ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 آبان 1388     |     کد : 5318

دستخط منسوب به امام رضا در موزه قرآن و کتابت تبريز

يک صفحه از قران کريم با دستخطي منسوب به امام هشتم، امام رضا(ع) در موزه قران و کتابت تبريز نگهداري مي‌شود...


يک صفحه از قران کريم با دستخطي منسوب به امام هشتم، امام رضا(ع) در موزه قران و کتابت تبريز نگهداري مي‌شود.

به گزارش ايرنا، اين صفحه از قرآن روي پوست آهو به خط کوفي نوشته شده است که قدمت آن به اوايل قرن سوم هجري مي‌رسد.

درموزه قرآن و کتابت يکي از موزه‌هاي تخصصي شهر تبريز، انواع و اقسام نسخ و ادوات مرتبط با نگارش خصوصا نسخ قرآن وجود دارد.[آشنايي با موزه آذربايجان - تبريز] بناي اين موزه در مسجد صاحب الامر تبريز در شرق ميدان صاحب آباد، در قلب شهر تبريز قرار دارد.

اين بناي تاريخي يک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا به عنوان مسجد ويژه شاه طهماسب اول صفوي مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

اين بنا يک بار در سال 1045 هجري قمري توسط امپراطور عثماني تخريب شد و از آن دوره تنها دو اطاق مرمري نقش دار در مدخل دهليز و اندرون بقعه باقي مانده است.

کل بنا به دستخط خوشنويسان شهيري مزين است و استاد علاء الدين، خوشنويس مشهور زمان شاه طهماسب سوره الجن را در بالاي يکي از طاق ها نگاشته است.

مسجد صاحب الامر در زلزله سال 1193 هجري قمري تبريز هم آسيب فراوان ديد و بعدها مردم آن را بازسازي نمودند تا شان مسجد حفظ شود.

اين بنا پس از مرمت توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با توجه به قداست مسجد به عنوان موزه قرآن و کتابت تجهيز و افتتاح گرديد.

علاوه بر نسخ خطي، انواع قلمدان‌هاي مقوايي داراي نقوش مينياتوري و روکش لاکي، همچنين پلاک‌هاي فلزي منقوش به ادعيه مختلف، ظروف مزين به آيات وحي و آثار ويژه‌اي مانند دستخط مبارک اما رضا(ع) که بر روي پوست نوشته شده در اين محل نگهداري      مي‌شود.

خط خوشنويسان بزرگي مانند ملا عبدالباقي تبريزي، ميرزا محمد شفيع تبريزي، ميرزا طاهر خوشنويس و آثار عليرضا عباسي، درويش عبدالمجيد و ميرعماد حسني از ديگر آثار موجود در موزه قران و کتابت تبريز مي‌باشد.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode