ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 ارديبهشت 1392     |     کد : 53007

چهار شنبه 11ارديبهشت -20 جمادي الثاني - 1 مي

11ارديبهشت درگذر تاريخ ...

11ارديبهشت درگذر تاريخ
* شهادت روحاني مجاهد آيت‏اللَّه «سيد حسن شيرازي» توسط مزدوران استكبار جهاني (1359 ش)
اشاره: آيت‏اللَّه سيد حسن حسيني شيرازي .... بر ضد رژيم بعث عراق وارد فعاليت‏هاي سياسي شد و در اين مسير رنج‏هاي بي‏شماري را به جان خريد. پس از مدتي به سبب فعاليت‏هاي وسيع سياسي و اجتماعي مجبور به ترك عراق و اقامت در سوريه و لبنان گرديد. تأسيس حوزه علميه لبنان، تأسيس جمعيت جَماعةُ العُلما و حوزه علميه زينبيه در سوريه از جمله اقدامات وي در اين زمان بود. همچنين در جريان مناظره با دانشمندان سوري، موفق به هدايت آنان در مسير اهل بيت(ع) گرديد. فعاليت‏هاي روزافزون اين مجاهد نستوه، بيش از پيش بر رژيم خونخوار بعث عراق گران آمد و زمينه از ميان برداشتن ايشان را فراهم نمود. و در يازدهم ارديبهشت 1359 برابر با شانزدهم جمادي الثاني 1400 به هنگام عزيمت جهت شركت در مجلس ختم آيت‏اللَّه سيد محمد باقر صدر، از سوي مزدوران استكبار جهاني در بيروت مورد هجوم وحشيانه قرار گرفت و به طرزي فجيع به شهادت رسيد. پيكر خونين اين مبارز مسلمان پس از انتقال به قم و پس از تشييعي باشكوه و نمازِ آيت‏اللَّه سيد محمد رضا گلپايگاني در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
*درگذشت گل آقای ایران
*قتل «ناصرالدين شاه قاجار» توسط «ميرزا رضا كرماني» در شهر ري (1275 ش)
20 جمادي الثاني درگذر تاريخ
ولادت حضرت «فاطمه‏ ی زهرا»(س) (5 بعثت)
اشاره: حضرت فاطمه‏ي زهرا، (س) در سال پنجم بعثت، هشت سال قبل از هجرت، در مكه به دنيا آمد. ام ابيها،ام الحَسَنين، اُمُّ السِّبطَين وامُّ الائمَه از كُنيه‏هاي آن بانو و صديقه، كبري، بتول، سيّده‏ي نساءالعالمين، مطهّره، راضيه، مرضيه، طاهره و محدثه و... از القاب آن حضرت است. مادرش، خديجه بنت خويلد مي‏باشد. فاطمه‏ي زهرا، فرزند رسول اللَّه، همسر وليُّ اللَّه و مادر اوصياء اللَّه است كه خداوند در آيه‏ي تطهير، به پاكي او شهادت مي‏دهد. او سيده‏ي همه زنان عالم و بهترين زنان از گذشتگان و آيندگان تا روز قيامت است. صديقه‏ي طاهره، در مقام تقوا و عصمت و طهارت به جايي رسيد كه رسول خدا(ص) غضب و خشنودي آن بانو را غضب و خشنودي خداوند معرفي مي‏كند. يكي از يادگارهاي حضرت زهراي مرضيّه(س) تسبيحِ آن بزرگوار در تعقيب نمازها است كه در روايات امامان(ع) به نام تسبيح حضرت زهرا، آمده است.
*درگذشت «محمد بن عبدالصّمد بغدادي» محدث معروف مسلمان(319 ق)
اشاره: محمد بن عبدالصّمد بغدادي در راه فراگيري علوم مختلف به ويژه علم حديث، كوشش بسيار كرد. وي مجموعه‏اي از احاديث معتبر را كه هر يك با چند واسطه از حضرت محمد(ص) و امام علي(ع) نقل شده گردآوري نمود كه از منابع معتبر نزد عالمان حديث به شمار مي‏رود.
* تولد رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي ايران حضرت «امام خميني» رحمه الله عليه(1320 ق)
اشاره: حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيد روح‏اللَّه موسوي معروف به امام خميني(ره) در 20 جمادي‏الثاني سال 1320 قمري برابر با اول مهر سال 1281 شمسي و مصادف با ميلاد با سعادت حضرت فاطمه‏ي زهرا(س) از پدري به نام «سيدمصطفي موسوي» و مادري به نام «هاجر احمدي» متولد گرديد. در كودكي پدر را از دست داد چرا كه سيد مصطفي پدر ارجمند امام خميني(ره) كه از روحانيون مبارز و داراي نفوذ كلمه بود، از سوي جعفرقلي خان و رضاقلي سلطان خميني(از اشرار منطقه) مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسيد. پس از مدتي حضرت امام(ره) دروس ابتدايى خود را در زادگاه خود گذراند. سپس در محضر آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري در اراك حاضر شد و سال‏ها از معظم له بهره بُرد. پس از تأسيس حوزه‏ي علميه‏ي قم به همراه استاد، راهي آن شهر گرديد. با ارتحال آيت‏اللَّه العظمي بروجردي فعاليت‏هاي سياسي خود را آغاز نمود و پس از چندي به عنوان دشمن سرسخت رژيم پهلوي در برابر شاه ايستاد. رژيم نيز ايشان را به تركيه تبعيد نموده و سرانجام پس از نزديك 15 سال دوري از وطن در حالي كه كشور، مشتاق حضور معظم له بود، وارد تهران گرديد و رهبري انقلاب اسلامي ايران را به عهده گرفت.
*روز زن و هفته‏ ی بزرگداشت مقام مادر 


نوشته شده در   دوشنبه 9 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode