ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 ارديبهشت 1392     |     کد : 54135

طلاق؛ واژه ای که حرمت ها را می شکند/ افزایش 15 درصدی طلاق در آذربایجان شرقی

امروزه طلاق مثل بیمه ای برای افراد تلقی می شود که اگر در ازدواج مشکلی پیش آمد و ازدواج موفقیت آمیز نبود...



خبرگزاری مهر: امروزه طلاق مثل بیمه ای برای افراد تلقی می شود که اگر در ازدواج مشکلی پیش آمد و ازدواج موفقیت آمیز نبود، می توانند برای جدایی و پایان دادن زندگی مشترک از پدیده ای به اسم طلاق کمک بگیرند، این اقدام امروز به یک امر عادی تبدیل شده و شرمی به همراه ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر، ازدواج یکی از مهمترین اهداف جوانان برای ادامه زندگی است که وقتی به بعضی مسائل کوچک و درشت بی توجهی می شود، منجر به پدید آمدن طلاق می شود.
طلاق احساس باخت در ارتباط زناشويي است که طرفين آن براي رهايي از اين احساس اقدام به جدايي و اتمام زندگی مشترک مي کنند. زندگی که شاید کمتر زوجی در پای سفره عقد فکر آن را می کرد که روزی کار به طلاق برسد.و باعث سرگردانی کودکان معصوم شوند.
تمامي ازدواج ها پس از سپري شدن ايام اولیه شادي آفرين دوست داشتن و عشق و محبت دستخوش گونه اي از بحران و مي گردد و تمامي زوج ها حداقل چند گامي را در راه از ميان بردن پيوند ميان خود بر مي دارند. بلند بودن این گام ها برای بعضی زوج ها منجر به طلاق می شود.


البته به گفته کارشناسان اين پدیده را نمي توان با اتکاي به يک عامل به تنهايي پاسخ داد بلکه مجموعه اي از علل مطرح است که به تنهايي و يا در ارتباط با يکديگر سبب انهدام حيات زناشويي مي شود.
دلايل طلاق متناسب با موقعيت، طبقه و جايگاه اجتماعي زوجين متفاوت است. شناخت عوامل موثر در شکل گيري اين پديده در کنترل و کاهش آن نقش بسزايي دارد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند، ازدواج هايي که در آنها هماهنگي بيشتري ميان زوجين وجود دارد موفق ترند و کمتر به طلاق مي انجامند.
تشابهاتي مانند سطح تحصيلات، هم نژاد بودن، دين مشابه داشتن، طبقه اجتماعي، هم زبان بودن و... يک ازدواج موفق را رقم مي زند. ازدواجي که با تشابه نژادي، زباني، رواني واجتماعي صورت بگيرد ازدواجي موفقيت آميز است.
آمار طلاق در آذربایجان شرقی به بالای 7500 نفر رسید
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی گفت: آمار طلاق در سال 91 به بالای 7هزار و 500 زوج در استان رسید.
علی جعفری آذر در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: این آمار نسبت به سال 90 که نزدیک به 6600 بود، رشد 15 درصدی داشته است.

اعتیاد و سوء مصرف مواد ; عمده ترین دلیل طلاق در کشور
مسئول امور اجتماعی اداره بهزیستی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عمده ترین و جدیدترین دلیل طلاق در بین زوج ها، اعتیاد و سوء مصرف مواد در خانواده ها است.
یدالله آسانی افزود: از جمله دلایل دیگر طلاق بین زوج های جوان دخالت اطرافیان، عدم رعایت معیارهای ازدواج، عدم وجود مهارت های زندگی و نیز مشکلات مالی و اقتصادی خانواده ها است.
وی ریشه افزایش پدیده طلاق و زن های مطلقه در کشور را بی توجهی نهادها به آموزش مهارتهای زندگی به جوانان عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد درصد بالایی از طلاقها در سال اول زندگی رخ می دهد و این در حالی است که در مناطق مرفه نشین این میزان آمار بالاتر است.
این استاد دانشگاه همچنین افزود: در کشور ما هیچ نهادی، مهارتهای زندگی را به جوانان آموزش نمی دهد و این امر در کنار مشکلاتی از جمله مهیا نبودن امکانات زندگی باعث شده تا بسیاری از ازدواجها به طلاق ختم شود.
این دکترای روانشناسی بالینی همچنین گفت: هر چند که رسیدن به بلوغ جنسی پایه ازدواج خوب محسوب می شود ولی متاسفانه جوان ها به این بلوغ نرسیده و به دنبال ازدواج رفته اند.
وی ادامه داد: مشاوره به معتادان و تغییر نگرش آنان ، آموزش های پیشگیرانه جهت آگاه سازی جوانان در معرض ازدواج، آموزش های خاص به خانواده ها جهت جلوگیری از دخالت های منجر به اختلاف و آموزشهای پیشگیرانه جهت بهبود روابط بین افراد، از جمله فعالیت هایی است که می تواند آمار طلاق را کاهش دهد.
این استاد دانشگاه همچنین افزود: اگر بخواهیم طلاق ها کاهش یابد و ازدواج ها پایدارتر شود نیاز به آموزش های مستمر و تخصصی تر در مهارت های زندگی است.
عدم آشنایی جوانان به مشکلات زندگی، عامل اصلی طلاق
مادر یکی از زوج های جوان که در دادگاه شاهد طلاق فرزند خود بود، گفت: به نظر من عامل اصلی طلاق عدم آشنایی جوانان و دانشجویان به مشکلات و افت و خیزهای طبیعی زندگی است.
لعیا ریحانی در گفتگو باخبرنگار مهر افزود: امروزه چون ازدواج ها به صورت شتاب زده و چشم بسته انجام می شود و نیز انسانها در برخوردهای اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی دهند پس از ازدواج، چهره واقعی دو زوج نمایان می شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می کنند که چاره ای جز طلاق از هم ندارند.
این مادر مسن تبریزی در حالیکه اشک هایش را پاک می کرد، گفت: متاسفانه زوج های جوان قبل از ازدواج آنقدر درگیر احساسات می شوند که نمی توانند بدرستی از عقل خود استفاده کرده و با چشمانی باز با هم در مورد آینده تصمیم گیری کنند.
وی در سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا زوج جوان شما قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند، گفت: ازدواج این زوج از نوع دانشجویی بود که با اینکه مراکز مشاوره این ازدواج را به دلیل هم سطح نبودن خانواده ها مناسب ندیده بود، ولی باز این زوج به خاطر علاقه کاذب اولیه که بین شان وجود داشت، با هم ازدواج کردند و آخرش هم به دادگاه کشید.
همسر آزاری، عمده ترین دلیل طلاق در آذربایجان شرقی
متخصص روانپزشک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بررسی ها و آ<ارها مختلف نهدهای زیربط نشان می دهد که عمده ترین دلیل طلاق در استان همسر آزاری و ضرب و شتم همسر است.
مجید ترابی با اشاره به اینکه عدم درک تفاهم هم از مسائل مهم در طلاق است، افزود: جوانان ما درک درستی از تفاهم ندارند و تفاهم را فقط در دوست داشتن رنگ و غذا و خانه می دانند، در حالیکه زوجین باید تفاهم در دیدگاه ها و نگرش ها داشته باشند نه در دوست داشتن غذا و ماشین .

وی ادامه داد: مطالعات و پژوهش های اخیر نشانگر افزایش پدیده طلاق در دنیا و به تبع آن در ایران است و آمارها نشان می دهد که بیش از نیمی از طلاق های انجام گرفته در پنج سال اول زندگی رخ می دهد.
این متخصص عدم درک نیازهای متقابل را از عوامل دیگر طلاق دانست و ادامه داد: مشکلات اجتماعی و فشارهای اقتصادی درصد کمی از آمارهای طلاق را به خود اختصاص دادند که موشكافي دعواهاي زوجين نشان می دهد كه اكثر اختلافات زوجين با يكديگر به علت عدم تفاهم آنها نسبت به مسائل جنسي است.
وی با اشاره به اینکه در کشور برای زن و مرد آموزش هایی در خصوص مسائل جنسی وجود ندارد، گفت: به خاطر بعضي محدوديت های عرفي و اخلاقي در جامعه، هيچ گونه آموزشي براي زن و مرد در خصوص مسائل جنسي در جامعه وجود ندارد و كسي نيز به اين امر مهم توجهي نمي كند.
وی مسائل روانی و اخلاقی را در پدیده طلاق بیش از مسائل اجتماعی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: همه مشكلات بد نيستند و فقط مشكلاتي كه زوجین را نا اميد و ناتوان مي كنند براي زندگي مشترک خطرناك هستند و با کمی انعطاف پذیری می توان بر مشکلات فائق آمد.

ترابی ارائه آموزش و مشاوره های لازم به زوجین را مهم دانست و افزود: این مشاوره ها باعث می شود روابط درون خانواده روند مطلوبی داشته و عدم تفاهم زوجین تا حد ممکن کاهش یابد.
----------------------------------
گزارش از محمدرضا علی اشرفی


نوشته شده در   سه شنبه 31 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode