ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 اسفند 1391     |     کد : 50970

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 29 ربیع الثانی 1434- 12مارس2013

22اسفند در گذر تاریخ ...

22اسفند در گذر تاریخ
* ارتحال فقيه و عالم ديني، آيت ‏اللَّه «ميرزا هدايت اللَّه وحيد گلپايگاني» (1352ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه ميرزا هدايت اللَّه فرزند ملامحمد جواد وحيد گلپايگاني در سال 1269ش (1308ق) در قريه گوگد گلپايگان به دنيا آمد. وي مقدمات و سطوح را در زادگاهش نزد پدر فرا گرفت. آن گاه راهي اراك شد و از محضر آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي و ديگر استادان بهره برد. آيت‏اللَّه وحيد گلپايگاني همزمان با ورود آيت‏اللَّه حائري يزدي به قم و تاسيس حوزه علميه، به همراه استاد راهي اين شهر شد و به مدت ده سال ديگر، از مباحث فقه و اصول ايشان بهره‏مند گرديد. او به هنگام تبعيد جمعي از علماي نجف به ايران نيز، مقداري از دروس خارج را نزد آيت‏اللَّه سيدابوالحسن اصفهاني آموخت. پس از درگذشت پدر، آيت‏اللَّه وحيد گلپايگاني به امر و تشويق آيت‏اللَّه حائري راهي گلپايگان شد و پس از تاسيس حوزه علميه گلپايگان، خود به تدريس در آنجا همت گماشت. ايشان پس از سالياني، همزمان با ورود آيت‏اللَّه بروجردي، به قم در سال 1323ش، رهسپار آنجا شد و در حلقه درس ايشان حاضر گشت. آنگاه به تهران رفت و تا پايان عمر به مدت نزديك به سي سال به انجام وظايف ديني و تدريس در مدرسه عالي سپهسالار پرداخت. آيت‏اللَّه وحيد بهبهاني سرانجام در بيست و دوم اسفند 1352ش برابر با هفدهم صفر 1394ق در تهران درگذشت و در قبرستان شيخان در قم مدفون گرديد.
*تأسيس «بنياد شهيد انقلاب اسلامي» به فرمان امام خميني (1358ش)
اشاره:
هدف از تشكيل نهاد انقلابي بنياد شهيد، رسيدگي و صيانت از خانواده‏هاي شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است. البته اين مسأله در تاريخ معاصر ايران، سابقه دارد. زيرا پس از قيام 15 خرداد 1342، گروهي از روحانيان مبارز و افراد نيكوكار به دستور حضرت امام، در جهت رسيدگي به خانواده‏هاي معظم شهدا عمل مي‏كردند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني(ره) براي رسيدگي به مسائل رفاهي، مادي، معنوي و فرهنگي خانواده معظم شهيدان، اين بنياد تشكيل يافت كه با آغاز جنگ تحميلي و بيشتر شدن تعداد شهدا، وظيفه و تكليف بنياد شهيد سنگين‏تر شد. احيا، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت‏طلبي، زنده نگه‏داشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان، تجليل و تكريم از خانواده‏هاي معظم شهيدان، جديت در امور فرهنگي خانواده‏هاي شاهد، خوداتكايي و قانونمند كردن ارايه خدمات به آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتي شهادت در جامعه، محور فعاليت‏هاي اين نهاد مقدس است. در سال 1382 بنياد شهيد انقلاب اسلامي با ستاد رسيدگي به امور آزادگان ادغام شده و سازماني به نام بنياد شهيد و امور ايثارگران زير نظر رئيس جمهور ايجاد شد.
* درگذشت «استاد حسين گُلْ گلاب» نويسنده، مترجم و موسيقي‏دان معاصر (1363 ش)
اشاره:
حسين گل گلاب فرزند ميرزا مهدي خان مصور الملك، نقاش و عكاس دوره قاجار، در سال 1274 ش در تهران به دنيا آمد. وي از سال 1298 تا 1307 ش تدريس علوم طبيعي در مدرسه دارالفنون را عهده‏دار شد و دوازده جلد كتاب در رشته علوم طبيعي تأليف نمود. گل گلاب بعدها به معاونت دانشكده علوم و ادبيات منصوب گرديد و به دريافت درجه دكترا در رشته علوم نائل شد. وي از 1314 به هنگام تشكيل فرهنگستان ادب فارسي به سبب تخصص در معادل‏يابي در رشته‏هاي علمي به عضويت پيوسته اين مؤسسه برگزيده شد و در 1315 به سردبيري فرهنگستان رسيد. دكتر گل گلاب همچنين به كار ترجمه و موسيقي علاقمند بود و چندين اثر از او در اين زمينه به جاي مانده است. وي موسيقي مي‏دانست و سرود هم مي‏ساخت. او با انجمن موسيقي ملي در زمينه تصنيف و سرود همكاري داشت و از جمله سرودهاي ساخته شده توسط اين استاد مي‏توان به «اي ايران اي مرز پرگهر» و «آذربايجان» اشاره كرد. از اين نويسنده و هنرمند آثار متعددي به جاي مانده كه تاريخ طبيعي، جغرافيا و گياه‏شناسي از آن جمله‏اند. استاد گل گلاب به هنگام فوت 89 سال داشت.
• روز بزرگداشت شهدا
29 ربيع الثاني در گذر تاریخ
*تولد «محمد بن احمد ذهبي» محدث و مورخ(673 ق)
اشاره:
شمس الدين، محمدبن احمد ذهبي محدث و مورخ مشهور، علاقه‏ي زيادي به گردآوري حديث داشت و براي تكميل اين علم، سفرهاي بسيار كرد. او در اين سفرها از بسياري از بزرگان و علما حديث شنيد و آن‏ها را ضبط نمود. ذهبي وقايع تاريخ اسلام و مشاهير اين دوران را از زمان ظهور آيين اسلام تا سال 704 ق دنبال كرده و اخبار و وقايع محدثين آن دوره را نيز به رشته‏ي تحرير درآورده است. وي اين مجموعه را تحت عنوان تاريخ اسلام به صورت كتابي تنظيم كرده است. آثار ذهبي بسيار مورد استفاده‏ي اهل علم قرار گرفت و در اكثر مواقع، دانش‏پژوهان براي شنيدن احاديث به محضرش مي‏شتافتند. الكاشف، طبقات القُرّاء، المُعجم الكبير و المعجم الصغير از آثار اوست. ذهبي در سال 748 ق در 75 سالگي در دمشق وفات يافت.
* وفات «محمد بن عبداللَّه بن بهلول» معروف به شيباني از مشاهير حديث(1387 ق)
اشاره:
محمد بن عبداللَّه بن محمد بن عبيداللَّه بن بهلول، معروف به شيباني، كوفي الاصل، از مشاهير محدثان اماميه مي‏باشد كه براي استماع حديث، مسافرت‏ها كرده و تأليفاتي دارد. او در ابتدا به نقل احاديث معتبر همت مي‏گماشت ولي در ادامه از روايت احاديث غريب نيز خودداري نكرد و باعث شد كه ديگران نقل روايت‏هاي او را معتبر نشمارند.
12 مارس در گذر تاریخ
* تولد «كريستين هِبِل» اديب و منتقد برجسته آلماني (1813م)
* امضاي معاهده «قسطنطنيه» عثماني، انگليس و فرانسه (1854م)
* درگذشت «سون ياتْ سِنْ» انقلابي چيني و اولين رئيس جمهور چين ملي (1925م)
* آغاز نهضت نافرماني در هند
به دستور مهاتْما گاندي رهبر آزادي اين كشور (1930م)
* آغاز اشغال اتريش توسط نيروهاي آلمان نازي پيش از جنگ جهاني دوم (1938م)
* ارائه دكترين «هاري ترومن» رئيس جمهوري امريكا موسوم به «طرح در برگيري» (1947م)
* روز ملي كشور آفريقايي «گابن» از استعمار فرانسه (1960م)
* آغاز حكومت ديكتاتوري ژنرال «سوهارتو» در اندونزي (1966م)


نوشته شده در   دوشنبه 21 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode