ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 15 آبان 1388     |     کد : 5395

جمعه 15 آبان 18 ذي القعده 6 نوامبر

رحلت شيخ محمدحسين كاشف الغطا در سال 1373 هجری قمری...

رحلت  شيخ محمدحسين كاشف الغطا در سال 1373 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :شيخ محمـد حسيـن كاشف الغطا فرزند شيخ علـى كاشف الغطـا به سـال 1293 هجری قمری در يكـى از كـوچه هاى تنگ و بـاريك محله عماره شهر نجف در يك خانواده اصيل و روحانى چشـم به جهان گشـود، مرحوم شيخ محمـد حسيـن كاشف الغطا فرزند مرحوم علـى كاشف الغطـا فرزند مرحوم شيخ جعفر كاشف الغطا از شاگردان برجسته بحر العلوم و صاحب كتاب ( كشف الغطاء عن مبهات الشريعه) مى باشد.

حصيلات :شيخ محمد حسيـن در 10 سالگـى وارد حـوزه علميه نجف اشرف گرديد و دروس حوزوى را با ادبيات عربى آغاز نمود و تـوانست در اندك مدتى علوم صرف، نحو، بلاغت، حساب و نجـوم را به خوبى آموخته و سپـس به فـراگيرى علـم فقه و اصـول فقه بپـردازد او آرام و قرار نداشت شب و روز به مطالعه مشغول بـود و احساس مـى كرد كه چيزى را گـم كرده است عاقبت به تحقيق درباره تاريخ خانـدانـش پرداخت.

سر انجام تـوانست كتاب تاريخ خاندان كاشف الغطا را در 15 سالگـى به رشته تحـريـر در آورد استعداد درخشـان و پشت كـار او در نوشتن نخستين كتاب در سنين نوجوانى همه را به شگفت آورد بود.

وى مى خـواست بداند كه فيلسوفان چه مى گويند تمام كتابهاى ملا صدرا را نزد استادان بر جسته خواند ولـى گمشده خـود را نيافت.

اينك او جوان 18 ساله اى شده بـود سـال 1312 هجری قمری به درس خـارج فقه راه يافت و در هميـن زمان در درس خـارج اصـول فقه هم شركت نمود.

حضـور در محضر درس اساتيد بلنـد پايه تا حـدودى روان تشنه اين متعلم سخت كوش را سيراب كرد محمد حسيـن آنچه را كه روزانه در كلاس درس مى نـوشت شبها به بررسـى و مطالعه آنها مى پرداخت.

اساتيد :از 10 سالگـى ادبيات عربى را آغاز نمود و تـوانست در اندك مدتى علوم صرف، نحو، بلاغت، حساب و نجـوم را از محضر اساتيد آن زمان به خوبى آموخته و سپـس به فـراگيرى علـم فقه و اصـول فقه بپـردازد.

او در 18 سالگى يعنى در سـال 1312 هجری قمری به درس خـارج فقه سيـد محمـد كاظم يزدى راه يافت و در هميـن زمان در درس مرحوم آخـوند خراسانى نيز به فـراگيـرى درس خـارج اصـول فقه مشغول شد و بعد از سپرى اندك زمانى به درجه اجتهاد نائل آمد.

تدريس :وى بـا بهره گيـرى از كتاب هاى فقهى و اصـولـى دانشمنـدان شيعه بـر آگاهى هاى خود افزود و خـود استاد جـوانى شد كه در كرسى تدريـس علوم اسلامى به آموزش جوانان مشتاق دانـش و علـم پرداخت كاشف الغطا به اتفاق برادرش از انديشمنـدان جـوان مجمع فقهى مرحوم سيد محمـد كاظم يزدى بـودنـد.

شاگردان :كاشف الغطا تـوانست در ايـن دوره شاگردان بر جسته اى همچون:

1ـ سيد محسـن حكيم

2ـ سيد رضى شيرازى

3ـ سيد مرتضى دزفـولى

4ـ قاضـى طباطبايى را تـربيت نمايـد.

تأليفات :از ايـن مصلح بزرگ و مجاهد نستـوه بيـش از صـد كتاب و رساله بر جاى مانـده كه هنـوز گـرماى ايمان و عطـر عرفان او را در جامعه اسلامـى پـراكنـده مى كند به بـرخـى از آنها اشـاره مـى شـود.

1ـ الدين و الاسلام.

2ـ المـراجعات الـريحـانيه.

3ـ الايات البينـات

4ـ التـواضيح فـى بيـان مـا هـو الانجيل.

5ـ الفردوس الاعلى.

6ـ اصل الشيعه و اصولها.

7ـ الارض و اتريه الحسينيه.

8ـ الحمه و السياسه.

9ـ عين الميزان.

10ـ الخطبه التـاريخيه فـى القدس.

مقام علمى :انـدك انـدك آوازه علمـى او از مـرز عراق گذشت دانشمندان در سـراسـر جهان با او آشنا و از علم و تقـواى او بـا خبـر بـودنـد بسيارى از مسلمانان ايران، هنـد، افغانستان، لبنان، و سـوريه پـس از فـوت مرحوم سيد كاظم يزدى از او تقليد كردنـد.

دوران :سال 1320 هجری قمری كاشف الغطا را در دو ماتـم جانسوز سياه پوش كرد علامه نـورى استاد علـم حديث او و مرحوم شيخ علـى كاشف الغطا پدرش به سـراى ديگـر شتافت. در سال 1329 هجری قمری غمى ديگر بردلـش سنگينى نمـود، در ايـن سال او استاد ارجمند و بزرگ مرحوم آخـونـد خـراسـانـى را از دست داد.

تنها چيزى كه به او دلـدارى مـى داد، همان عشق و علاقه وافرش به تعمق در نظام هستـى و

بيـدار كردن جان هاى خفته و دلهاى افسـرده بود.

جنگ جهانى اول آغاز شد جهان در آتـش جنگ مـى سـوخت، انگلستان بسيارى از شهرهاى عراق را اشغال كرد امپراطـورى عثمانى، شكست هاى سنگينـى را متحمل شـد كـاشف الغطـا در لبنان بـود كه خبـر اشغال وطـن و گرفتارى مسلميـن عراق را دريافت كرد سـراسيمه بار سفر بست و پـس از 3 سال دورى از كشـورش به عراق رفت كاشف الغطا لبـاس رزم پـوشيـد و تفنگ به دست گـرفت و دوش به دوش رزمنـدگان سلحشـور در خط مقـدم جبهه به دفـاع از ميهن اسلامـى پـرداخت جنگ جهانـى صـدمات جبـران ناپذيـرى بـر ملل محـروم جهان تحميل كـرد كشورهاى اسلامى نيز از سلطه جـويى ابر قدرتها خسارت هنگفتى متحمل شدند راستى قلب هايى كه با خدا پيـوند ندارند، جز سنگدلى نمى شناسند.

مسافرت :مرحوم كاشف الغطا سفرهاى فراوان و پـر بارى را انجام داد او در آغاز ايـن مسافرت ها به حجاز رفت و پس از انجام مراسم حج با دانشمندان اهل تسنـن به گفتگو پرداخته و آنان را به وحدت فرا خـواند كتاب (نزهه السمرو نهزه السفر) سفر نامه حج اوست وى سپـس به سـوريه و از آنجا به لبنان رفت او در هر مسافرتى مدتـى توقف نموده و با دانشمندان و مردم به صحبت مى نشست او تـوانست جلد دوم كتاب (الـديـن والاسلام) را در لبنان به چاپ برساند در همين سفر بـود كه ملاقاتهاى پر بارى بيـن او و علامه سيد محسـن اميـن مرجع تقليد شيعيان و نـويسنده كتاب ارزشمند اعيان الشيعه صـورت گرفت اقامت كاشف الغطا در لبنان چند ماه به طول انجاميد و در هميـن سفر بود كه ازدواج نمود او پس از مدتى به مصر رفت، رئيس و اساتيد دانشگاه الازهر (بزرگترين مركز علمى اهل تسنـن) استقبال شايانـى از وى به عمل آوردنـد حضـور وى در مصـر خاطره حضـور سيد جمال الـديـن را بعد از سالها در اذهان زنده كرد او به اكثر شهرهاى مصر سفر نمود و صدها سخنرانـى ايراد فرمـود او مسافرت هاى ديگرى به فلسطين، ايران، سوريه، و پاكستان داشت.

مرحوم شيخ محمد حسيـن كاشف الغطا در پـى دعوت علماى اعلام و ملت مسلمان ايـران در سال 1352 هجری قمری مطابق با 1312 هـ.ش به جهت زيارت مـرقـد مطهر امام رضا (عليه السلام) و ديـدار بـا زعماى ديـن و مردم به ايران آمده و در مدت اقامت 8 ماهه در ايران ضمـن زيارت بارگاه ملكـوتـى حضـرت ثامـن الائمه به بسيارى از شهرها سفر كرد هر كجا مى رفت بذر بيدارى و دينـدارى مـى پاشيـد و مـردم را با اسلام و تعاليـم حقه آن آشنا مـى نمـود از كـرمانشاه، همـدان، اصفهان، شـاهـرود، تهرن، قـم، مشهد، شيـراز، آبـادان، و خـرمشهر ديدن كرد زبان فارسى را خـوب صحبت مـى كـرد با روحانيون نشست و بر خاست داشت در قـم به زيارت حضرت معصومه (عليها السلام) نايل آمد مرحوم عبدالكريـم حايرى يزدى مرجع تقليد و بنيانگذار حوزه علميه قـم ميزبان وى بود. دوميـن سفـر ايشان به ايران در سال 1326 هـ. ش و آخـريـن سفرشان در سال 1329 هـ.ش اتفاق افتاد.

وفات :شيخ محمد حسين كاشف الغطا در سن هفتاد و نه سالگى به بيمارى سختى مبتلا گرديد كه پزشكان پيشنهاد كردند تا سفرى به نقطه اى خـوش آب و هـوا داشته باشد. او در تـاريخ 15 ذيقعده 1373 هجری قمری به كـرند، روستايى بين كرمانشاه و خانقيـن نزديك مرز عراق رفت عليـرغم بهبـودى نسبـى در دو روز اول متـأسفانه بعد از ظهر روز سـوم آفتاب عمر آن ( كانون فضيلت ) در 18 ذیقعده 1373 ه ق در كرند غروب كرد پيكر پاكـش با تشييع با شكـوه مردم كـرنـد و شهرهاى بيـن راه تا نجف حمل گـرديد .و در وادى السلام، قبـرستان بزرگ و تاريخـى نجف كه پـر از جميعت بود به خاك سپرده شد.

 

تولد «غياثُ الدّين ابوالفتح عمربن خيامي نيشابوري»، در سال439هجري قمري

«غياثُ الدّين ابوالفتح عمربن خيامي نيشابوري»، رياضيدان، منجم و حكيم و شاعرگرانقدرايراني قدم به عرصه حيات نهاد. شهرت وي عمرخيام و لقبش حُجَّة الحق بود و ازنوابغ و مفاخربزرگ علمي ايران بشمارميرفت. او درنيشابورزاده شد و درهمان جا رشد كرد. درسال467هجري قمري ملكشاه سلجوقي عمرخيام و عدهاي ازمنجّمان را برآن داشت تا دراصفهان زيج جلالي را ترتيب دهند. خيام درايام سكونتش دراصفهان يكي ازمسائل مهم موسوم به شَرحُ ما أَشكَلَ مِن مُصادرات اقليدس را نوشت و پس ازمرگ ملكشاه مجدداً به نيشابوربازگشت و تاآخرعمردرهمانجا ماند. خيام درهريك ازعلوم زمانش استاد بود بطوريكه زَمخشري دانشمند مفسّرو لغت شناس شهر، وي را حكيم جهاني و فيلسوف گيتي نام نهاده است. ازآثاراوست «كتابهاي مَقالةٌ فِي الجَبروَ المُقابِلِه و مُشكلاتُ الحِساب».

 

تولد «بُرهانُ الدّين قاضي ابن ابي شريف» سال837هجري قمري

«بُرهانُ الدّين قاضي ابن ابي شريف»، سال837هجري قمري دربيت المقدس بدنيا آمد. او درهفت سالگي حافظ قرآن شد و پس ازفراگيري ادبيات عرب، منطق، اصول و معاني به قاهره رفت. او دراين شهرعلوم حساب، فرائض، تفسيرو شرحُ العقائد را آموخت و مدتي نيزدرمكه بسربرد و ازبسياري ازمحدثان، حديث شيعه آثاري متعدد ازابن ابي شريف باقي است كه بيشترآنها صورت منظوم كتابهاي ديگران است مانند «قواعِد الاِعراب ابن هشام و قصيده ابن ابي شريف».

 

آغاز بکارشركت سهامي بيمه ايران در سال1314هجري شمسي

شركت سهامي بيمه ايران در سال1314هجري شمسي با سرمايه اوليه 20ميليون ريال كار خود را آغازكرد. درسال1269شمسي و درپي مذاكرات دولتهاي ايران و روسيه امتياز فعاليت درزمينه بيمه و حمل و نقل به پولياكُف روسي واگذارشد. پوليا امتياز ياد شده را به مدت75 سال دريافت كرد اما به سبب موفق نشدن دركارش چند شركت روسي ديگرهم درايران نمايندگي بيمه دايركردند. سرانجام با تغييررژيم روسيه فعاليت اين شركتها هم پايان يافت تااينكه درسال1314شركت بيمه ايران تأسيس شد. شركت بيمه ايران درنخستين سال فعاليت خود50درصد ازحجم عمليات بيمه كشور را درخود متمركز كرد و پس از مدتي آن را تا70درصد افزايش داد. بدين ترتيب سهم مؤسسات بيمه خارجي درايران تا حد چشمگيري كاهش يافت. شايان توجه است كه درحال حاضرچندين مؤسسه بيمه با ارائه خدمات گوناگون دركشورمان فعاليت دارند.

 

اعتصاب كاركنان سازمان راديو و تلويزيون به دولت ازهاری در سال 1357هجري شمسي

كاركنان سازمان راديو و تلويزيون در اعتراض به دولت نظامي ازهاري در سال 1357هجري شمسي اعتصاب خود را آغازكردند. كاركنان سازمان راديو و تلويزيون قصد داشتند كه با اعتصاب خود برپيكر رژيم طاغوت فشاربيشتري وارد سازند و سقوط آن را سرعت بخشند. همچنين درهمين روزهمزمان با تشكيل دولت نظامي ازهاري، مطبوعات كشور اعتصاب گسترده خود را آغازكردند.

 

 اعلام استعفای دولت موقت به حضرت امام خميني(ره) در سال1358هجري شمسي

دولت موقت استعفاي در سال1358هجري شمسي خود را به رهبركبيرانقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) تقديم كرد. دولت موقت ازبهمن ماه سال1357كارخود را آغازكرد اما به سبب ناهماهنگي با حركتهاي انقلابي مردم و اهداف انقلاب به كارخود پايان داد. درپي موافقت حضرت امام با استعفاي دولت موقت شوراي انقلاب اسلامي مسئوليت اداره اموركشور را پذيرفت و طي اطلاعيهاي برنامه خود را اعلام كرد.

 

درگذشت استاد عبدالله اُلفت شاعرغزلسراي معاصر در سال1370هجري شمسي

استاد عبدالله اُلفت شاعرغزلسراي معاصر در سال1370هجري شمسي درگذشت. الفت اگرچه در انواع قالبهاي كهن شعري طبع آزمايي كرد؛ غزلهايش حال و هوايي ديگر دارند و بسياري از شعر دوستان الفت را با غزلهايش ميشناسند. از آثارالفت« خورشيد و ماه، پريشان و پدرام، مثنوي درّمكنون و ديوان غزليات » را ميتوان نام برد.

 

محقق شدن ايتاليا به قرارداد دو جانبه آلمان و ژاپن در سال 1937ميلادي

كشور ايتاليا به رياست بِننيتوموسولِني در سال 1937ميلادي به قرارداد دو جانبه آلمان و ژاپن ملحق شد. بدين ترتيب محورتاريخي- سياسي برلن- توكيو- رم بوجود آمد و ازاين رو درجنگ جهاني دوم به اين سه كشور متحد و ديگرياران آنها دول محور ميگفتند. اين قرارداد سياسي و نظامي درهمان سال يعني 1937ميلادي ميان آلمان نازي و امپراتوري ژاپن به امضا رسيد.

 

 


نوشته شده در   جمعه 15 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode