ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1391     |     کد : 51071

پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 2 جمادي الاول 1434 -14مارس2013

24 اسفند در گذر تاریخ ...

24 اسفند در گذر تاریخ
* انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافين كوردل (1363ش)
اشاره:
در زماني كه رژيم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه بر حذر مي‏داشت و به بمباران و موشك باران نماز جمعه تهديد مي‏كرد، منافقان نيز بيكار ننشسته و با يك طرح از قبل تعيين شده و هماهنگ با رژيم عراق، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 63 به خاك و خون كشيدند. در اين جنايت 14 نفر شهيد و 88 نفر مجروح شدند. مقام معظم رهبري حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي كه در آن زمان در مقام رياست جمهوري و امامت جمعه تهران در حال ايراد خطبه‏هاي نماز بودند، پس از انفجار بمب، با صلابت و بدون هيچ گونه تزلزلي به خطبه‏هايش ادامه دادند و اين امر موجب تقويت روحيه ضداستكباري نمازگزاران و امت شهيد پرور ايران گرديد.
*تصويب ماده واحده ملي شدن صنعت نفت در مجلس شوراي ملي (1329ش)
اشاره:
تصويب ملي شدن نفت ايران مرهون تلاش‏هاي پي‏گير برخي از اشخاص مذهبي و سياسي كشور، از جمله آيت‏اللَّه كاشاني و جمعيت فداييان اسلام و قيام ملت مسلمان ايران است. اعدام انقلابي رزم‏آرا، نخست‏وزير كه با ملي شدن نفت به شدت مخالفت مي‏نمود، به اين حركت مردمي شتاب فزاينده‏اي بخشيد. تا اينكه مجلس شوراي ملي در 24 اسفند و مجلس سنا در 29 اسفند 1329ش ماده واحده ملي شدن صنعت نفت ايران را به تصويب رساندند.
* افتتاح فرستنده راديويي صد كيلو واتي در تهران (1336 ش)
* برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي (1358ش)
اشاره:
با برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، يكي ديگر از اهداف انقلاب اسلامي تحقق يافت و مردم ايران در انتخاباتي آزاد، نمايندگان خود را برگزيدند. اين انتخابات در شرايطي برگزار شد كه دشمنان اسلام با توطئه‏هاي مختلف خود، در صدد تضعيف نظام نوپاي جمهوري اسلامي و جلوگيري از شكل‏گيري اركان آن بودند. اما مردم ايران، تحت رهبري امام خميني، تمامي توطئه‏ها را خنثي كردند و مجلس، با قدرت، كار خود را آغاز كرد.
* شهادت «شيخ عبدالعلي مزاري» دبيركل حزب وحدت افغانستان به دست گروه طالبان (1373ش)
اشاره:
حجت الاسلام عبدالعلي مزاري در نزديكي مزار شريف افغانستان به دنيا آمد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم اسلامي، به حوزه علميه قم رفت و چندين سال به تكميل تحصيلات خود پرداخت. وي در سال‏هاي قبل از پيروزي انقلاب در مبارزات اسلامي ايران به رهبري امام خميني بر ضد رژيم شاه شركت كرد و يك بار نيز به دست عوامل ساواك دستگير و زنداني شد. او پس از كودتاي كمونيستي سال 57 در افغانستان و اشغال اين كشور توسط ارتش سرخ شوروي، فعالانه در جهاد اسلامي مردم افغانستان شركت كرد. هنگامي كه از ادغام تمام گروه‏ها و سازمان‏هاي سياسي - نظامي شيعيان افغانستان در سال 1368، حزب وحدت اسلامي افغانستان تأسيس گرديد. شهيد مزاري به سبب شايستگي‏هايش به عنوان نخستين دبيركل اين حزب كه بر بخش‏هاي وسيعي از مناطق مركزي افغانستان تسلط داشت، برگزيده شد. ايشان همچنين در پيروزي مجاهدين افغان بر دولت كمونيستي محمد نجيب‏اللَّه و اخراج ارتش سرخ شوروي در ارديبهشت 1371 نقش اساسي ايفا كرد. شهيد مزاري سرانجام در آخرين روزهاي سال 1373ش به دنبال هجوم نيروهاي جنايتكار طالبان به مناطق جنوب و غرب كابل، با شماري از يارانش اسير شد و پس از چند روز تحمل شكنجه‏هاي شديد طالبان، به دست آنان به شهادت رسيد.
* رحلت عالم بزرگوار آيت‏ اللَّه «عبدالرحمن محمدي هيدَجي» (1379 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه شيخ عبدالرحمن محمدي هيدجي در سال 1304 ش (1344 ق) در هيدج از توابع زنجان درخانواده‏اي اهل علم و تقوا به دنيا آمد. وي مقدمات و ادبيات را در زادگاهش فرا گرفت و سطوح عاليه را در حوزه علميه قم گذراند. آيت‏اللَّه محمدي هيدجي سپس در محضر درس خارج حضرات آيات سيد حسين بروجردي و سيد محمد حجت كوه كمره‏اي حاضر شد و مباني علمي‏اش را استوار ساخت. وي در حدود سال 1337 ش، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت و همزمان با تدريس علوم ديني و تاسيس كتابخانه و اقامه نماز جماعت، اداره مدرسه علميه آنجا را برعهده گرفت. آيت‏اللَّه هيدجي پس از اقامتي 23 ساله در زادگاهش، همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي به قم بازگشت و به تدريس و تاليف پرداخت. از اين عالم وارسته كه در فقه، حديث، تاريخ و شعر و ادب مهارتي بسزا داشت آثار متعددي برجا مانده كه عهد پدري، عوامل صلاح و فساد، انتقادات اخلاقي و چهل حديث مستند در آخرُّالزمان و... از آن جمله‏اند. آيت‏اللَّه هيدجي سرانجام در 24 اسفند 1379ش در 75 سالگي نداي حق را لبيك گفت و در قم به خاك سپرده شد.
2 جمادي الاول در گذر تاریخ
* درگذشت كسايي مروزي شاعر شهير و نامدار ايراني(391 ق)
اشاره:
ابوالحسن مجدالدين كسايى مَروَزي شاعر قرن چهارم هجري قمري در سال 341 هجري در مرو ولادت يافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوي، وي را مدح گفته است. پايان عمر اين شاعر در ندامت از مدح سلاطين و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است كه در ابداع مضامين و بيان معاني نو و توصيفات بديع و تشبيهات لطيفِ طبيعي، مهارت بسيار و قدرت فراواني داشت. كسايي مروزي در مدح اهل بيت، اشعاري سروده است و از اين اشعار، شيعه بودن وي آشكار مي‏گردد.
*رحلت عالم زاهد شيخ علي اكبر نهاوندي(1369 ق)
اشاره:
علي‏اكبر بن ملا محمد حسين نهاوندي، در اصل از اهالي نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنيا آمد. وي در تهران نزد حاج ميرزا حسن آشتياني و در نجف نزد حاج ميرزا حبيب اللَّه رشتي و شريعت اصفهاني تلمذ كرد. نهاوندي در 1328 ق راهي مشهد مقدس گرديد و ساكن آن ديار شد. البَيانُ الرَّفيع في احوال خواجِه ربيع، گلزار اكبري و لاله زار از آثار اوست. سرانجام اين عالم رباني در نودسالگي دار فاني را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاك سپرده شد.
14 مارس در گذر تاریخ
* تولد «آلبرْتْ انيشتَين» دانشمند بزرگ فيزيك نظري و رياضي (1879م)
*درگذشت «كارل ماركس» نظريه‏پرداز اقتصاددان مشهور آلماني (1883م)
* درگذشت «جورج ايستمن» مخترع امريكايي (1932م)
* آغاز نبرد «دين بين فو» بين انقلابيون ويتنام و استعمارگران فرانسوي (1954م)
* تجاوز ارتش رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان (1978م)


نوشته شده در   چهارشنبه 23 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode