ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 آبان 1388     |     کد : 5339

سير تحول انديشه‌ي ولايت فقيه در فقه سياسي شيعه

سير تحول انديشه‌ي ولايت فقيه در فقه سياسي شيعه ...

نام : سير تحول انديشه‌ي ولايت فقيه در فقه سياسي شيعه 

مؤلف : عليمحمدي، حجت‌الله

--------------------------------------------------------------------------------

 ناشر : مركز اسناد انقلاب اسلامي 

نوع ناشر : -----

تاريخ نشر : 21/04/1388

مكان نشر : تهران

شابك : 978-964-419-349-1

نوبت چاپ : 1

تيراژ : 2000

--------------------------------------------------------------------------------

حاكمیت نظریه‌ی ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فتح باب جدیدی در حوزه‌ی مباحث اندیشه‌ی سیاسی شیعه است. این نظریه كه توانسته بود نظریات رقیب را كنار زده و از فضای پژوهش و تئوری به عرصه‌ی عمل و اجرا پانهد، سؤالات فراوان و تأملات جدیدی را پیش روی خود می‌دید. و به دلیل مطالعات جدیدی كه در این حوزه صورت می‌گرفت، قضاوت‌های نو و البته متفاوت و گاه متضاد را نیز به دنبال داشت. برخی این نظریه را حاصل استنباط فقهای متأخر و ابتكاری از سوی آنها دانستند. عده‌ای دیگر درباره‌ی گستره و قلمرو آن به ایجاد سؤال پرداخته و حتی گاه به نازل‌ترین سطح از اختیارات تنزل دادند و برخی نیز آن را به نخستین مراحل شكل‌گیری فقه سیاسی شیعه متصل كردند.

تحقیق حاضر بر آن است نشان دهد همان‌گونه كه رشد و نمو یك دانه به تمهید مقدمات و عوامل گوناگون وابسته است، رشد و بالندگی هر اندیشه‌ای نیز مقدمات خاص خویش را می‌طلبد. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن همه‌ی عوامل، قراین و مقتضیات زمانی و مكانی می‌توان سخن و اندیشه‌ای را فهمید و درباره‌ی آن به داوری نشست كه این قاعده‌ی كلی و شامل هر اندیشه‌ای است. در مباحث اندیشه‌ی سیاسی به طور عام و ولایت‌فقیه به طور خاص نیز همین قاعده جاری و ساری است. بنابراین تنها با نگاه تركیبی منظومه‌ای و همه‌جانبه در این حوزه می‌توان به قضاوت و بینش صحیحی از آن دست پیدا كرد.

مطالعه‌ی نظریه‌ی ولایت فقیه به شكل منقطع و مجزا، داوری ناقصی از آن را پیش روی ما قرار خواهد داد؛ به همین سبب بررسی تاریخی ولایت فقیه و پی‌گیری تحول آن در بستر تاریخی‌اش اهمیت مضاعفی می‌یابد. ولایت فقیه به دلیل تأثیرپذیری از دو عنصر زمان و مكان همواره فراز و نشیب و تحول و تطور فراوانی داشته است. به عبارت دیگر، اگر شرایط مطلوبی بر جامعه‌ی شیعی حكمفرما بوده، ولایت فقیه نیز رشد و توسعه‌ی چشمگیری یافته و در شرایط نامناسب با سكون همراه بوده است. البته از این نكته‌ی مهم و اساسی نیز نباید غافل بود كه فقیهان شیعه حفظ كیان شیعه را به عنوان بالاترین و مهم‌ترین مصلحت در فعالیت‌های خویش مد نظر قرار داده و سكوت می‌كردند.

 


نوشته شده در   شنبه 9 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode