ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 تير 1392     |     کد : 55496

احيای همه ارزش‌ها در جريان عدالت‌گستری فراگير؛ مهم‌ترين رسالت موعود

در زيارت امام عصر(عج) اين‌گونه آمده است: «السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر؛ سلام بر قيام‌كننده مورد انتظار و عدالت آشكار»؛ عدالت‌گستری مهم‌ترين رسالت آن سفير موعود است و ديگر ارزش‌ها در همين بستر و جريان زنده خواهد شد.

در زيارت امام عصر(عج) اين‌گونه آمده است: «السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر؛ سلام بر قيام‌كننده مورد انتظار و عدالت آشكار»؛ عدالت‌گستری مهم‌ترين رسالت آن سفير موعود است و ديگر ارزش‌ها در همين بستر و جريان زنده خواهد شد.



تمام انسان‌های جهان از اعمال نيك تمجيد می‌كنند و خواستار آن هستند كه خودشان را به زيور اين عمل نيك بيارايند. يكی از اين اعمال و به‌طور كلی خصائص ناب بشری خصيصه عدل است. جهان مدرنيته و يا حتی غير مدرنيته تشنه عدالت است. در اينجا يك مسئله مهم رخ می‌نمايد و آن اين است كه كدام عدالت منجی بشريت امروز می‌تواند باشد؟ عدلی كه يك انسان ممكن الخطا با بسياری نقص بر پا می‌كند يا مدلی ديگر از عدالت كه به واسطه شخصی الهی صورت می‌پذيرد؛ شخصی از سلاله انبياء يا به عبارت بهتر عصاره انبياء.



در بين زيارات می‌بينيم تنها شخصی از ائمه (ع) كه با اين صفت خوانده می‌شود، امام عصر (روحنا فداه) است. در زيارت ايشان اين‌گونه آمده است: «السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر؛ سلام بر قيام‌كننده مورد انتظار و عدالت آشكار». بنابراين عدالت‌گستری مهم‌ترين رسالت آن سفير موعود است و ديگر ارزش‌ها در همين بستر و جريان زنده خواهد شد. آری، دوران او، روزگار پر شدن زمين و زمان از عدل و داد است.



دامنه عدالت او همه‌جا، حتی زوايای ناپيدای جامعه را خواهد گرفت؛ همچون سرما و گرما به درون خانه‌های مردم نفوذ خواهد كرد و روابط آن‌ها را در كوچك‌ترين نهاد اجتماعی هم تحت تأثير خود قرار خواهد داد. تراز تمدن مهدوی، عدل است كه در پرتو آن، ديگر ارزش‌ها حاكم خواهد شد و به سبب جريان عدالت، در همه عرصه‌های جامعه، بساط هرگونه ظلم و ستم برچيده می‌شود.



«يطهرالله به الارض من كل جور و يقدّسها من كل ظلم... فاذا خرج وضع ميزان العدل بين النّاس فلايظلم احد احداً؛ خداوند به وسيله او زمين را از هرگونه ستم پاك خواهد كرد و از هرگونه ستم، قداست می‌بخشد... آنگاه كه او قيام كند، ترازوی عدالت در ميان مردم نهد، پس در روزگار او هيچ كس به ديگری ستم روا ندارد(كمال الدين ج2ص372). در لسان روايات تعابير جالبی از اين عدل گسترده مطرح شده است؛ در حكومت درخشان حضرت مهدى(عج) مفهوم عدل به نحو احسن محقق مى‌گردد.



امام باقر عليه‌السلام فرمود: در آن زمان اگر پيرزنى از مشرق به مغرب برود، كسى به او كار ندارد.



امام صادق عليه السلام فرمود: وقتى كه قائم (عج) قيام كرد، داورى به عدالت مى‌كند و ظلم و جور از ميان مى‌رود و راه‌ها امن مى‌شود. زمين بركت‌هاى خود را آشكار مى‌سازد و هر حقى به صاحبش برمى‌گردد و همه مردم معتقد به اسلام مى‌شوند. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در ضمن گفتارى، فرمود:



«تنعم فيه امتى نعمة لم ينعموا مثلها قط تؤتى الارض اكلها (كنوزها) و لا تدخر منهم شيئا و المال يومئذ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدى اعطنى فيقول خذ؛ آنچنان در ميان امت من وفور نعمت مى‌شود كه مثل آن هرگز نبوده است. زمين گنج‌ها و ميوه‌هاى خود را آشكار مى‌سازد و از آنها چيزى كم نكند و مال و ثروت همچون چيزى است كه زير دست و پا افتاده باشد. شخصى مى‌آيد و مى گويد: اى مهدى! از اموال به من بده و امام(عج) به او مى فرمايد: بگير!».



در عبارت ديگر فرمود: «خداوند باران را از آسمان همواره بر آنها بفرستد و از زمين چيزى از گياه نماند، مگر اين كه سبز گردد». حضرت رضا(ع) در ضمن روايتى فرمود: «قائم(عج ) وقتى كه ظهور كرد، نورش جهان را روشن مى كند، ترازوى عدالت بين مردم قرار مى‌دهد، هيچ‌كس به كسى ظلم نمى‌كند. زمين براى او در نور ديده مى‌شود (يعنى به هر جاى زمين برود فورى و آسان است ) و او سايه ندارد».



باز نقل شده كه در سال قيام آن حضرت بيست و چهار بار باران ببارد كه آثار و بركات آن ديده شود. جالب اينكه وفور نعمت و به عبارت ديگر اقتصاد خوب و خودكفایى در حدى است كه مردم بى‌نياز مى‌شوند و كسى براى صدقه و انفاق خود، شخص نيازمندى را پيدا نمى كند، چرا كه همه مردم خودكفا و بى‌نيازند.



علاوه بر اين پيشرفت‌ها، پيشرفت‌هاى ديگرى نيز در شهرسازى و راه‌سازى و نوسازى و توسعه سوادآموزى و پيشرفت قضایى و در يك كلمه پيشرفت در همه زمينه‌ها به وجود مى‌آيد.



كوتاه سخن آنكه يك نهضت به تمام معنى پر از صفا و صميميت در دنيا به وجود خواهد آمد. امام صادق(ع) فرمود: «وقتى كه قائم (عج) ما قيام كند، سراسر زمين به نور پروردگارش روشن مى‌شود، يعنى عدل و داد در سراسر زمين تا آنجا كه طبيعت زمين پذيرا باشد، اجرا خواهد شد». اين روايات نمايان‌گر عدالت گسترده در عهد ظهور امام عصر(عج) است.


سجاد رضائی 




نوشته شده در   شنبه 1 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode