ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 آبان 1388     |     کد : 5570

«كلام و عقايد (توحيد و عدل)»

كتاب «كلام و عقايد (توحيد و عدل)» تأليف رضا برنجكار به همت سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشكده علوم حديث تجديد چاپ شد...

كتاب «كلام و عقايد (توحيد و عدل)» تأليف رضا برنجكار به همت سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشكده علوم حديث تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين كتاب برای دانشجويان رشته الهيات (اديان و عرفان، فلسفه اسلامی، تاريخ و تمدن ملل اسلامی، فقه و حقوق اسلامی و علوم قرآن و حديث) در مقطع كارشناسی به ارزش 2 واحد تدوين شده است.

كليات علم كلام(1)، كليات علم كلام (2)، راه‌های خداشناسی (1)، راه‌های خداشناسی (2) و راه‌های خداشناسی (3) درس‌های اول تا پنجم اين كتاب هستند.

درس ششم اين اثر اسماء و صفات نام دارد. همچنين عنوان درس هفتم چگونگی كاربرد و كاركردهای اسماء و صفات الهی است. توحيد، مراتب توحيد، ديگر صفات الهی، عدل الهی عناوين درس‌های هشتم تا يازدهم اين كتاب است.

حسن و قبح عقلی، نظريه جبر، تفويض و امر بين‌الامرين، قضا و قدر و بداء، شرور و عدل الهی و سعادت و شقاوت عناوين پنج درس آخر اين كتاب با عنوان كلام و عقايد (توحيد و عدل) هستند.

در بخشی از مقدمه اين اثر به قلم نويسنده آمده است: «در ميان علوم اسلامی، علم كلام و عقايد مهم‌ترين علوم به شمار می‌رود؛ زيرا عقيده اساسی‌ترين بخش هر دين و آئين و از جمله اسلام است. به همين دليل است كه به علم كلام، علم اصول دين نيز گفته شده و در احاديث درباره برخی آموزه‌های اعتقادی همچون توحيد و عدل، واژه اساس دين به كار رفته است.

يكی از ويژگی‌های علم كلام اين است كه در آن هم جنبه نقلی وجود دارد و هم جنبه عقلی، به ديگر سخن؛ علم كلام صرفا به تبيين آموزه‌های اعتقادی قرآن و احاديث نمی‌پردازد، بلكه به دفاع عقلانی از اين آموزه‌ها و مبادی و مقدمات آن‌ها نيز می‌‌پردازد. در حالی كه در اديانی همچون مسيحيت و يهوديت علم مشابه كلام؛ يعنی الهيات به مجموعه معارف أخذ شده از متون مقدس اطلاق می‌شود. در اين اديان مباحث دفاعيه تحت عنوان آپولوژی قرار می‌گيرد.»

كتاب «كلام و عقايد (توحيد و عدل)» تأليف رضا برنجكار به همت سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشكده علوم حديث به بهای 22000 ريال در مهرماه سال جاری تجديد چاپ شد.

 

 


نوشته شده در   شنبه 30 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode