ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 مهر 1388     |     کد : 5068

یکشنبه 19 مهر 21 شوال 11 اکتبر

درگذشت « ابوحاتم محمّدبن جبّان » مشهور به اِبنِ جَبّان در سال354هجري قمري...

 

درگذشت « ابوحاتم محمّدبن جبّان » مشهور به اِبنِ جَبّان در سال354هجري قمري

« ابوحاتم محمّدبن جبّان » مشهور به اِبنِ جَبّان محدّث، فقيه، مورخ و لغت شناس مشهورقرن چهارم هجري در سال354هجري قمري وفات يافت. او مقدمات علوم را درزادگاه خود آموخت. سپس به نيشابور رفت و به ادامه تحصيل پرداخت. ابن جَبّان نزد علما و بزرگان، عالمي مورد وثوق و آگاه به فنون مختلف شناخته ميشد و مدتها درسمرقند و نيشابور به تحصيل اشتغال داشت. ابن جبّان ازصاحبنظران علم حديث و رجال بشمارميرفت و دراين زمينهها آراء ويژهاي بيان كرده است.

 

درگذشت شيخ حسين بن ابراهيم معروف به شيخ آل عصفور در سال1216هجري قمري

شيخ حسين بن ابراهيم معروف به شيخ آل عصفور ازعلماي اماميه در سال1216هجري قمري درگذشت. او برادرزاده شيخ يوسف مؤلف حَدائِق بود. شيخ حسين فقيهي توانا، محدثي صاحبنظرو دانشمندي متفكربود. او به سبب استعداد و حافظه قوي خود بعد از مدتي كوتاه دررديف علماي گرانقدر بحرين قرارگرفت و عدهاي ازفضلا ازمحضروي به مقام اجتهاد رسيدند. ازآثارشيخ آل عصفور«باهِرَةُ العُقول في نَسَبِ الرَّسول» را ميتوان نام برد.

 

 اعتصاب كاركنان جرايد صبح وعصرتهران درسال1357هجري شمسي

همزمان با اوج گيري اعتصابات درسال1357هجري شمسي كاركنان دستگاههاي اداري كشوربرضدّ رژيم ستمشاهي كاركنان جرايد صبح و عصرتهران نيزاعتصاب خود را آغازكردند. اعتصاب كنندگان خواستار لغو سانسور مطبوعات بودند. درپي منتشرشدن روزنامه هاي صبح و عصرتهران و اين اعتصاب گسترده، دولت موقت اعلاميه اي صادركرد كه درآن بطورظاهري لغو سانسور مطبوعات و اعطاي حقوق مطبوعات براساس قانون اساسي را تضمين كرد.

 

درگذشت آيت الله حاج ميرزا خليل كره اي در سال 1363هجري شمسي

آيت الله حاج ميرزا خليل كره اي مفسرقرآن و ازاستادان دانشكده الهيات دانشگاه تهران در سال 1363هجري شمسي درگذشت. او درحوزه علميه اراك تحصيلات ديني را آغاز كرد؛ سپس فقه، اصول و سطوح را درحوزه قم ادامه داد. آيت الله كمره اي درسال1341هجري قمري به سبب مخالفت با كشف حجاب رضاخاني دستگير و زنداني شد. با پيروزي انقلاب اسلامي درايران وي درمقطع دكتري داردانشكده الهيات دانشگاه تهران به تدريس پرداخت. ازاين استاد گرانقدر يك دوره كامل «تفسيرقرآن، دوره شرح نهج البلاغه، بيت المقدس و تحول قبله و عنصرشجاعت يا 72تن و يك تن درباره زندگي امام حسين(ع) و شهداي كربلا» باقي مانده است.

 

درگذشت استاد حسين شيخ، نقاش معاصر در سال 1370هجري شمسي

استاد حسين شيخ، نقاش معاصرو ازآخرين شاگردان كمال الملك  در سال 1370هجري شمسي در حادثه رانندگي درگذشت. او چندين سال رياست هنرستان كمال الملك را به عهده داشت. استاد شيخ انساني والا و معلمي وارسته يود كه عمرخود را به تعليم و تعلم صرف كرد. ازاين استاد گرانقدر تابلوهاي فراواني همچون «هفت سين» و نقاش و بخاري به يادگارمانده است.

 

استقلال تاجیکستان در 1991 میلادی

با فروپاشى شوروى، استقلال تاجيكستان در 9 سپتامبر 1991م تحقق يافت و نهضت مردم كه بر بنيانى عقيدتى استوار بود منجر به روى كار آمدن اپوزيسون متشكل از حزب هاى نهضت اسلامى، دموكرات، سازمان رستاخيز و بدخشان گرديد و 30% كابينه در بدو استقلال از اين احزاب بودند. نظام حكومتى آن مصالحه ملى و رئيس جمهورى كفيل وحدت ملى نام دارد. حزب نهضت اسلامى كه همزمان با انقلاب اسلامى ايران در اين كشور بوجود آمده يكى از قوى ترين گروههاى سياسى به شمار مى رود.

جمهورى تاجيكستان با 143100 كيلومتر مربع در شمال افغانستان و شرق ازبكستان قرار دارد. از شمال با قرقيزستان و از شرق با ايالت تركستان شرقى (سين كيانگ) چين، مرز مشترك دارد، در سال 1979م 3806000 نفر سكنه داشت اما هم اكنون 5300000 نفر سكنه دارد يكى از قديمى ترين تمدن هاى آسياى مركزى در اين منطقه وجود دارد كه تاجيك ها وارث آن هستند. در حدود 86% مردم تاجيكستان پيرو دين مبين اسلام مى باشند. علاوه بر تاجيك ها، اقوام روسى و اروپائى در آن سكونت دارند. اين كشور از قرون گذشته و حتى قبل از ميلاد بخشى از خاك ايران بوده و پيوندهاى فرهنگى و ملى بين اين دو كشور وجود دارد. در قرن سيزدهم مورد تاخت و تاز مغولها قرار گرفت و در سال 9873م روسها آن را به تصرف خود درآوردند و 4 سال پس از انقلاب 1917م يعنى درسال 1921م ارتش كمونيستى شهر دوشنبه را تصاحب نمود و اين سرزمين در 16 اكتبر 1929م (24 مهر 1308ش) تحت عنوان: «جمهورى سوسياليستى استالين آباد» به مجموعه جمهوريهاى تحت نظر كرملين پيوست كه تا سال 1961م اين نظام سياسى را حفظ نمود و از آن پس نام خود را به تاجيكستان نغيير داد. اين كشور تا سال 1991م، بيش از 60 سال با نظام كمونيستى و تحت تعليمات الحادى اداره مى شد. برخلاف سركوبى مذهب، توسط كمونيسم در تظاهرات و تحصن ها و تحولات اخير، مذهب به صورت قوه محركه تجديد حيات فرهنگ تاجيكستان و تغييرات سياسى اين كشور درآمده است. تظاهرات هفت هفته اى در اين كشور براى سرنگونى رحمان نبى اف از اعضاى حزب كمونيست شوروى سابق از نمونه هاى بارز تلاش مسلمانان براى بازگشت به اعتقادات دينى است. تجلى اعتراض مذكور به صورت برگزارى نمازهاى جماعت در مساجد و اماكن عمومى است. معترضين در چادرهايى كه در برابر كاخ رياست جمهورى در ناحيه اى بنام «ميدان شهدا» برپا كرده بودند با مراسم دعا، قرائت قرآن و سخنرانى مردم را تحت تاثير احساسات مذهبى و هيجانى اسلامى قرار مى دادند. به نحوى كه تحت تاثير اين برنامه ها، زنان به پوشيانيدن اندام و رعايت حجاب اسلامى ترغيب شدند. مراسم نماز جماعت كه همه روزه يك بار در اين ميدان بر پا مى شد به 5 بار در روز افزايش يافت. اين در حالى است كه در گذشته حتى در منازل نمى توانستند عبادت انجام دهند و مراسم سوگوارى حضرت اباعبدالله(ع) و دستجات عزادارى در زير زمين ها برگزار مى شد و در ورودى اين زير زمين ها، كشيك مى گذاشتند تا در صورت آمدن ماموران امنيتى، متفرق شوند. آگاهى از انقلاب اسلامى هم در دوران كمونيستى از طريق رسانه هاى استكبارى و خبرگزاريهاى وابسته به ابرقدرتها بود كه تصوير منفى و مشوشى از ايران در ذهن مردم مى ساختند و حتى امريكا درمنطقه آشوب زده كولاب، از طريق اشرار عليه انقلاب اسلامى تبليغ مى نمود. با اين حال مردم تاجيك مى گويند: بدون گندم آرى ولى بدون ايران هرگز، تاجيكستان در واقع پاره جدا افتاده از ايران و به عبارتى ايران كوچك است.

با فروپاشى شوروى، استقلال تاجيكستان در 9 سپتامبر 1991م تحقق يافت و نهضت مردم كه بر بنيانى عقيدتى استوار بود منجر به روى كار آمدن اپوزيسون متشكل از حزب هاى نهضت اسلامى، دموكرات، سازمان رستاخيز و بدخشان گرديد و 30% كابينه در بدو استقلال از اين احزاب بودند. نظام حكومتى آن مصالحه ملى و رئيس جمهورى كفيل وحدت ملى نام دارد. حزب نهضت اسلامى كه همزمان با انقلاب اسلامى ايران در اين كشور بوجود آمده يكى از قوى ترين گروههاى سياسى به شمار مى رود. سازمان آرياناى بزرگ بين تحصيل كرده ها و حتى افراد عادى، طرفداران فراوانى دارد كه آرمان آن ايجاد دولت واحدى در سرزمين هاى فارسى زبان است. خطباء مساجد تحت سرپرستى اداره تامينات (رهبر مذهبى مسلمانان) فعاليت مى كنند در سالهاى اخير 1500 مسجد در نقاط مختلف تاجيكستان تاسيس شده كه 150 واحد آن مسجد جامع است.

يكى از مشكلات مهم سياسى اين جمهورى تازه استقلال يافته اين است كه گرايش دينى گرچه بين عده اى از مردم نيرومند است اما چندان فراگير نمى باشد زيرا در مدت چند دهه سلطه كمونيستى، آموزش علوم دينى به طور رسمى در آن متوقف بوده و طالبان قادر نبوده اند براى تحصيل علوم اسلامى به كشورهاى مسلمان مسافرت كنند و به تكميل معلومات مذهبى بپردازند.

گرايش ملى گرايان هم قدرت آن را ندارد كه به تنهايى حكومت كند و متاسفانه گرايش كمونيستى هنوز قوى ترين گرايش سياسى اين سرزمين مى باشد. از سوى ديگر عده كثيرى از روسها، مشاغل كليدى صنعتى و فنى را در دست دارند. حضور ارتش سرخ با نامى جديد نيز موقعيت طرفداران كمونيسم را تقويت مى كند اما آرمان كمونيسم در جهان بى اعتبار شده و رسوايى فروپاشيدن آن در شوروى و اروپاى شرقى اجازه نمى دهد كه اين افراد جان بگيرند و در راس نظام سياسى قرار گيرند.

تشنج هاى سياسى و چالشهاى اقتصادى، اين گرايش را شدت بخشيده و به اين كشور اجازه نمى دهد نظام سياسى پايدارى را جانشين رژيم فرو ريخته قبلى كند. امريكا و رژيم صهيونيستى اسرائيل تا كنون تلاشهاى فرهنگى - سياسى فراوانى براى اعمال نفوذ در اين جمهورى بعمل آورده اند اما مقاومت اسلامى مردم اجازه نداده است كه اين تلاشهاى مذبوحانه به ثمر برسد.

يكى از مسائل مهم در هويت فرهنگى تاجيكستات، زبان فارسى است كه در رژيم گذشته كوشش بر اين بوده تا تاجيك ها اين زبان را كه موجب قرابت تاريخى، فرهنگى و ادبى با ايران مى شد فراموش كنند. لذا روسها آموزش خط فارسى را متوقف نمودند و با اين كار آنان را از خواندن نشريات و آثارى كه به زبان فارسى انتشار مى يافت محروم كردند و با ايجاد ديوار آهنين ارتباط آنان را با فرهنگ ايرانيان قطع نمودند و خط سيريليك را رواج دارند و با نفوذ مهاجرين روسى در مراكز علمى، فرهنگى، فنى و ادارى زبان روسى در اين كشور حضور بيشترى يافت زيرا مشاغل مهم و تخصصى و علمى در دست افرادى بود كه فارسى نمى دانستند. با اين وجود، مردم با حالتى از شور و هيجان به زبان مادرى خود )فارسى) سخن مى گويند و اولين جشنهاى سالگرد استقلال خود را با پرده بردارى از پيكره فردوسى آغاز كردند و جالب اينكه مجسمه لنين را برداشته و اين پيكره را بجايش نهادند و با شور و التهاب خاصى با هم زمزمه مى كردند:

«بسى رنج بردم در اين سال سى عجم زنده كردم بدين پارسى »

دولت نيز اعلام كرد كه خط فارسى را به عنوان خط رسمى مكاتبات خود انتخاب مى نمايد. اكثريت مردم تاجيكستان باسوادند و اغلباهل كتاب و روزنامه و مجله هستند. كتاب طرز آموزش خط و زبان فارسى در طول يك سال 3 بار چاپ شد. سالانه بين 700 تا 800 جلد كتاب در اين كشور انتشار مى يابد كه غالب آنها در موضوعات علوم انسانى است و هم اكنون روزنامه هاى پيوند و سامان به زبان فارسى چاپ مى شود. در اين كشور 126 مجله و روزنامه وجود دارد كه 3 تاى آن مربوط به بخش خصوصى و بقيه در انحصار دولت است. 13 عنوان آن ها سراسرى، 10 عنوان هم به صورت هفته نامه مى باشد. بالاترين تيراژ آن به نشريات «جمهوريت »، «راز و نياز با مردم » و روزنامه خصوصى «چراغ روز» اختصاص دارد كه تيراژ آنها به 70000 نسخه بالغ مى گردد.

مركز حكومت تاجيكستان شهر دوشنبه است و اين كشور در حال حاضر داراى 18 شهر و 49 اقامتگاه مى باشد.

رودخانه هاى فراوان آن در توليد انرژى برق آبى اهميت ويژه اى دارند. ذخائر غنى آهن، سرب، روى، مس، قلع، جيوه و اورانيوم در سرزمين مذكور بدست مى آيد. همچنين نفت و گاز طبيعى از جمله ثروت هاى خداداى مردم اين سامان است. تاجيكستان از توليدكنندگان عمده كتان در آسياى مركزى است و صنايع شيميائى، قالى بافى، جوراب بافى، پوشاك، نساجى و مواد غذايى در آن استقرار داشته و از شهرت خوبى برخورداند.

در رژيم گذشته، از اين امكانانت بالقوه (ذخائر معدنى) به آن صورت بهره بردارى نشد و اكنون تاجيكستان مى خواهد بخود متكى شود دچار كمبودهاى شديد و تورم طاقت فرسا شده است و حتى بسيارى از وسايل حمل و نقل به علت كمبود سوخت متوقف شده اند و مشكل گرانى و بحرانهاى سياسى، اجتماعى، ممكن است ثبات اين كشور را به مخاطره بيفكند.

ايران ضمن فعاليت هاى فرهنگى مى تواند تاجيكستان را در استخراج منابع معدنى و توسعه صنعتى و بهبود اوضاع اقتصادى مساعدت كند.

 

تولد جان اريكسون مخترع و مهندس بزرگ سوئدي در سال1803ميلادي

جان اريكسون مخترع و مهندس بزرگ سوئدي تولد جان اريكسون مخترع و مهندس بزرگ سوئدي در سال1803ميلادي متولد شد. اريكسون مدتي درارتش سوئد بود و دراين مدت تحولاتي درارتش سوئد پديد آورد و به شهرت رسيد. اريكسون موجِد ناوگانهاي جنگي امروزي است و نصب سُكّانهاي متحرك براي رزم ناو و تعبيه آسانسور براي توپخانه كشي ها از جمله اقدامات و ابداعات مهم اوست.

 

خروج آمریکا از بی طرفی در جنگ جهانی دوم در سال1941ميلادي

با حمله زيردريايي آلماني به ناوشكن امريكايي خروج آمریکا از بی طرفی در جنگ جهانی دوم در سال1941ميلادي، دولت امريكا از بيطرفي درجنگ جهاني دوم خارج شد. پس ازاين حمله مقدمات ورود امريكا به جنگ جهاني دوم فراهم شد. بدستورروزولت رئيس جمهور وقت امريكا ناوگان اين كشور مأموريت يافت كه به مجرد ورود كشتي هاي آلمان و ايتاليا به آبهاي امريكا، آنها را نابود سازد.

 

درگذشت محمد علي جناح عامل اصلي ايجاد كشوراسلامي پاكستان در سال1948ميلادي

محمد علي جناح معروف به قائد اعظم سياستمدار و عامل اصلي ايجاد كشوراسلامي پاكستان در سال1948ميلادي درگذشت. جناح در سال1876 ميلادي دركراچي درخانواده اي ميهن پرست و مسلمان زاده شد و درس مبارزه را براي كسب استقلال وطن، درخانواده آموخت. جناح پس ازپيوستن به حزب مسلم بيگ كه بخشي فرهنگي- مذهبي بود دراوت 1947ميلادي تحقق يافت.

 

روز سینما

سينما يکي از مظاهر تمدن است که بايد درخدمت اين مردم و در خدمت تربیت اين مردم باشد

اما م خميني (ره)

در عصر ما سينما يکي از عواملي است که مردم خسته و نگران را سرگرم مي کند و ساعتها مانند افراد افسون شده اوقات خود را صرف تماشاي فيلمهاي آن مي نمايند. يکي  از پژوهشگران در اين باره مي نويسد:

«سينما تفريحي است ارزان و در آن واحد جمعيتي کثير را در فضايي قليل سرگرم مي کند و تفريحي است که اکثر ساعات در دسترس جمعيتي است که در ساعات مختلف کار مي کنند و بنابراين مناسب محيط شهري است. فشارهاي زندگي واقعي شهري، ميل به رهايي و گريز به عالم خيال را شدت مي دهد و سيمنا از اين جهت رغبت انگيز است. »

سينما در آئينه تعاريف و تعابير گوناگون:

- جادوئي مرموز که تصاوير زنده اي را در تالاري تاريک بر پرده پديدار مي کند و تماشاگر را مسحور مي سازد. «آيزنشتاين» مي گويد: سينما عبارت است از ايجاد رابطه اي جديد ميان تصاوير مستقل.

- فرزند علم است گرچه آنرا «هنر» مي دانند. 

- «سينما»  «هنر- صنعت» است.

-  مجموعه اي از: «فن» و «صنعت» در کار تسخير افکار عمومي است.

- وسيله اي براي پرکردن لحظات فراغت است. 

- موثرترين ابزار بياني است.

-  حرفه اي براي «اشتغال» است.

-  تجارتي با خطرات بسيار است. 

-  کمک دهنده در «آموزش» است.

-  وسيله اي براي ارشاد و اعتلای انسانهاست.

«سينما» «هنر هفتم» است و مجموع هفت هنر: عکاسي- گرافيک و نقاشي - تئاتر- طراحي صحنه- معماري - ادبيات.

-  گاه گويند «سينما» نيز مانند مادر بزرگ، يک «قصه گو» است که  او را مي بيني و حرف او را مي شنوي.

- ما گوييم: «سينما» گاه آيينه زندگي ما است و اين وظيفه اصلي او است.

خصيصه ديگر 

 سينما هم زباني خاص دارد که به جاي «لغات» در زبان آن «تصوير» بيشتر کار مي کند. هر جمله سينمايي يک قطعه نوار فيلم است که از پنج  لغت تا پنج هزار لغت را گاه داراست و همان لغات را به گونه اي که «سينماگر» مي گزیند کنار هم گذارده مي شوند و تشکيل جمله و پاره کلام را مي دهند و چون در هر فيلمي، سينماگر بر اساس تجارب خود، آن  شکل ترکيبي را مي سازد و نسبت به آن ساخت سابقه اي ندارد، از آنچه ساخته و یا آفريده است  احساس رضایت می نماید.

تاثير سيما

بديهي است که آدمي از طريق حواس خود به خصوص گوش و چشم، با جهان خارج آشنا مي شود و به هر مقدار از  اين دستگاههاي گيرنده محروم باشد به همان مقدار از دريافت حقائق آفرينش محروم خواهد بود و لذا از قديم گفته اند: «کلّما فقد حساً فقد علماً» .

البته در ميان اين حواس، گوش و چشم، وظيفه سنگين تري به عهده دارند و چنانچه درباره دريافت موضوعي از اين هر دو وسيله استفاده شود دريافتها  عميق تر خواهد بود. بر همين اساس، بناي تعليم و تربيت دنيا بر مبناي آموزش «سمعي و بصري» نهاده شده است. سينما از اين هر دو وسیله در تفهيم مقاصد خودش بهره برداري مي کند و به همين دليل است که نفوذ و تاثير آن بر روي مخاطبان از هر نوشته ويا متني مکتوب بيشتر است.

يکي از  پژوهشگران در اين زمينه مي نويسد: موقعيت و مشخصات تماشاگر هنگام تماشاي فيلم از يک سو و جنبه فني ومضمون فيلم از سوي ديگر، عوامل دو گانه اي هستند که براي توجيه نوع و چگونگي تاثير پذيري تماشاگر بايد در نظر گرفته شود. سينما يکي از وسايل ارتباطي است که پيام، فکر و انديشه از طريق  آن منتقل مي گردد و شکي نيست که محتواي اين وسيله را پايه نفوذ آن بايد دانست و از همين رو است که تحليل محتوا اهميتي خاص مي يابد.

درواقع با اندک دقت در زندگی روزمرّه می توان به نقش سینما در سلیقه سازی و تاثیر در افکار عمومی پی بردو دریافت که از راه سینما  اندیشه ها  و سلیقه های جدید  در اذهان عمومی نقش می بندد و در کردار آنان منعکس می شود و یا اندیشه و رفتار و کردار مردم ،از فیلم و سینما تاثیر می پذیرد.

ديگري مي نويسد: يک فيلم به طور کلي در افراد مختلف داراي اثري کم و بيش متفاوت است. هر کس بنا بر زمينه انفعالي دائم يا موقت و واکنش رواني خود، به نحوي خاص تحت تاثير فيلم يا قسمتهاي معيني از آن قرار مي گيرد. سينما نوعي سحر و افسون در دنياي جديد است و تاريکي سالن سینما و تمرکز نگاه و فکر بر پرده سمينا تماشاگران را به حالتي مشابه به حالت انسان هيبنوتيزم شده مي برد. توام بودن صوت و تصوير هم تاثير سينما را بيشتر مي کند و هم نيروي جاذبه آنرا فزونی می بخشد.

سينما در ايران

نخستين تصاوير متحرک بعد از ورود دوربين فيلمبرداري به ايران توسط ميرزا ابراهيم خان عکاس باشي در سال 1901 ميلادي روي نوار ضبط شد. اين فيلمها جنبه تفنني و خصوصي داشتند  و هرگز به نمايش عمومي در نيامدند. از سال 1258 قمري نخستين سالنهاي نمايش در ايران شروع به کار کردند و بعد از آشنايي مردم با اين هنر قرن بيستم بود که در سال 1299 شمسي «خان بابا معتضدي» که در فرانسه تحصيل کرده بود با خود دوربيني به ايران آورد و شروع به منظره برداري هاي کوتاهي کرد. در سال 1308 شمسي «اوانس اوهانيان» که در مدرسه سينمايي مسکو تحصيل کرده بود در ايران نخستين  فيلم بلند داستانی را با نام آبی و رابی » به فيلمبرداري «خان بابا معتضدي» ساخت که متاسفانه اين فيلم به کلي از بين رفته و اثري از آن باقي نمانده است. سال بعد 1309 «ابراهيم مرادي» در بندر انزلي فيلم «انتقام برادر» را جلوي دوربين برد که نيمه تمام ماند. اما به همان صورت به نمايش در آمد که ناموفق بود. بعد از آن وی  فيلم ديگري به نام  «بوالهوس» را  ساخت که همزمان با «بوالهوس» دومين  فيلم «اوهانيان» به نام «حاجي آقا اکتور سينما» روي پرده آمد. کپي اين فيلم در فيلمخانه ملي ايران وجود دارد. اين فيلم سند زنده ای است  از عشق  سازنده اش به هنر جوان و درحال تجربه  زمان خود. در همان سال نخستين فيلم ناطق به زبان فارسي با نام «دختر لر » که با همکاري «عبدالحسين سپنتا » در هندوستان ساخته شده بود، در تهران به روي پرده آمد.

کارگردان  فيلم «اردشير ايراني» بود و «عبد الحسين سپنتا » که هنوز به دقايق حتي فيلمسازي آشنايي نداشت، به نوشتن فيلمنامه، سر ودن  اشعار، آهنگها و بازي نفشي اول اکتفا کرده بود. کيفيت  بر تر فنی  «دختر لر» نسبت به فيلمهاي ساخته شده در ايران و به خصوص «گويا» بودنش، تماشاگران را به هيجان آورد و فيلم با موفقيتی  بزرگ روبرو گرديد.

از سال 1901 ميلادي تاکنون سینمای  ايران دستخوش  حوادث گوناگوني گردیده است و ايران اسلامي همواره با در اختيار داشتن هنرمندان متعهد، کارگردانان، نويسندگان و ساير عوامل خوش فکر  و خوش سلیقه خود همواره فاتح جشنواره های  بین المللی بوده است .

روز سینما   بر تمامی دست اندرکاران سینمای کشور  مبارک باد

 

 

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 19 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode