ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 آبان 1388     |     کد : 5357

دوشنبه 11 آبان 14 ذي القعده 2 نوامبر

درگذشت «ابن سَمعُون» واعظ و خطيب حنبلي در سال 387 هجري قمري

درگذشت «ابن سَمعُون» واعظ و خطيب حنبلي در سال 387 هجري قمري

«ابن سَمعُون» واعظ و خطيب حنبلي در 87 سالگي در سال 387 هجري قمري در بغداد درگذشت براي گرد آوري حديث و فراگيري علوم ديني سفرهاي متعددي كرداما فقط از يك سفرش به مكه و مدينه گزارش مستند و مكتوب موجود است . ابن سمعون در موعظه هاي خود چندان تابع ملاحظات سياسي نبود از اين رو وقتي كه عَضَدُالدّوله دِيلمي براي پايان دادن به درگيريهاي فرقهاي در بغداد، واعظان و داستانسرايان را از رفتن بر منبر منع كرد ابن سمعون بدون توجه به اين فرمان طبق معمول هر جمعه بر منبر مي رفت و به وعظ مي پرداخت . از آثار ابن سمعون «اَلآمالي و جزء فيه مَساَلةُ مِن كَلام» را نام برد.

 

تولد آيت الله حاج ميرزا رضي ذوالنور در سال 1294 هجري قمري

آيت الله حاج ميرزا رضي ذوالنور از علما و استادان مكتب تشيع در سال 1294 هجري قمري در تبريز متولد شد . وي در دوران كودكي و جواني را به تحصيل علوم ديني و ادبيات عرب در زادگاهش گذراند؛ و پس از اتمام علوم مقدماتي و سطوح فقه و اصول رهسپار نجف اشرف شد. مرحوم ذوالنّوري آثاري چون« قَضا و شَهادت ؛ شَرح نِجاةالعِباد؛ و شَرحي بر عُروَة الوثقي» را از خود به يادگار گذاشت.

 

انتشار اعلاميه تاريخي بالفور در سال1917ميلادي

اعلاميه تاريخي بالفور در سال1917ميلادي منتشرشد. انتشاراين اعلاميه 30سال بعد سبب تشكيل اولين دولت صهيونيستي درفلسطين اشغالي شد. بالفوردرآن زمان وزيرامورخارجه انگلستان بود و فلسطين با نظارت دولت استعماري انگليس اداره ميشد. اعلاميه بالفورحاكي ازاين بود كه دولت انگلستان با تشكيل دولت يهودي درفلسطين موافق است و همه كوشش خود را براي تأسيس چنين دولتي بكارخواهد برد. سرانجام 30سال بعداز صدوراين اعلاميه استعماري كه حقوق كليه فلسطينيهاي مسلمان آزاده را ناديده گرفته بود دولتي صهيونيستي درفلسطين روي كارآمد و ازآن زمان تاكنون مبارزات حقطلبانه دراين سرزمين اشغالي براي رهايي همچنان ادامه دارد.

 

خروج نیروهای هلندی از خاک اندونزی در سال1949 ميلادي

استقلال طلبان اندونزي و نيروهاي هلندي در سال1949 ميلادي موافقت نامه معروف به موافقت نامه نيروهاي هلندي كه ازاوت سال1945ميلادي با قيام آزاديخواهانه دكتراحمد سوكارنو و محمد حتي رهبران استقلال اندونزي روبرو شده بودند بناچار خاك اين سرزمين را ترك كردند. گفتني است كه جنگ استقلال مردم اندونزي چهارسال بطول انجاميد و سرانجام به موجب اين موافقت نامه جنگ پايان پذيرفت تاهنگام خاتمه اين جنگ اين سرزمين هندهلند خوانده ميشد و پس از پيروزي استقلال طلبان اين كشور به نام اندونزي خوانده شد. اندونزي بطوررسمي دردسامبر سال1949 ميلادي مستقل شد.

 

 استقلال كشورالجزاير در سال1961ميلادي

كشورالجزاير در سال1961ميلادي از فرانسه مستقل شد. اين كشورازسال1830ميلادي مورد هجوم قواي فرانسه قرارگرفت كه همزمان با اين تهاجمات مقاومتهاي وسيع و پيگيرانقلابيون الجزايري نيزبرضد استعمارآغازشد. درسال1882ميلادي الجزايربخشي ازفرانسه اعلام شد و متعاقب آن جنبش استقلال طلبانه مردم الجزايربه رهبري اميرعبدالقادرو روحاني مبارز الجزايري شدت بيشتري يافت بطوريكه تشنجات ناشي از آن به اعلام خودمختاري وسپس استقلال و برقراري حكومت جمهوري دراين كشور منتهي شد.


نوشته شده در   دوشنبه 11 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode