ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 ارديبهشت 1392     |     کد : 52868

يکشنبه 8 ارديبهشت - 17 جمادي الثاني - 28 آوريل

8 ارديبهشت دردفاع مقدس ...

8 ارديبهشت دردفاع مقدس
* شهادت سروان خلبان «علي اكبر شيرودي» (1360ش)
اشاره:
شهيد علي اكبر شيرودي از خلبانان ماهر و متعهد هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران بود. شهيد شيرودي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، با مزدوران بيگانه و منافقين در غرب ايران مقابله كرد و در پاك‏سازي اين منطقه از عناصر آشوب‏گر وابسته به بيگانگان، نقش بسزايي داشت. با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران، سروان شيرودي به صف رزمندگان پيوست و بارها مواضع دشمن بعثي را در سخت‏ترين شرايط، هدف حملات هوايي قرار داد. شهيد شيرودي در يكي از اين عمليات‏ها، پس از انجام موفقيت‏آميز مأموريت خود، به آرزوي ديرينه‏اش يعني شهادت در راه خدا رسيد. او علاوه بر كارداني در زمينه‏هاي نظامي، فردي خود ساخته و با اخلاص بود.
8 ارديبهشت
درگذر تاريخ
* قطع رابطه رژيم آل سعود با جمهوري اسلامي ايران به دستور دولت آمريكا (1367ش)
اشاره:
پس از قتل عام زائران خانه خدا توسط رژيم آل سعود در نهم مرداد 1366 و وقوع حادثه جمعه خونين مكه، روابط ايران با اين كشور به پايين‏ترين حد خود رسيد و تعداد ديپلمات‏هاي ايراني در عربستان سعودي به حداقل رسيد در حالي كه اعضاي سفارت سعودي در ايران نيز، از مدت‏ها قبل، تهران را ترك كرده بودند. تا اينكه سرانجام روابط سياسي دو طرف كاملاً قطع شد و حتي در اعزام زائران بيت اللَّه الحرام و حرم شريف نبوي نيز براي چندين سال، وقفه‏اي پديد آمد. اقدام دولت عربستان سعودي براي قطع رابطه با ايران، در راستاي همسويي سياست اين رژيم با اربابان آمريكايي خود و به منظور انحراف اذهان مسلمانان جهان از سياست مخالفت حضور حجاج ايراني خانه خدا در مراسم حج سال 1367 تفسير شد.

* درگذشت «احسان طبري» محقق و سياست‏مدار
(1368 ش)
اشاره:
احسان طبري در سال 1295 ش در ساري به دنيا آمد. او دروس جديد و قديم را فرا گرفت و در خلال تحصيل در دانشكده حقوق، به فراگرفتن علوم ادبي و عربي پرداخت و با فلسفه و علوم عقلي آشنا شد. در سنين جواني به ماركسيسم گرويد و در سال 1316 همراه با 52 نفر به زندان رضاشاه افتاد و تا زمان تبعيد رضاخان، در زندان باقي ماند. طبري سپس در فعاليت‏هاي حزب توده مشاركت كرد و پس از ترور نافرجام شاه در 1327 و اعلام غيرقانوني بودن حزب توده، به اعدام محكوم شد. وي پس از اين واقعه ناگزير به مسكو رفت و پس از اتمام تحصيلات در آكادمي اين شهر، به مقام استادي دست يافت. احسان طبري پس از نه سال اقامت در شوروي، به آلمان شرقي عزيمت كرد و دوره آكادميك علوم اجتماعي را گذراند و پس از اخذ مقام علمي، سال‏ها در آن كشور به تدريس پرداخت. او با زبان‏هاي عربي، پهلوي، روسي، آلماني، انگليسي، فرانسوي، تركي آذري و تركي اسلامبولي آشنايي داشت و تخصصش در زمينه تاريخ فلسفه و ادبيات بود. طبري در سال 1357، همزمان با اوج‏گيري قيام مردم و انقلاب اسلامي پس از سي سال دوري به ايران آمد و فعاليت‏هاي سياسي خود را با بازگشايي حزب توده از سر گرفت. در سال 1362 ش پس از كشف توطئه‏هاي متعدد اين حزب عليه نظام اسلامي، فعاليت آن، مغاير مصالح جمهوري اسلامي شناخته شد و احسان طبري به اتفاق كادر رهبري حزب، دستگير و زنداني گرديد. احسان طبري در زندان به اشتباهات خود و حزب اعتراف كرد و كتاب «كژ راهه» (چاپ 1366) را در اين زمينه نوشت. او همچنين مشغول نگارش كتاب «آورندگان انديشه خطا» حاوي كنكاشي در انديشه‏هاي احمد كسروي، صادق هدايت و سيدحسن تقي‏زاده بود كه با مرگ وي ناتمام ماند. شكنجه و اميد، فرهاد چهارم، ترانه خواب‏گونه و سفر جاده و... از ديگر آثار اوست. احسان طبري در هنگام مرگ در هشتم ارديبهشت 1368 ش، 73 سال داشت. وي از بزرگ‏ترين نظريه‏پردازان ماركسيسم در ايران و جهان به شمار مي‏رفت. احسان طبري از حافظه و استعداد شگرفي برخوردار بود و در زمينه شعر كلاسيك و نو و داستان و رمان و تحقيقات فلسفي و بررسي‏هاي لغوي و فرهنگ عاميانه و مسائل سياسي و اجتماعي، اطلاعات عميقي داشت.

* افتتاح مراكز تلويزيوني گيلان و مازندران (1349ش)

* كشتار گروهي از كارگران «جهان چيت» كرج توسط ايادي رژيم پهلوي (1350ش)

17 جمادي الثاني
در گذر تاريخ
* به سلطنت رسيدن «طغرل بيك» اولين پادشاه سلسله‏ي سلجوقيان در نيشابور(429 ق)
اشاره:
سلجوقيان كه نَسَب ايشان به سلجوق بن دَقّاق مي‏رسد، طايفه‏اي از تركمانان غَز بودند كه در روزگار سامانيان، در دشت‏هاي خوارزم و سواحل درياي خزر سكونت داشتند. در حدود سال 416 ق، تركمانان سلجوقي در ماوراءالنهر سر به عصيان برداشتند ولي از محمود غزنوي شكست خورده، تار و مار شدند. پس از مرگ سلطان محمود غزنوي، در سال 426 ق، قريب ده هزار تن از جنگاوران سلجوقي به سركردگي طغرل بيك وديگران از ماوراءالنهر به حدود خراسان آمدند و با سلطان مسعود غزنوي درگير شدند. اين جنگ و جنگ‏هاي بعدي به ضعف و شكست مسعود غزنوي انجاميد. سرانجام طغرل بيك در سال 429 ق به نيشابور آمد و بر تخت سلطنت نشست.

* درگذشت «بارع بغدادي» اديب و شاعر مشهور عرب(524 ق)
اشاره:
ابوعبداللَّه، حسين بن محمد بن عبدالوهاب معروف به بارع بغدادي، اديبِ مشهور، نحوي، لغوي، قاري و فاضل شهير عرب در سال 443 ق در بغداد به دنيا آمد. او در علم نحو و لغت از علماي برجسته‏ي دوران به شمار مي‏رفت و تنها اثر به جاي مانده از او، ديوان اشعار اوست. بارع در آخر عمرِ 81 ساله‏ي خود، نابينا شد.
* امضاي قرارداد سياسي «عَكّا» در جريان جنگ‏هاي صليبي (587 ق)
اشاره:
در جريان جنگ‏هاي صليبي بين مسلمانان و جنگجويان مسيحي، قراداد سياسي «عَكّا» براي تسليم شهر «عَكّا»به مسيحيان و استرداد سه هزار اسير مسلمان، بين مسلمانان و مسيحيان به امضا رسيد. ولي مسيحيان، اسيرانِ مسلمان را كشته و دوباره جنگ‏هاي صليبي آغاز شد كه با شكست مسيحيان پايان يافت. شهر عَكّا در سال پانزدهم هجري توسط مسلمانان فتح شده بود اما در سال 497 ق به تسخير فرنگي‏ها درآمد. اين شهر در سال 583 ق توسط صلاح‏الدين ايوبي از صليبيون باز پس گرفته شد ولي در سال 587 ق باز هم به چنگ فرنگي‏ها افتاد و تاكنون در دست آنان باقي مانده است.

* رحلت خاتَمُ المُحدِّثين «حاج ميرزا حسين نوري» صاحب مُستَدْرَكُ الوسايل(1320ق)
اشاره:
ميرزا حسين بن محمد تقي بن محمد علي نوري مازندراني معروف به ميرزا حسين نوري در سال 1254 ق در شهرستان نور در مازندران به دنيا آمد. ميرزاي نوري، فقيه امامي، محدث، مفسر و شاعر، نزد شيخ العراقين عبدالحسين تهراني، شيخ مرتضي انصاري، حاج ملاعلي كَني، ميرزا محمدحسن شيرازي و سيدمهدي قزويني تلمذ نمود. ميرزا حسين نوري همچنين از استادان شيخ آقابزرگ تهراني، حاج شيخ عباس قمي، محمد حسين كاشف الغطاء و سيد شرف‏الدين عاملي در حديث نيز بوده است. ميرزاي نوري در ترويج اصول مذهب جعفري و نشر آثار ائمه‏ي اطهار(ع)، كوشش بسيار كرد. همچنين اين عالم فاضل در عبادت، پرهيزگاري، تقوي و كمالات نفساني، انساني نمونه بود. از آثار وي: مُستَدرك الوسايل در فقه(در 3 جلد) است كه به جهت تأليف اين كتاب به ايشان «صاحب مُستَدرَكُ الوَسايل» مي‏گويند. مَعالِمُ الصَّبر، جَنَّةُالمأوي و نَفَسُ الرَّحمن في فضائلِ سَلمان، نيز از اوست. ميرزاي نوري داراي كتابخانه‏ي جامع و معتبري بود كه در ايران و عراقِ عرب نظير آن در كميَّت و كيفيَّت يافت نمي‏شد ولي اين كتابخانه پس از وفات ميرزا، به كلي متفرق شد. ايشان پدر همسر شهيد شيخ فضل اللَّه نوري، عالم مبارز و آگاه دوران مشروطه بود و بسياري از كتب نفيس ميرزا حسين، نزد فرزندانِ شيخ فضل‏اللَّه نوري، ماند. بعدها مقداري از اين كتاب‏ها، توسط آيت اللَّه بروجردي خريداري و به كتابخانه‏ي معظم له در نجف اشرف منتقل شد. ميرزا حسين نوري سرانجام در 17 يا 27 جمادي الثاني سال 1320 ق در 66 سالگي بدرود حيات گفت و در نجف اشرف مدفون گشت.

28 آوريل در گذر تاريخ
* تولد «يوهان گوتِنْبرْگْ» دانشمند آلماني و مخترع ماشين چاپ (1400م) (ر.ك 23 فوريه)

* اعدام «بنيتو موسوليني» ديكتاتور فاشيست توسط ميهن‏پرستان ايتاليا (1945م)

* مداخله نظامي امريكا در كشور دومينيكن واقع در امريكاي مركزي (1965م)
* صدور دستور عقب‏نشيني كامل نيروهاي امريكا از ويتنام (1975م)


نوشته شده در   جمعه 6 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode