ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 اسفند 1391     |     کد : 51226

يکشنبه 27 اسفند 1391 - 5 جمادي الاول 1434 -17مارس2013

در گذشت حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري در سال 1292هجري قمري ....

درگذشت محمود غزنوي ملقب به« يمينُ الدوله» در سال 421هجري قمري

«محمود غزنوي »ملقب به« يمينُ الدوله» سومين حاكم سلسله غزنوي در سال 421هجري قمري از دنيا رفت .او در سال 387هجري پس از شكست برادرش اسماعيل حكومت را بدست گرفت و 2سال بعد با غلبه بر عَبدُ المَلكِ بنِِِِ نوحِ ساماني بر تمامي خراسان استيلا يافت. سلطان محمود غزنوي بتدريج سرزمينهاي مجاور را ضميمه قلمرو خود ساخت. او 12بار به سرزمين هندوستان لشكر كشي كرد اما سرانجام قبل از رفتن به ري به واسطه لشكر كشي هاي متعدد طي 33سال حكومتش ؛ و ابتلا به بيماري سل درآمد و در 51سالگي از دنيا رفت .



در گذشت حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري در سال 1292هجري قمري

حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري يكي از علماي مشهور شيعه در سال 1292هجري قمري در تهران بدرود حيات گفت .او فقيهي اصولي ،و عالمي برجسته در علوم نقلي و عقلي بود. وي در آغاز تحصيل مدتها از محضر درس آيت الله نوري استفاده كرد و سپس در عتبات عاليات از علماي حوزه عراق همچون شيخ مرتضي انصاري بهره مند گرديد ؛ و به مقام اجتهاد نائل آمد .آيت الله كلانتري از مشاهير علماي تهران بشمار مي رفت به همين دليل از نفوذي خاص در ميان مردم برخوردار بود. او در اعتلاي مذهب و نشر احكام الهي كوشش بسيار مي كرد. از آثار مهم اين عالم فرزانه مي توان به مَطارحُ الاَنظاردر شرح مسائل حلال و حرام اشاره كرد. وي در صحن مطهر حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شده است .




درگذشت مجيد وفادارازهنرمندان نوازنده در سال1354هجري شمسي

مجيد وفادارازهنرمندان نوازنده ايران در سال1354هجري شمسي درگذشت. وفادارازنوجواني دركنارتحصيلات متداول به تحصيل موسيقي پرداخت وهنرموسيقي اثربزرگاني چون رضا محجوبي تكميل كرد و رديف و و مباني نت را ازعلي اكبرشهنازي و استاد ابوالحسن صبا آموخت. استاد وفادارسالها ازنوازندگان و هنرمندان باذوق و مبتكرراديود بشمارمي‎رفت و بيش از32سال با اين سازمان همكاري كرد.



بمباران شیمیایی حلبچه در سال 1366 شمسی

در اوايل جنگ تحميلي در منطقه شلمچه واقع در جنوبي ترين نواحي اشغال شده ايران رژيم عراق براي اولين بار به طور محدود اقدام به استفاده از سلاح شيميايي کرد و براي دومين بار نيز در منطقه ميمک تکرار شد.

عراقي ها از آذر سال 1361 به طور پراکنده از عوامل شيميايي کشنده استفاده کردند. ابتدا مقدار محدودي از سولفور موستارد (عامل تاول زا) را به منظور درهم شکستن مقاومت رزمندگان ايران در تکهاي شبانه مورد استفاده قرار دادند.

در سال 1362 عراق به کاربرد جنگ افزارهاي شيميايي در پيرانشهر و حوالي پنجوين مبادرت ورزيد. ايران حادثه پنجوين را «جنايت جنگي» ناميد و مجروحان جنگ شيميايي به بيمارستانهاي تهران اعزام شدند. در اواخر 1363 عراق به دو علت از کاربرد جنگ افزارهاي شيميايي موقتا منصرف شد:

1ـ در رابطه با اعتراض هاي قبلي اروپا.

2ـ علني شدن ابعاد گسترده کاربرد اين جنگ افزارها در جنگ با ايران.

استفاده از جنگ افزارهاي شيميايي در بعد وسيع توسط عراق از اوايل زمستان 1364 که رزمندگان ايران با عمليات گسترده آفندي خود توانستند شهر فاو را تصرف نمايند، مجدداً آغاز شد.

در اوايل سال 1366 عراق بار ديگر از جنگ افزارهاي شيميايي به طور انبوه در جبهه مرکزي سومار استفاده کرد. پس از عمليات والفجر 8 نيروهاي عراقي به قدري از مواد سمي شيميايي استفاده کردند که تا آن زمان با چنين بعد گسترده اي نظير و سابقه نداشت. حدود هفت هزار گلوله توپ و خمپاره حاوي مواد سمي عليه مواضع نيروهاي ايران شليک شد. ظرف 2 روز هواپيماهاي عراقي به طور مداوم بيش از هزار بمب شيميايي در صحنه عمليات فرو ريختند و عراق متجاوز از 3 تهاجم شيميايي به هدفهاي غيرنظامي در ايران انجام داد.

بمباران شيميايي شهر مرزي سردشت توسط عراق در هفتم تير 1366 فجيع ترين و وحشتناکترين تهاجم از اين نوع بود که سبب کشته و مجروح شدن عده بسياري از مردم غيرنظامي محلي شد. جمهوري اسلامي ايران اين تهاجم را غيرانساني اعلام کرد و شهر سردشت را نخستين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان بعد از بمباران هسته اي هيروشيما ناميد.

وحشيانه ترين مورد استفاده در اسفند 1366 در حلبچه بوده است که وسيع ترين مورد استفاده از جنگ افزارهاي شيميايي از زمان جنگ جهاني اول تاکنون به شمار مي رود که حداقل پنج هزار تن از مردم کرد و مسلمان اين شهر را به کام مرگ فرستاد و هفت هزار تن ديگر را مجروح کرد.

فاجعه اي که در حلبچه رخ داد بدون شک با فجايعي همچون بمباران اتمي شهرهاي «هيروشيما و نازاکاکي» ژاپن به دست آمريکا شايان مقايسه است

به کارگيري سلاحهاي شيميايي از سوي عراق در حالي صورت مي گرفت که اين کشور جزو 12 کشور امضا کننده پروتکل ژنو راجع به منع استفاده از سلاحهاي سمي خفه کننده و ترکيبات باکتريولوژيک قرار داشت. پروتکل 1925 ميلادي ژنو که طي قطعنامه 2161 (21)B سازمان ملل متحد مجدداً به تصويب رسيده است، صراحتاً استعمال سلاحهاي شيميايي را منع مي کند. قسمتهايي از پروتکل 1925 ميلادي ژنو به شرح زير است؛

امضا کنندگان تام الاختيار زير به نام دولتهاي خود اعلام مي دارند:

«نظر به اينکه در موقع جنگ استعمال گازهاي خفه کننده و مسموم يا امثال آنها و همچنين هر قسم مايعات يا عمليات شبيه به آن حقا مورد تنفر افکار عمومي دنياي متمدن است. دول متعاهد تقبل مي نمايند ممنوعيت استعمال گازهاي خفه کننده و مسموم شبيه آن را به موجب اين اعلاميه به رسميت شناخته و همچنين تعهد مي نمايند که ممنوعيت مزبور را شامل وسايل جنگ ميکروبي نيز دانسته و خود را ملزم به رعايت مدلول مراتب فوق بدانند.»

پرفسور «اوبن هندريکس» رئيس آزمايشگاه سم شناسي بيمارستان دانشگاه «گان» (فلاندر در شمال غرب بلژيک) اظهار مي دارد: عراق از سه نوع گاز مختلف عليه حلبچه استاده کرده است. وي تأکيد کرد که نيروهاي عراقي شهر حلبچه را در روزهاي 17 و 18 مارس (27 و 28 اسفند 66) با گاز خردل، گازهاي اعصاب و سرانجام با سيافوژن بمباران کرده اند. وي افزود که اين سه نوع سلاح به طور مجزا ولي با فاصله اي کوتاه و به صورتي که مانند «کوکتل بسيار سمي» در آيند مورد استفاده قرار گرفته اند.

نيويورک تايمز امريکا در 6/1/1367 نوشت: «اين عمل از هر جهت و به هر مفهوم يک جنايت جنگي است که با انکارهاي سست و رسمي عراق و عذر و بهانه هاي غير رسمي در مورد استفاده از يک سلاح ناجوانمردانه در آميخته است.»






فتح سرزمين بيت المقدس بدست مسلمانان در سال636ميلادي

سرزمين بيت المقدس بدست مسلمانان در سال636ميلادي فتح شد. پس ازظهوراسلام دردوران گسترش بلاد اسلامي نخستين برخورد مسلمانان با روميان درجنوب بَحرُ الميت صورت گرفت. دردوران خلافت ابوبكرسپاه اسلام روميان را شكست دادند و جنوب فلسطين را آزاد كردند. پس ازاين شكست پادشاه روم سپاه عظيمي فراهم آورد و به سرزمين فلسطين فرستاد، اما دراين نبرد هم روميها ازلشكراسلام به فرماندهي خالدبن وليد شكست سختي خوردند. بدين ترتيب دمشق به حاكميت مسلمانان درآمد ولي درسال583هجري قمري صلاح الدّين ايوبي اين شهررا مجدّداً بازپس گرفت. از آن پس تا جنگ جهاني اول اداره سراسرفلسطين بدست مسلمانان بود اما دراين جنگ سربازان انگليسي فلسطين را با دسيسه هاي بسياراشغال كردند و سپس اين سرزمين تحت سلطه صهيونيستها درآمد. مردم مسلمان و آزاده فلسطين براي آزادي كشورشان ازيوغ اشغالگران صهيونيست همچنان به مبارزه ادامه مي دهد.



درگذشت «فردريك هاپكينسُن» ازپزشكان محقق انگليسي در سال1957ميلادي

«فردريك هاپكينسُن» ازپزشكان محقق انگليسي در سال1957ميلادي در68سالگي درگذشت. هاپكينسن بعد ازاتمام تحصيلات دررشته زيست شناسي به تحقيقات علمي دامنه داري مشغول شد و تا پايان عمربه اين كاراشتغال ورزيد. هاپكينسن ازكاشفان ويتامين بشمارمي‎رود.



درگذشت «لويي دوبروي» آخرين بازمانده بنيانگذاران فيزيك جديد در سال1987ميلادي

«لويي دوبروي» آخرين بازمانده بنيانگذاران فيزيك جديد در سال1987ميلادي در95سالگي چشم ازجهان فروبست. او درسال1924ميلادي با پي ريزي شالوده هاي مكانيك موجي و ارائه نظريه ذرّه اي- موجي بودن نورشهرت يافت و درسال1929ميلادي موفّق به دريافت جايزه نوبل دررشته فيزيك شد.


نوشته شده در   شنبه 26 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode