ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 آبان 1388     |     کد : 5412

یکشنبه 17 آبان 20 ذي القعده 8 نوامبر

درگذشت «احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري...

درگذشت «احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري

«احمدبن طولون» مؤسس سلسله طولونيان در سال 207 هجري قمري از دنيا رفت. در ميان حاكمان واميران مسلمان مصر طولونيان نخستين سلسله مستقل بشمار مي روند. احمدبن طولون از جانب خليفه والي مصر شد اما در عمل مدت ده سال بطور مستقل بر مصرو شام استيلا داشت .اين حاكم طولاني به كشتار مردم و قساوت قلب مشهور بود، و برخي از مورخان شمار كشته شده گان را به دستور احمدبن طولون بيش از 18000تن ذكر كردند.

 

 درگذشت غالب دهلوي شاعر در سال 1285 هجري قمري

غالب دهلوي شاعر و دانشمند پارسي گوي هندي در سال 1285 هجري قمري در گذشت. نجم الدوله دبير الملك ميرزا اسدالله خان مشهور به غالب دهلوي در سال 1217 هجري قمري در 5 سالگي پدر را از دست داد و تحت سرپرستي عموي خود قرار گرفت. غالب دهلوي از زمانيكه سرودن شعررا آغاز كرد مورد توجه و احترام حكام قرار گرفت. او تحولات سياسي هند را در زمان خود سروده هايش را به نظم كشيد و تأثير پذيري از اين دگرگوني ها در اشعارش آشكار است غالب دهلوي شاعر هندي پيشرو سبك نو شعر اردوست و نخستين كسي است كه عقايد فلسفي رادر شعراردو وارد كرد.

محاكمه دكترمحمد مصدق نخست وزير وقت ايران در سال1332هجري شمسي دردادگاه نظامي رژيم شاه آغازشد. عوامل رژيم انگيزه تشكيل اين دادگاه را به رسيدگي به وقايع روزهاي 25تا28مرداد ماه همان سال اعلام كردند. مصدق دراين دادگاه خود را نخست وزيرقانوني ايران خواند و به صلاحيت دادگاه نيزاعتراض كرد. اما دادگاه پس از تشكيل 35جلسه وي را به سه سال حبس مجرّد محكوم كرد. گفتني است كه درخواست مصدق براي تجديد نظردراين رأي تا پايان مدت محكوميتش بينتيجه ماند و او پس از آن تاآخر عمردرقريه احمدآباد بسربرد.

 

کشف اشعه ايكس در سال1895ميلادي

كُنراد رونتگِن فيزيكدان آلماني اشعه ايكس ايكس در سال1895ميلادي را كشف كرد. رونتگن چون بدرستي اشعه كشف شدهاش را نميشناخت نام آن را ايكس يعني اشعه مجهول گذاشت. اين اشعه كه ازبدن انسان عبور ميكند بهترين وسيله براي تعيين ضايعات و شكستگيهايي است كه دربدن انسان ايجادشده است. رونتگن درسال1901ميلادي به علت كشف اين اشعه مهم و حياتي جايزه نوبل را دررشته فيزيك بدست آورد.

 

خودمختاری كشوركامبوج ازممالك آسياي جنوب شرقي در سال1949ميلادي

كشور كامبوج از ممالك آسياي جنوب شرقي در سال1949ميلادي به خودمختاري داخلي رسيد. اين سرزمين ازسال1863ميلادي درتحت الحمايه فرانسه شد و ازسال1941ميلادي سِهانوك به پادشاهي اين كشوردست يافت. او پس از به قدرت رسيدن وعده حكومت پارلماني را به مردم كامبوج داد. سرانجام به سال1949مبارزات مردم اين كشور به خودمختاري داخلي منتهي شد و دوسال بعد نيز كامبوج استقلال كامل خود را بدست آورد. جالب توجه است كه سِهانوك درسال1970ميلادي كودتاي نظامي ازكاربركنارشد اما هنوز هم با دولت خود كه با خِمِرهاي سرخ ائتلاف كرده، نقاط مرزي كامبوج و تايلند را دراشغال دارد و اقدامات خرابكارانهاي را دركامبوج رهبري ميكند.

 


نوشته شده در   يکشنبه 17 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode