ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 آبان 1388     |     کد : 5569

سرفه‌هاي مزمن بيش از چند هفته را جدي بگيريد

يک متخصص بيماري هاي عفوني گفت: سرفه هاي مزمن به مدت بيش از 2 تا 3 هفته مي تواند از جمله علائم بيماري سل ريوي باشد...

يک متخصص بيماري هاي عفوني گفت: سرفه هاي مزمن به مدت بيش از 2 تا 3 هفته مي تواند از جمله علائم بيماري سل ريوي باشد.

دكتر بهرام حاج کريم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا- منطقه زنجان، با بيان اينكه در صورت سرفه هاي مزمن به مدت طولاني حتما بايد به پزشک مراجعه شود، اظهار کرد: تب، تعريق زياد، کاهش اشتها و کاهش وزن از ديگر علائم بيماري سل هستند.

وي بيماري سل را يکي از اولويت‌هاي مهم بهداشتي جهان دانست و ابراز کرد: اين بيماري به وسيله ورود باسيلي خطرناک از طريق تنفس به ريه ايجاد مي شود و موجب آسيب و تخريب بافت ريه مي گردد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زنجان با بيان اين مطلب که سل، هر فردي را در هر سني مي تواند درگير کند، افزود: باسيل اين بيماري مي تواند از ريه به هر بخشي از بدن از جمله مغز، چشم، تارهاي صوتي، پوست، کبد، کليه و استخوان منتشر شود.

دكتر حاج کريم با بيان اينكه اين بيماري خارج ريه سرايت پذيري ندارد، تصريح کرد: سل ريوي از طريق ترشحات تنفسي و سرفه بيمار، قابل انتقال به سايرين مي باشد، لذا مهم ترين راه پيشگيري از ابتلا به سل شناسايي افراد بيمار و کنترل برخورد با آنها است.

اين پزشک متخصص با بيان اينکه بيماري سل اگر به موقع تشخيص داده شود، قابل درمان است، گفت: تشخيص و درمان اين بيماري کاملاً رايگان است و طول دوره درمان، بسته به نوع بيماري ممکن است از 6 ماه تا يك سال به طول بيانجامد.

دكتر حاج کريم نظارت بر درمان بيماران و پيگيري اجراي کامل روند درماني را يکي از موفقيت هاي روند اين بيماري دانست و يادآورشد: در ايران با اقدامات جديدي که در خصوص اجراي برنامه هاي درمان سل انجام داده است، تبديل به الگويي در ميان کشورهاي منطقه شده است به طوري که در شناسايي و کنترل بيماري سل بسيار موفق عمل مي کند.

اين متخصص بيماري هاي عفوني با ذکر اين مطلب که هم اکنون موج جديدي از بيماري سل در دنيا ايجاد شده است، تصريح کرد: با توجه به شيوع بيماري ايدز در دنيا و از آنجائي که سل در مبتلايان به ايدز شايع تر است و از سوي ديگر با توجه به ارتباطي که بين اين دو آلودگي وجود دارد، موج جديدي از سل مقاوم به دارو در سطح دنيا بوجود آمده است که خوشبختانه در ايران اين امر مشاهده نشده است.

 


نوشته شده در   شنبه 30 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode