ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 آبان 1388     |     کد : 5228

اسلام و تفاوت‌های جنسيتی»

كتاب «اسلام و تفاوت‌های جنسيتی» نوشته حسين بستان از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد...

كتاب «اسلام و تفاوت‌های جنسيتی» نوشته حسين بستان از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، كتاب «اسلام و تفاوت‌های جنسيتی» در نهاد اجتماعی، با بهره‌گيری از دو رهيافت فقهی و فلسفه‌ اجتماعی به بررسی ديدگاه اسلام درباره تفاوت‌های جنسيتی می‌پردازد.

نويسنده در اين اثر می‌كوشد از يك سو مواردی را شناسايی كند كه اسلام در آنها برای زن و مرد، حقوق، وظايف و نقش‌های اجتماعی متفاوت تعيين كرده است و از سوی ديگر اين تفاوت‌ها را با تكيه بر تحليل‌های علمی به ويژه جامعه‌شناسی و روان‌شناختی ارزيابی و بررسی كند.

مؤلف در پيشگفتار كتاب درباره كاربرد واژه «اسلام» در ادبيات علوم اجتماعی آورده است: «واژه اسلام در ادبيات علوم اجتماعی كاربردهای متعددی يافته است. گاهی از اين واژه، ديدگاه انديشمندان مسلمان را قصد می‌كنند و گاه آن را به معنای واقعيات جامعه اسلامی می‌گيرند؛ ولی منظور از اسلام در اين تحقيق، برداشت‌های بی‌واسطه از متون اصلی اسلام، يعنی قرآن و سنت است كه با به كارگيری روش‌های معتبر استنباطی به دست آمده باشند، هرچند توجه به ديدگاه انديشمندان مسلمان و نيز واقعيت‌های جامعه اسلامی به‌ويژه جامعه صدر اسلام، يكی از شيوه‌های سودمند برای فهم بهتر آموزه‌های اسلام است.

تفاوت‌های جنسيتی در نهادهای خانواده، دين، آموزش و پرورش، اقتصاد، سياست، حقوق، جنگ و بهداشت و درمان، محورهای اصلی اين نوشتار را تشكيل می‌دهند.

به عقيده نويسنده، يكی از پيامدهای چشمگير تحولات اجتماعی قرن اخير، توجه جدی به موضوع حقوق و جايگاه اجتماعی زنان بوده است. اهميت اين امر در دوران معاصر به حدی است كه در معيارهای بين‌المللی به عنوان شاخصی برای ارزيابی ميزان پيشرفت يا عقب‌ماندگی كشورها مطرح می‌شود و گاهی به عنوان اهرم فشار سياسی بر ضد كشورهای مستقل مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرد.

 


نوشته شده در   شنبه 2 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode