ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1391     |     کد : 51107

«کیفیت تعامل امام مهدی(عج) با ادیان در عصر ظهور» بررسی می شود

عضو گروه فرهنگ مهدویت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی از انجام پروژه «کیفیت تعامل امام مهدی(عج) با ادیان در عصر ظهور(با تأکید بر یهودیت و مسیحیت) » در پژوهشکده مهدویت خبر داد.

با انجام تحقیقی؛
«کیفیت تعامل امام مهدی(عج) با ادیان در عصر ظهور» بررسی می شود
عضو گروه فرهنگ مهدویت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی از انجام پروژه «کیفیت تعامل امام مهدی(عج) با ادیان در عصر ظهور(با تأکید بر یهودیت و مسیحیت) » در پژوهشکده مهدویت خبر داد. به گزارش خبگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عبدی چاری، عضو گروه فرهنگ مهدویت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در بیان ضرورت انجام این پروژه گفت: درباره تعیین وقت ظهور و سیره و اقدامات حضرت مهدی(عج) انحرافاتی به چشم می­ خورد، ازجمله این اقدامات که انحرافایی در نحوه تبیین آن وجود دارد، شیوه و چگونگی تعامل و برخورد حضرت با اهل کتاب است .آیات و روایات مربوط به این موضوع، بسیار متفاوتند و با نگاه ظاهری آیات و روایات دارای تعارض هستند.

وی افزود: از سویی، آیاتی وجود دارد که وجود یهودیان و مسیحیان را تا روز قیامت ثابت می ­کند؛ در این صورت، قیام و ظهور حضرت مهدی(عج)که قبل از قیامت صورت می­ پذیرد، ثابت می­ کند اهل کتاب در آن زمان خواهند بود و همچنین روایاتی که به دریافت جزیه امام از اهل کتاب و حکم کردن امام با اهل کتاب بر اساس کتابشان می ­پردازند، این ادعا را تأیید می ­کنند.

این محقق در ادامه سخنانش اظهار داشت: از سویی دیگر، آیاتی بر غلبه کل اسلام در آخرالزمان را دلالت می ­کنند و هم­ چنان­ که درباره عدم وجود اهل کتاب، روایاتی به دست ما رسیده است که خود به چند دسته تقسیم می­ شوند؛ دسته­ای از روایات بر برداشته شدن جزیه در آخرالزمان دلالت دارند و دسته­ای دیگر هم عدم وجود اهل کتاب و یگانگی اسلام را در سراسر جهان مطرح می­ کنند. جمع بندی و بیان رفع تعارض بین آیات و روایات و هم­چنین بیان خط مشی حضرت درباره تعامل حضرت با یهود و نصاری، ازجمله وظایف این نوشتار است.

وی تصریح کرد: از این رو پژوهش حاضر درباره تعامل و چگونگی برخورد حضرت مهدی (عج) با یهود و نصاری در عصر ظهور است. فرضیه ­ای که این تحقیق در صدد اثبات آن است، این است که همه ادیان در برهه­ ای از زمان در حکومت امام باقی خواهند ماند و با ارشاد و راهنمایی حضرت و یارانش و نیز امدادهای غیبی که در روایات آمده است، به اختیار خود اسلام می­ آورند.

حجت الاسلام عبدی چاری اذعان کرد: برای اثبات این فرضیه لازم است دلایل و دیدگاه موافقین و مخالفان حضور ادیان در عصر ظهور بیان گردد. سپس به نقد و بررسی دلایل مخالفین و موافقین حضور ادیان در عصر ظهور در فصل سوم مطرح گردیده است. در این فصل با جمع بندی دو دیدگاه و بررسی روایات مرتبط با عصر ظهور، به این نتیجه دست می­ یابیم که:

حکومت حضرت دارای سه مرحله است؛ در این سه مرحله اتفاقاتی صورت می­ پذیرد که روز به روز آمار غیر مسلمانان کمتر و کمتر می­ گردد تا جایی ما که ما شاهد شخص غیر مسلمان در دنیا نیستیم. این سه مرحله عبارت است از:

مرحله اول: آستانه و قبل از ظهور؛ در این مرحله، خروج سفیانی همراه با جنگ و خونریزی فراوان اتفاق می­ افتد. بر اساس روایات، مردم از ظلم و ستم به تنگ آمده و منتظر نجات دهنده بسیار قدرتمند هستند لذا آمادگی پذیرش حضور امام و دستوراتش را پیدا می­ کنند.

مرحله دوم: بعد از ظهور؛ این مرحله دارای اتفاقاتی مهم است؛ مانند:

ـ حضرت بر کعبه تکیه زده و مردم ندای آسمانی­شان را می­ شنوند. این ندا که سراسر مردم دنیا با هر زبان و نژادی می­ شنوند، قلبشان را در پذیرش فرمان ندا دهنده آماده می­ کند.

ـ بر اساس روایات، نزول حضرت عیسی(ع) در هنگام نماز و اقتدای به حضرت مهدی (عج) باعث می­ شود، تمام مسیحیان و عده فراوانی از یهودیان عالم مسلمان گردند. با وجود حضرت عیسی(ع) بسیاری از جمعیت جهان به امام روی آورده و مسلمان می­ شوند.

ـ شکست لشگر سفیانی به واسطه امداد غیبی شکست می­ خورند.

ـ اصحاب کهف برای حمایت حضرت مهدی(عج) زنده می ­شوند.

و موارد این چنینی که در قبول اسلام نقش به سزایی دارد؛ این جنگ و اصلاح ­گری که امام و یارانش در این مرحله انجام می ­دهند باعث می­ شود نوعی ثبات در عالم پیدا ­شود.

وی افزود: مرحله سوم: استقرار حکومت. در این مرحله معاندین کشته شده ­اند، شیطان هم وجود ندارد، مسئله رجعت رخ داده است، امام با ابزارهای حمایتی، مانند: تکامل عقول، مواریث انبیاء و اوصیاء و نیز اقدامات تبلیغی یاران حضرت در سراسر جهان تردید را از دل مقدار کمی از مرددین سایر ادیان بر می­ دارند. آن­گاه همه با اختیار، اسلام را پذیرفته و مسلمان می­ شوند و یکپارچه ندای «الله اکبر» و «اشهد ان لا اله الا الله» را سر می ­دهند.

این پروژه در قالب کتاب و در حدود 250 صفحه انجام خواهد شد که احتمالا نگارش آن در سال 1392 به پایان خواهد رسید .


نوشته شده در   چهارشنبه 23 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode