ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 ارديبهشت 1392     |     کد : 53763

صادرات آذربایجان شرقی از مسیر خود منحرف شد/ ضرورت ساماندهی شبکه های صادراتی کشور

سال 91 برای بخش صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی سال پر سودی بود ، به نحوی که در بررسی آمار ارائه شده از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان شاهد رشد 32 درصدی این ارقام هستیم اما به اعتقاد فعالان اقتصادی این استان ، صادرات در حال خروج از مسیر اصلی خود است.

مهر گزارش می دهد/
صادرات آذربایجان شرقی از مسیر خود منحرف شد/ ضرورت ساماندهی شبکه های صادراتی کشور
خبرگزاری مهر: سال 91 برای بخش صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی سال پر سودی بود ، به نحوی که در بررسی آمار ارائه شده از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان شاهد رشد 32 درصدی این ارقام هستیم اما به اعتقاد فعالان اقتصادی این استان ، صادرات در حال خروج از مسیر اصلی خود است.

به گزارش خبرنگار مهر ، آذربایجان شرقی توانسته است در سال 91 با رقم دو میلیارد و 123 میلیون و 900 هزار دلار صادرات غیر نفتی رتبه هفتم کشور را از آن خود کند که نسبت به سال گذشته از نظر ارزی رشد چهار درصدی را نشان می دهد اما کنترل آمار گمرکات استان نشان از خروج این کالاها از گمرکات سایر استان هاست ، چیزی که رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز آن را تایید می کند.

محمد جعفر عظمایی در تشریح آمار صادارت غیر نفتی از گمرکات آذربایجان شرقی رقم 860 میلیون و 400هزار دلار را اعلام کرد و ابراز داشت: کالاهای تولیدی استان که محصولات نهایی تولید هستند و از ارزش بالایی نیز برخوردارند توسط تولید کنندگان از گمرکات سایر استان های کشور نظیر کرمانشاه یا ایلام به خارج صادر می شوند نه گمرکات داخل استان.

البته این روند از نگاه استاندار آذربایجان شرقی جای هیچگونه نگرانی ندارد چرا که سیاست دولت افزایش صادرات کشور است و فرقی میان صادارت کالا از گمرکات سایر استان ها نیست.

اما فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی نظر دیگری دارند و این روند را آفت اقتصاد استان و به تبع آن کشور می دانند.

مرکز مبادلات ارزی عامل به هم ریختگی بازار

یونس ژائله مدیرعامل شرکت صنایع غذایی شیرین عسل درباره این امر می گوید: واقعیت این است که مرکز مبادلات ارزی که از سوی بانک مرکزی ایجاد شده عامل به هم ریختگی اوضاع اقتصادی است و اکنون بعد از تذکرات ما که مخالف راه اندازی چنین مرکزی بودیم تصمیماتی دیگر برای آن گرفته اند.

وی می افزاید: همین چند نرخی بودن ارز و عدم تامین دلار مورد نیاز تولید کننده از سوی مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی باعث شده است تا تولید کننده کالای خود را به قیمت روز به حق العمل کاران(پیله وران)مرزی بفروشد و دلار خود را به صورت مستقیم از بازار تامین و نیازهای خود را برطرف کند.


رونق اقتصاد پیله وری عامل خسارت به اقتصاد کشور است

صمد حسن زاده مدیرعامل کاشی تبریز هم در این باره می گوید: متاسفانه علاقه مسئولان و برخی تولیدکنندگان برای ارائه آمار بالا در امر صادارت استانی باعث شده تا با رویکرد خود به سمت صادرات پیله وری بازارهای هدف را از دست دهیم به گونه ای که اکنون حضور ما در بازار کشورهای همسایه در حال کاهش و واگذاری میدان به نفع رقباست که همه اینها به خاطر صندوق مبادلات ارزی است.

وی درباره مضرات بازارهای پیله وری برای اقتصاد استان و کشور اظهار می دارد: شیوع چنین روش اقتصادی ای که بیشتر در بازار افغانستان قابل مشاهده است و اخیرا" به مرزهای شرقی هم کشیده شده خسارت جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور به خاطر عدم نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و بدنام شدن تولیدات ایرانی در خارج از کشور در کنار از دست دادن شبکه های فروش می شود.

اقتصاد پیله وری قاچاق را افزایش می دهد

میرغفار حسینی قائم مقام شرکت تامین قطعات تراکتورسازی تبریز هم در انتقاد از شیوع تجارت پیله وری می گوید: این روش موجب افزایش قاچاق کالا و واردات کالاهای کم کیفیت به داخل کشور می شود.

وی تصریح می کند: سال گذشته تراکتورسازی تبریز 6480 دستگاه تراکتور به خارج صادر کرده است که با احتساب تراکتورهای قاچاق شده این رقم به 10 هزار دستگاه می رسد چرا که قیمت تراکتور قاچاق سه میلیون تومان ارزانتر برای خریدار تمام می شود و در آن سوی مرز همین محصول به هشت میلیون قیمت اضافه فروخته می شود.

حسینی همچنین می گوید: ادامه رویکرد پیله وری در صادرات باعث شده است تا واردات کالاهای بی کیفیت به کشور افزایش یابد چرا که همین پیله وری که از محصولات تولیدی چیزی نمی دانست با آشنا شدن به روش های دور زدن دستگاه های نظارتی بر اقتصاد کشور راه وارد کردن تراکتور بی کیفیت را یاد می گیرد و بر اقتصاد اثر سوء می گذارد.



برند سازی محصولات ایرانی از دست می رود

حسنی از اعضای هیئت امنای شهرک شهید سلیمی آذرشهر نیز در تایید سخنان همکاران خود اظهار می دارد: با توسعه صادرات پیله وری برندسازی کالاهای ایرانی از دست می رود.

وی معتقد است : اگر صرفا به آمار صادرات استان توجه کنیم و از گمرکات خود غافل شویم پیله ورهایی را تربیت می کنیم که با واردات ارزانتر کمر تولید داخلی را می شکنند.

حسنی می گوید: متاسفانه در این امر باز دستمان خالی مانده و از حمایت های دولتی برخوردار نیستیم و مدام فشار بر ماست که در نمایشگاه های خارجی شرکت کنیم و کالاهای ایرانی را معرفی کنیم در حالی که دولت ترکیه هزینه تبلیغات و برگزاری نمایشگاه های تمام تولید کنندگان داخلی اش را در خارج از کشور بر عهده دارد.

با این اوصاف اما احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی همچنان معتقد است مهم برای دولت صادرات است و فعالان اقتصادی باید برای حفظ بازار خود به فکر تدبیر و راهکار باشند تا بازارهای هدف را از دست ندهند هر چند بر این مسئله نیز تاکید دارد که سازمان صنعت معدن و تجارت این مشکلات را باید به سطح وزارتخانه انتقال دهد تا تدبیر لازم اندیشیده شود.

گزارش از رامین فرهودی


نوشته شده در   سه شنبه 24 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode