ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 فروردين 1392     |     کد : 52326

چهار شنبه 28فروردين 1392 - 6 جمادي الثاني 1434 - 17 آوريل 2013

28 فروردين دردفاع مقدس...

28 فروردين دردفاع مقدس
* اعطاي وام 65 ميليون دلاري به عراق از جانب اردن جهت جنگ
با ايران(1362ش)
اشاره:
بسیاری از كشورهای عربی با استفاده از برخی تعبیرها و تفسیرها از جمله اظهارنظر ملك حسین، شاه سابق اردن در سال ‌١٩٨٠ میلادی كه گفته بود، ”عراق كشور عربی و برادر ماست كه نباید مورد هیچ‌گونه تهدید خارجی قرار گیرد و یا آسیبی از هر منبع كه باشد به آن برسد“ و همچنین اعمال فشارهای سیاسی و نظامی از سوی آمریكا، سیل كمكهای نظامی‌شان را به عراق در طی هشت سال جنگ علیه ایران سرازیر می‌كردند.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران ايسنا (تاریخ: ‌٢٤/٠٦/١٣٨٢، ساعت: ‌٤:10:41)
* شهادت شهید امیرحسین رضاپور نائینی (1366ش)
اشاره:
شهید امیرحسین رضاپور نائینی، سال ۱۳۴۶ش در تهران چشم به جهان هستی گشود. او چهارمین و آخرین فرزندی بود که در این خانواده مخلص آل‌عبا علیهم‌السلام قدم به عرصه حیات می‌نهاد. امیرحسین در اوایل کودکی بسیار پرشور و بانشاط و دارای هوش و استعدادی بالا بود. او عاشق و مخلص اهل بیت علیهم‌السلام و فرزندی خلف برای خانواده و مرهمی برای اقوام و دوستان بود. شوخ‌طبعی و عطوفت خاص او همه‌کس را جذب می‌کرد. از کودکی به‌همراه برادران بزرگ‌تر خود در مجالس مذهبی و جلسات قرائت کلام‌الله مجید در مساجد حاضر می‌شد. که این حضور از سال ۱۳۵۷ش شکل جدی‌تری به خود گرفت. در سال ۱۳۶۱ش برای دوره آموزشی بسیج معرفی شد. از‌‌ همان زمان به عضویت بسیج مسجد درآمد. درحالی‌که چندین مرتبه تقاضای اعزام به جبهه و شرکت در میدان‌های پیکار حق علیه باطل را در خانواده مطرح کرده بود، چون امتحان کنکور ورودی دانشگاه‌ها در حال شروع بود، تقاضایش به تعویق افتاد. در سال ۱۳۶۵ش در امتحان ورودی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام موفق شد. امیرحسین پس از یک نیم‌سال تحصیل در دانشگاه، خود را به لشکر سیدالشهدا علیه‌السلام معرفی کرد و سرانجام، در تاریخ بیست و هشتم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در غرب کشور، پس از پیروزی در عملیات، به‌وسیله ترکش توپ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. جسم مطهرش در منطقه عملیاتی باقی بود تا یک سال و نیم بعد در دهم مهرماه ۱۳۶۷ش (مصادف با اربعین حسینی ۱۴۰۹ق) به تهران منتقل و در بهشت زهرا علیهاالسلام به خاک سپرده شد.
* بازپس‏گيري فاو
توسط رژيم بعث عراق (1367 ش)
اشاره:
در فروردين 1367، در زماني كه ايران در آستانه برگزاري انتخابات دوره سوم مجلس شوراي اسلامي و فرارسيدن ماه مبارك رمضان بود و نيروهاي خودي پس از انجام عمليات والفجر 10 در زمستان 1366، به شهرهاي خود بازگشته بودند، ارتش عراق در ساعت 5 بامداد روز 28 فروردين 1367، با اجراي آتش سنگين در سراسر خطوط و عقبه يگان‏هاي خودي در فاو و اجراي حمله شيميايي به صورت گسترده، تهاجم خود را به منطقه استراتژيك فاو آغاز كرد. عراق براي حمله به فاو، 26 ماه زيرسازي‏هاي لازم را به عمل آورده و ضمن انجام تلاش‏هاي گسترده، در انتظار فرصتي مناسب براي حمله به نقطه مهم بود. در جبهه خودي، با وجود آمادگي نيروها، سلاح‏ها و ادوات موجود در خط، بر اثر حجم گسترده آتش دشمن، منهدم و بر اثر حملات شيميايي نيز نيروهاي مسؤول و خدمه يگان‏هاي ادوات، ضد زره و توپخانه، زخمي و شهيد شدند و امكان پشتيباني آتش از نيروهاي درگير در خط، در همان آغاز عمليات از ميان رفت. سرانجام علي رغم فداكاري و جانبازي فراوان رزمندگان اسلام، شهر مهم فاو در عرض 36 ساعت به دست نيروهاي عراقي افتاد و منطقه فاو پس از دو سال و سه ماه، به طور كامل از قواي ايراني تخليه شد. برتري كمّي فوق‏العاده عراق از نظر نيرو و تجهيزات، عدم حضور كافي نيروهاي خودي در منطقه، برنامه‏ريزي دقيق و دراز مدت دشمن براي بازپس‏گيري فاو و جمع‏آوري اطلاعات بسيار دقيق از مواضع استقرار نيروهاي ايران در فاو با كمك ماهواره‏هاي اطلاعاتي آمريكا و منافقين و... از جمله علل اصلي سقوط فاو به شمار مي‏روند.
28 فروردين درگذر تاريخ
* درگذشت «محمد امين مكري» شاعر و نويسنده كُرد (1365 ش)
اشاره:
محمد امين شيخ الاسلامي مكري، در سال 1300 ش در يكي از روستاهاي غرب ايران به دنيا آمد. در دوران تحصيل خود با استاد عبدالرحمن شَرَفْكَندي، دانشمند و شاعر كُرد آشنا شد و دوستي اين دو تا پايان عمر ادامه يافت. شيخ‏الاسلامي مكري در 21 سالگي به عضويت شوراي نويسندگان روزنامه نيشمتان درآمد. اين روزنامه به طور مخفيانه عليه رژيم شاه فعاليت مي‏كرد و انحرافات و خيانت‏هاي آن را افشا مي‏نمود. از آثار اين شاعر و نويسنده كُرد مي‏توان به نامه جدايي در قالب شعر و همه وادي خالي به نثر اشاره كرد. محمد امين مكري سرانجام در 28 فروردين 1365، در 65 سالگي درگذشت.
* رحلت علامه «سيد ذي شأن حيدر جوادي» عالم و اصلاح‏گر مسلمان هندي (1379 ش)
اشاره:
علامه سيد ذي شأن حيدر جوادي، يكي از مشهورترين علماي شيعه در هندوستان، در سال 1317 ش (1357 ق) در روستايي از توابع اللَّه آباد هند به دنيا آمد و پس از طي دروس مقدماتي علوم، راهي نجف اشرف گرديد. وي پس از طي سطوح عاليه، در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات: سيد محسن حكيم، سيد ابوالقاسم خويي و شهيد سيد محمدباقر صدر شركت جست و پس از اقامت ده ساله و اخذ اجازات متعدد روايي و حسبيه از مراجع نجف، براي انجام خدمات ديني به زادگاهش بازگشت. علامه حيدر جوادي در اللَّه آباد هند به مقابله جدي با تفكر مادي‏گرايي و بدعت وهابيت و تأليف و تدريس و سخنراني پرداخت و با همكاري يكي از عالمان منطقه، به تأسيس سازمان ديني «تنظيم المكاتب» كه سازماني بزرگ و فعال در امور ديني است، دست زد. اين عالم مسلمان در سال 1356 ش به ابوظبي رفت و با بر عهده گرفتن سرپرستي شيعيان اردو زبان و ارشاد و تبليغ دين، ده‏ها نفر از اهل تسنن را به تشيع رهنمون ساخت. علامه حيدر جوادي علاوه بر آن، ده‏ها مسجد، مدرسه، حسينيه، كتابخانه و درمانگاه را در سراسر هندوستان پايه‏گذاري كرد و در سال 1376 ش، با حكم مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي به وكالت ايشان در هند منصوب گرديد. او همچنين علاوه بر تأليف و تصنيف كتب مفيد، موفق شد شبكه جهاني اسلامي را در تلويزيون بمبئي تأسيس نمايد و صداي اسلام را به اقصي نقاط هند برساند. از ايشان علاوه بر يكصد تأليف و پنجاه ترجمه، حدود پانزده هزار نوار صوتي و تصويري و هزاران مقاله بر جاي مانده است. وي به زبان‏هاي عربي، فارسي، اردو و انگليسي نيز مسلط بود. آن مرد بزرگ سرانجام در 28 فروردين 1379 ش برابر با عاشوراي 1421 ق در 62 سالگي دارفاني را وداع گفت و در اللَّه آباد به خاك سپرده شد.
5جمادي الثاني درگذر تاريخ

* درگذشت «ابوطالب مكي» از مشاهير صوفيه(386 ق)
* آغاز سفر هفت ساله‏ي «حكيم ناصر خسرو قبادياني» حكيم و شاعر ايراني(437 ق)
17 آوريل درگذر تاريخ
* اختراع تلويزيون توسط «جان بيرد» مخترع اسكاتلندي (1926م)
* مرگ «بنجامين فرانْكْلين» دانشمند، مخترع و سياست‏مدار معروف آمريكايي (1790م)
* شركت زنان در انتخابات براي اولين‏بار در جهان در كشور «زلاندنو» يا «نیوزیلند» (1889م)
* تولد «نيكيتا خروشچف» رهبر پيشين اتحاد جماهير شوروي (1894م)
* به كارگيري اولين گاز خفه كننده در جريان جنگ جهاني اول (1915م)
* نمايش اولين فيلم سينمايي ناطق جهان با نام «نگهبان گيج» در شهر نيويورك (1923م)
* روز ملي و استقلال «سوريه» از تحت قيموميت فرانسه (1946م)
* شكست حمله شورشيان كوبايي برضد دولت «فيدل كاسترو» (1961م)
* به قدرت رسيدن گروه خون‏خوار خِمِرهاي سرخ در كشور كامبوج (1975م)
* درگذشت «تُورگوتْ اوزال» رئيس جمهور پيشين تركيه (1993م)


نوشته شده در   دوشنبه 26 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode