ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 فروردين 1387     |     کد : 517

چاشني‌هاي تقلبي

 

 

 مصرف زياد  ادويه كه در فارسي امروز با جمع اشتباه واژه «دوا» به معني دارو، به چاشني‌هاي غذا اطلاق مي‌شود، يا انواع تقلبي آن مي‌تواند سلامت مصرف كننده را به خطر بيندازد.

اين روز‌ها در بازار ادويه، انواع تقلبي همچنان يافت مي‌شوند و بنابراين آگاهي از وجود اين مواد مي‌تواند مفيد باشد.

ادويه‌ها به عنوان‌ طعم‌دهنده‌هاي غذا، همچنان مشمول برداشت‌ها و باور‌هاي غلط تعدادي از خريداران هستند. به گفته آگاهان بازار، هر ماده عطري با منشا گياهي ادويه محسوب مي‌شود.

بنابراين پوست درخت(دارچين)، ميوه(فلفل)، برگ(نعنا و ريحان)، ريشه (زنجبيل)،گل(زعفران و گلپر) يا دانه(جوزهندي‌، خردل) به صورت خرد و پودر شده مي‌تواند مشمول عنوان ادويه‌ و چاشني‌ محسوب شود اما نكته مهم اين است كه دارا بودن عطر و شكل مواد ياد شده، نمي‌تواند متضمن اصالت و سلامت آنها باشد.

براي نمونه همانطور كه ياد شد در حال حاضر سماق‌هاي تقلبي در بازار يافت مي‌شوند كه به لحاظ شكل و ظاهر تفاوتي با نمونه‌هاي اصل ندارند. متقلب‌ها، تفاله‌هاي غوره و زرشك را با گل اخدي و آب شاه‌توت مخلوط كرده و به عنوان سماق به دست مشتري مي‌دهند.

برای تقلب در تهيه فلفل نيز از موادی مانند پودر پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، پودر هسته خرما، تفاله زیتون و مواد مشابه به عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه، آن را با پودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می کنند.

پودر خردل اصل نيز از نرم كردن دانه خردل سياه يا سفيد يا مخلوطي از هر دو به دست مي‌آيد. گاهي آن‌را با آب غوره يا سركه مخلوط كرده و خردل خميري به دست مي‌آورند با وجود اين خردل تقلبي از نشاسته آرد غلات به دست مي‌آيد.

براي ايجاد رنگ مورد نظر مقداري پودر زرد‌چوبه به آن اضافه مي‌شود. بنابراين خريد محصولات بسته‌بندي شده و داراي نشان استاندارد توصيه مي‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 26 فروردين 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode