ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 17 مهر 1388     |     کد : 5043

جمعه 17 مهر 19 شوال 9 اکتبر

درگذشت «يعقوب ليث صفّاري» در سال265هجري قمري...

 

درگذشت «يعقوب ليث صفّاري» در سال265هجري قمري

«يعقوب ليث صفّاري» بنيانگذارسلسله صفاريان در سال265هجري قمري درگذشت. پدريعقوب حرفه رويگري داشت ازاين رو خود به صفارو اولادش به صفاريان معروف شدند. يعقوب با مردانگيهاي خود مردم را شيفته خوي و خصلت خود ساخت. ازاين رو اهل سيستان او را به اميري برگزيدند. وي پس از تسخيرهرات، كرمان، فارس و كابل نخستين باربعد از ورود اسلام به ايران دولتي يكپارچه و منسجم ايجاد كرد و دست خليفه عباسي و عمال او را ازجنوب، شمال و شرق ايران كوتاه كرد. يعقوب درسال261هجري قمري با سپاهي عظيم عازم بغداد و جنگ با خليفه شد ولي درحوالي قصرشيرين ازقواي خليفه شكست خورد و عقب نشيني كرد. وي درحال تجهيزقواي ديگري بود كه به مرض قولنج گرفتارشد و درجندي شاپوردرگذشت همانجا مدفون شد.

 

درگذشت « فَضل بن اَحمَد اِسفَرايني» در سال406هجري قمري

« فَضل بن اَحمَد اِسفَرايني» فقيه و خطيب عهد غزنوي در سال406هجري قمري درگذشت. وي ازعالمان صاحب نام روزگارخود بود كه بيش از300تن ازفُضلا درمجلس درس او حاضرميشدند. اسفرايني درخدمت سردارترك سبكتگين بود و درزمان سلطان محمود غزنوي به سبب سعايت دشمنان ازكارمعزول شد. پس ازآنكه محمود به جانب هندوستان عزيمت كرد، درزمان غيبت سلطان برخي ازدشمنان فضل بن احمد او را درزندان محبوس ساختند و به سختي شكجه دادند.

 

تولد « ابوزكريا يحيي بن محمّد» مشهور به« اِبن مَندِه» در سال434هجري قمري

« ابوزكريا يحيي بن محمّد» مشهور به« اِبن مَندِه»، محدث، فقيه، واعظ و مورخ ايراني تباربدنيا آمد. وي آخرين فرد ازخاندان ابن منده بود كه پس ازفراگيري حديث به شهرهاي مختلف سفركرد. او نخست به نيشابوررفت و سپس به منظوركسب علوم فقهي عازم همدان، بصره و بغداد شد. ابن حَزَري ضمن اينكه نام ابن مَنده را درشمارمُقريان آورده، او را درقرائت استاد دانسته است. ازآثاراين محدث و مورخ برجسته «زندگينامه طَبراني، اَلاَمالي و تاريخ اصبهان» را ميتوان نام برد.

 

استقلال بلغارستان در سال1944ميلادي

بلغارستان پس از خروج نيروهاي آلمان نازي در سال1944ميلادي مجددا استقلال خود را بازيافت. بلغارستان پس از آنكه به اشغال آلمان درآمد، در زمان جنگ جهاني دوم با آلمان هيتلري بر ضد متفقين در جنگ شركت كرد اما خيلي زود از متفقين شكست خورد و از پاي درآمد. بعد از اين شكست ؛ ارتش سرخ شوروي وارد اين كشور شد و بلغارستان در اين روز با ورود ارتش شوروي، استقلال خود را اعلام كرد. پس از آن رژيم كمونيستي به رياست« ديميتروف» در بلغارستان برقرار شد واو 2سال بعد دراين كشور« جمهوري» اعلام كرد.

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   جمعه 17 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode