ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 خرداد 1392     |     کد : 55446

طراوت زندگی را با گل‌ها تجربه کنید

سال‌ها قبل، وقتی خانه‌ها اغلب ویلایی و حیاط دار بود و هنوز به شکل این روزها، مثل قوطی کبریت‌هایی که روی هم سوار شده‌اند از هر گوشه شهر مجتمع مسکونی و برج و آپارتمان بیرون نزده بود، پدر‌ها و مادرهای ما در حیاط‌های کوچک و بزرگ خود، گل و گیاه می‌کاشتند و مانند چشم خود از آن مراقبت می‌کردند.

سال‌ها قبل، وقتی خانه‌ها اغلب ویلایی و حیاط دار بود و هنوز به شکل این روزها، مثل قوطی کبریت‌هایی که روی هم سوار شده‌اند از هر گوشه شهر مجتمع مسکونی و برج و آپارتمان بیرون نزده بود، پدر‌ها و مادرهای ما در حیاط‌های کوچک و بزرگ خود، گل و گیاه می‌کاشتند و مانند چشم خود از آن مراقبت می‌کردند.

مراقبتی که شامل آب دادن های روزانه و کوتاه کردن گاه به گاه برگ ها و رسیدگی به خاک باغچه بود. حالا این روزها که فضای سبز از باغچه به آپارتمان ها آورده شده، گل ها نیز حساس تر و نیازمند مراقبت بیشتری شده اند.



مهران شمسا یکی از گلفروش های شهر تهران است، می گوید با این که این گل ها طی سال های اخیر با استقبال مردم مواجه شده و سودآوری خوبی به همراه دارند، اما هنوز هم بسیاری از افراد و بویژه قدیمی تر ها، نحوه مراقبت از این گل ها را نمی دانند یا حساسیت آنها را درک نمی کنند و به همین دلیل خیلی زود از آن خسته می شوند، غافل از این که کمی توجه و مراقبت بیشتر، راه صحیح بهره مندی از زیبایی این گیاهان است. او در این گفت وگو چگونگی مراقبت از گل های آپارتمانی را برای ما شرح می دهد.



اهمیت وجود گل های آپارتمانی در خانه ها چقدر است؟



فضای سبز و گل و گیاه همواره احساس آرامش و طراوت و برانگیخته شدن حس زندگی را به انسان ها هدیه می کند. علاوه بر آن وجود گل های آپارتمانی در خانه، خود به خود موجب تصفیه هوای خانه شده و در بهبود کیفیت هوا و بالطبع افزایش سلامت افراد خانه موثر است. همچنین این گیاهان با رطوبت طبیعی که ایجاد می کنند، گرد و غبار در خانه را کاهش داده و خستگی های روحی و جسمانی را در افراد به حداقل می رسانند.



استقبال و گرایش مردم از استفاده از این گل ها در منازل تاکنون چگونه بوده است؟



اکنون که فضای خانه ها کوچک تر شده و زندگی ها بیشتر به سوی آپارتمان نشینی سوق پیدا کرده، استقبال مردم و شناخت مردم نسبت به گل های آپارتمانی هم بیشتر شده است. بویژه جوان ترها که علاقه بیشتری از خود نشان می دهند و در مراقبت از این گل ها دقیق تر عمل می کنند. خانم های خانه دار هم که فرصت بیشتری برای رسیدگی به این گل ها دارند، در ردیف علاقه مندان گل های آپارتمانی هستند.



کدام یک از انواع این گل ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؟



با توجه به سلیقه افراد، تقریبا از همه این گل ها استقبال می شود و هر کس بنا به سلیقه ای که دارد و بسته به شرایط منزل یا میزان ساعاتی که در خانه است، منزل خود را با این گل ها می آراید. گل هایی مانند دیفن باخیا، بنجامین، برگ انجیری، آزالیا، سرخس، آگلونما، حسن یوسف، نخل مرداب و شمعدانی از گل هایی است که در خانه ها می توان از آنها نگهداری کرد.



جوان تر ها در مراقبت از این گل ها دقیق تر هستند؟



این گل ها حساس هستند. مثلا درباره بنجامین، اگر بلند صحبت کنی یا دعوا کنی و فریاد بزنی، می رنجد. قهر می کند و از فردا شروع می کند به زرد و خشک شدن. جوان ها بیشتر این چیزها را درک می کنند، اما آنها که سن و سالی دارند به شیوه قدیمی مراقبت از گل هایی که در باغچه داشته اند، عادت کرده اند. البته داریم افرادی که با وجود سن بالا، از گل های آپارتمانی شان مانند یک کودک مراقبت می کنند. بیشتر بستگی به علاقه ذاتی افراد دارد.



نحوه مراقبت از گل های آپارتمانی چگونه است؟



رسیدگی روزانه می خواهد. این گل ها علاوه بر میزان مشخص آب روزانه، غذای مخصوص خود را دارند که گل را از باکتری ها محافظت کرده و شکوفایی و عمر آن را بیشتر می کند.



ساقه ها یا برگ های آسیب دیده باید بارها و هر چند روز یک بار با قیچی باغبانی بریده شوند. گل ها باید در محیط خنک قرار بگیرند و به طور مستقیم در زیر تابش نور خورشید، گرما یا سرمای شدید نباشند یا برای مثال نباید این گل ها را بالای تلویزیون قرار داد؛ چرا که گل آب خود را از دست می دهد.



بسیاری از افراد پس از مدتی از نگهداری گل پشیمان می شوند؟



بله، بیشتر افرادی هستند که شرایط نگهداری از گل ها را نمی دانند و به همین دلیل آن را از دست می دهند. یا حوصله رسیدگی به آن را ندارند و اگر دارند نحوه رسیدگی به گل ها را نمی دانند. همان طور که گفتم، گل های آپارتمانی بسیار حساس هستند و فقط در فضای محدود آپارتمان ها و گلخانه ها قابل نگهداری است. این گیاهان با گل هایی که در باغچه حیاط می کاریم. بسیار فرق می کنند.



فروش این گل ها چقدر سود آوری دارد؟



سود مناسبی دارد، هرچند که این روزها به نسبت افزایش قیمت، از شمار خریداران آن تا حدودی کاسته شده است، اما این گل ها علاقه مندان خاص خود را دارد.



قیمت این گل ها اکنون چقدر است؟



گلی مثل آزالیا را اکنون تا بیش از 60 هزار تومان می فروشیم یا سیکاس و رولوتا از 30 تا 50 هزار تومان به فروش می​رسد که البته قیمت ها یکسان نیست و گلفروشی ها به نسبت مکانی که دارند و کاری که انجام می دهند، قیمت ها را بالا و پایین می برند. نهال ها نیز قیمت کمتری دارند.



انتخاب این گیاهان از سوی مردم بیشتر بر چه مبنایی قرار دارد؟



مردم بیشتر به دنبال گیاهی هستند که اگر مدتی از روز را منزل نباشند، خیالشان از بابت گیاهی که در خانه دارند، راحت باشد یا تا زمانی که مهارت کافی در نگهداری از این گیاهان را به دست بیاورند، آنها را از دست ندهند که در این صورت ما گیاهان مقاوم مثل سیپروس را پیشنهاد می کنیم. آنها به دنبال گیاهانی هستند که همواره در تمام طول سال زیبایی خود را حفظ کنند که بیشتر گیاهان آپارتمانی این ویژگی ها را دارند و به دنبال گونه های ارزان قیمت هستند، اما آن چه ما به آن توجه می کنیم، این است که افراد تنها به این موارد فکر نکنند و توانایی ایجاد شرایط لازم برای نگهداری از این گل ها مانند میزان رطوبت و نوع خاک و گرما و سرما را در خانه داشته باشند.



فاطمه رمضانیان - جام جم


نوشته شده در   پنجشنبه 30 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode