ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 اسفند 1391     |     کد : 50223

بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی 42.5 درصد افزایش یافت / مرند رکوردار بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میانگین بارش در پنج ماهه نخست زراعی امسال را 153 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این مقدار بارش نسبت به بلند مدت 42.5 درصد افزایش داشته است.



 مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میانگین بارش در پنج ماهه نخست زراعی امسال را 153 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این مقدار بارش نسبت به بلند مدت 42.5 درصد افزایش داشته است.


امیر شاهرخ حستعلیزاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال زراعی 92-91 (از اول مهر تا آخر بهمن ماه 91) میانگین بارندگی ثبت شده در مراکز هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی 153.3 میلی‌متر گزارش شده است.

وی افزود: با توجه به دوره آماری بلند مدت مشابه با مقدار 107.6 میلی‌متر مقدار 42.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در طی همین مدت مقدار بارندگی در کلانشهر تبریز 130.7 میلی‌متر گزارش شده که باتوجه به دوره آماری بلند مدت مشابه با مقدار 99.7 میلی‌متر مقدار 31.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در طی همین مدت بیشترین بارندگی از شهرستان مرند به مقدار 251.3 میلیمتر و کمترین بارش از شهرستان سراب به مقدار 87.9 میلیمتر ثبت و گزارش شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفته بود: مطابق برنامه‌ریزی قبلی و با توجه به پایش تصاویر ماهواره‌ای و رادار و توده‌های نفوذی موثر در منطقه در سال‌جاری تعداد 11 پرواز برای عملیات بارورسازی ابرها صورت گرفته است.

ارسلان هاشمی مطابق برنامه‌ریزی قبلی و با توجه به پایش تصاویر ماهواره‌ای و رادار و توده‌های نفوذی موثر در منطقه در سال‌جاری تعداد 11 پرواز برای عملیات بارورسازی ابرها صورت گرفته است، اظهار کرد: از این تعداد هفت پرواز آن از فرودگاه تبریز و چهار پرواز آن به دلیل یخبندان و دمای زیر صفر تبریز از فرودگاه رشت صورت گرفته است.

وی در مورد مشخصات پروازها گفت: بیش از 20 ساعت پرواز برای بارورسازی ابرها از طریق فرودگاه تبریز صورت گرفته که در این پروازها بیش از 700 شلیک پاترون یا همان یدید نقره برای بارورسازی ابرها انجام شده است.

هاشمی مسیر این پروازها را عمدتا در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: شمال تبریز به طرف هریس، فراز جزیره اسلامی و در ضلع غربی دریاچه تا جنوب، تبریز به ضلع غربی دریاچه و فراز جزیره اسلامی و حاشیه شمالی و شمال غربی سهند و فراز سد نهند، شمال و شمال‌غرب دریاچه، غرب دریاچه، جنوب‌شرقی دریاچه، ارتفاعات سهند، جنوب و جنوب‌غربی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فراز منطقه جلفا و گلفرج به عنوان مسیرهایی که دقیقا پروازها در آنها انجام شده به ثبت رسیده‌اند.

با پدید آمدن فصل کم‌بارشی و خشکسالی و اخیرا آلودگی هوای کلان‌شهرها، استفاده از دانش و تکنولوژی باروری ابرها یک ضرورت به نظر می‌رسد. این فناوری طی 60 سال اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا مورد بهره‌برداری واقع شده است.

باروری ابرها دانش پیشرفته‌ای است که با دو روش روی ابر گرم و ابر سرد انجام می‌شود. باروری ابر گرم بیشتر در مناطق گرم شرجی با درجه حرارت بالاتر از صفر درجه صورت می‌گیرد که در کشور ما کمتر رخ می‌دهد اما در باروری ابر سرد که روش معمول در ایران است در صورتی که درجه حرارت هوا زیر صفر درجه باشد در زمستان و پاییز یا در ابتدای فصل بارش این کار صورت می‌گیرد. باروری ابرها با ایجاد هسته‌های یخ‌ساز در داخل ابرها صورت می‌گیرد.

در این سیستم یدید نقره به شکل شلیک از طریق هواپیماهای ویژه در داخل ابرها منتشر می‌شود و هسته‌های یخ‌ساز فعال می‌شوند و این امر باعث ایجاد کریستال‌های بزرگ می‌شود که به زمین سقوط می‌کنند.

چنانچه درجه حرارت در زمین زیر صفر درجه باشد این سقوط به صورت دانه‌های برف است و در صورتی که درجه حرارت بالای صفر باشد به صورت بارش باران عمل می‌کند.

در این روش باران بین 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند، نکته قابل ذکر در این روش ضرورت برخورداری از شرایط مناسب ابرها برای اجرای عملیات است البته در صورتی که ابر مناسب در جو باشد.

استفاده از روش بارورسازی ابرها برای ایجاد بارش به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از خشکسالی امری معمول در دنیاست و ما نیز می‌توانیم در صورت وجود ابر برای از بین بردن آلودگی هوا صرفنظر از هزینه‌های آن، از روش بارورسازی ابرها استفاده کنیم.


نوشته شده در   يکشنبه 6 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode