه در اين بخش مورد بررسي واقع مي‌شوند.
 قطب‌الدين رازي انديشمند ديگري است كه در سه فصل زندگي نامه و زمانه قطب‌الدين، مباني نظري و معرفتي قطب‌الدين و بررسي نظريه‌هاي سياسي قطب‌الدين رازي، آراي وي مورد بررسي قرار گرفته است.
قطب‌الدين رازي يكي از انديشمندان اسلامي شيعي و از علماي بنام قرن هشتم هجري است.
ميرسيدعلي همداني، از عرفاي بزرگ ايراني، سومين متفكري است كه آراي سياسي وي در اين كتاب در چهار فصل مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. فصل اول به بررسي اوضاع تاريخي و شرايط اجتماعي، سياسي و فرهنگي معاصر مير سيد علي اختصاص يافته است. در فصل دوم مباني نظري انديشه سياسي وي مورد بحث قرار مي گيرد كه در آن از عناويني همچون مباني معرفت‌شناسانه، هستي‌شناسانه و انسان‌شناسانه انديشه همداني بحث شده است‌.
فصل سوم اين كتاب به بيان اجتماع‌شناسي و سياست از ديد مير سيد علي اختصاص دارد و در فصل چهارم نيز به مؤلفه‌هاي اساسي انديشه سياسي وي پرداخته مي‌شود و بر اساس آنها نظام سياسي مطلوب از نظر اين دانشمند ترسيم مي گردد.
انديشه‌هاي سياسي حكيم ملا هادي سبزواري، موضوع بررسي آخرين بخش اين كتاب است.
فصل اول اين بخش به زندگي و زمانه حكيم سبزواري پرداخته و جايگاه وي را در سياست و حكمت ايران بيان مي‌كند. فصل دوم به بررسي مباني انديشه سياسي حكيم سبزواري در ابعاد هستي‌شناسي، انسان‌شناسي و معرفت‌شناسي مي پردازد. فصل سوم جايگاه اجتماع و سياست را در انديشه سبزواري بررسي مي‌كند. فصل چهارم ضرورت حكومت و وظايف آن و صفات حاكم را مي‌كاود. در فصل پنجم نيز به گونه‌شناسي نظام سياسي در انديشه سياسي حكيم سبزواري بر اساس اهداف مباني مشروعيت نظام سياسي پرداخته مي‌شود.
دفتر اول از كتاب انديشه سياسي متفكران مسلمان، به همت پ‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در 312 صفحه، در شمارگان 1500 نسخه براي نخستين بار در سال 86 منتشر شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 ارديبهشت 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode