ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 مهر 1388     |     کد : 5010

سه شنبه 14 مهر 16 شوال 6 اکتبر

آغاز غزوه حمراء الاسد در سال سوم هجري قمري...


آغاز غزوه حمراء الاسد در سال سوم هجري قمري

يك روز پس از بازگشت پيامبر(ص) و يارانش از جنگ "احد" به مدينه منوره، رسول خدا(ص) به يارانش دستور داد، آن هايي كه در جنگ احد حاضر بودند، لباس رزم بپوشند و آماده حركت براي غزوه ديگر باشند.

با شكست سنگين مسلمانان در جنگ احد، به دست كفار و مشركان قريش، احتمال جرئت و جسارت ساير دشمنان اسلام و شبيخون آنان به مدينه، فراوان بود و همين امر، روحيه مسلمانان را تضعيف و روحيه دشمنان را تقويت كرده بود. ولي پيامبر اكرم(ص) با كارداني و دور انديشي ذاتي و خدادادي خويش، در صدد پيش گيري از تهاجم هاي احتمالي دشمن برآمد.

با اين كه بسياري از مسلمانان مبارز و ياران پيامبر(ص) و خود آن حضرت، در جنگ احد، آسيب هاي زيادي ديده و به شدت زخمي و افتاده و تازه به مداواي زخم هاي خويش پرداخته بودند، پيامبر(ص)، آنان را به نبرد ديگري فراخواند و دستور داد تنها آن هايي كه در احد شركت داشتند، در اين نبرد حاضر شوند و از پذيرفتن ساير مسلمانان و هم پيمانان آن ها خودداري كرد.

آن حضرت، سپاه خويش را آماده و تجهيز و به تعقيب مشركان مكه پرداخت، تا آنان را بيابد و انتقام نبرد احد را از آنان بگيرد.

پيامبر(ص) تا سرزمين "حمراء الاسد" پيش رفت، ولي به مشركان دست نيافت و خبر تعقيب پيامبر(ص) به اطلاع آنان رسيد و از شدت ترس و رعب انتقام مسلمانان، بر رفتن خود شتاب كرده و هر چه سريعتر از مدينه دور شده و به مكه معظمه بازگشتند.

پيامبر(ص) بدون دستيابي به دشمن، به مدينه مراجعه نمود، ولي به هدف مورد نظرش رسيده بود و آن عبارت بود از ايجاد رعب و وحشت در ميان مشركان قريش و تقويت روحيه رزمندگان مسلمان و توجه و تنبه به ساير دشمنان اسلام.

به گفته واقدي، اين غزوه از هشتم شوال، در سي و دومين ماه حضور پيامبر(ص) در مدينه، آغاز شد و رفت و بازگشت آن حضرت به مدت پنج روز به درازا كشيد.

ولي، ابن حبيب بغدادي، تاريخ آغاز غزوه "حمراء الاسد" را شانزدهم شوال، ذكر كرده است.

درگذشت ابوالقاسم عبدالرحمن بن محمّدبن اسحاق مشهور به اِبنِ مَندِه درسال470هجري قمري

«ابو القاسم عبد الرحمن بن محمّد بن اسحاق» مشهور به «اِبنِ مَندِه» محدث مسلمان ايراني تبار درسال470هجري قمري در اصفهان درگذشت. ابن منده از پدر علم آموخت . سپس در اصفهان از محضر بزرگاني چون ابن مرزبان ابهري بهره برد وعاقبت راهي سفر شد. ابن منده براي روايت حديث به اجازه علما و بزرگان اهميت فراوان قائل بود وخود به اخذ اجازه ازحاكم نيشابوري و زاهِرِبْن احمد سرخسي نائل شد. ابن منده درامربه معروف ونهي ازمنكر عالمي سختگيربود وازكسي پروا نداشت. ازابن منده آثارمتعددي باقيست كه از آن ميان« اَلكِفايَة، تاريخ اصبهان ؛ و تاريخ مكه» را مي توان برشمرد.در خور توجه است كه نسب خاندان ابن منده به اِستَندار فيروزان بْن چهار بُخت از صاحب منصبان لشكري است ساسانيان ميرسد.

درگذشت اِبن اَزرَق فارقي» محدث، فقيه، مورخ در سال 510 هجري قمري

«اِبن اَزرَق فارقي» محدث، فقيه، مورخ و جغرافيدان مسلمان در سال 510 هجري قمري در« مِيافارقَين وآمِد»ْ بدنيا آمد. ميافارقين در آن زمان از شهرهاي مهم ديار بَكر بشمار مي رفت. ابن ازرق در جواني براي يادگيري فقه، حديث، لغت و نحو و تفسير قرآن به بغداد رفت . اما چون به تاريخ دلبستگي فراوان داشت در كسب آن با شوق بسيار تلاش كرد. ابن ارزق از يك طررف اغلب تأليفات تاريخي را مطالعه كرد و از طرف ديگر با مسافرتهاي متعدد با اوضاع تاريخي، اجتماعي و جغرافيايي مناطق مختلف آشنا شد . ابن ارزق در اين مسافرتها آداب و رسوم مرام جوامع گوناگون را آموخت و به اين ترتيب دانش و اطلاعات جامعي بدست آورد مهمترين اثر ازرق فارقي تاريخ ميافارقين وآمد نام دارد . بخش اعظم مندرجات اين كتاب ثمره مشاهدات و يادداشتهاي ابن ازرق از سفرهاي اوست . اين كتاب كه تنها اثر به جامانده از اين ازرق است به تاريخُ الفارِقي نيز شهرت دارد. انگيزه ابن ازرق از نگارش اين كتاب بيان گزارش تاريخي – سياسي و فرهنگي درباره زادگاهش تا اواسط قرن ششم هجري قمري بوده است. گفتني است كه تاريخ مِيافارِقَين وآمِدْ دايرة المعارفي از فرهنگ و سياست ادوار گذشته است. زيرا مؤلف در اين كتاب از اوضاع تاريخي – سياسي، اجتماعي و فرهنگي بسياري ازملل سخن به ميان آورده است.

تعطيلي مدارس شهر اهواز بدنبال افزايش حملات ارتش عراق درسال1359هجري شمسي

بدنبال افزايش حملات هوايي و زميني ارتش متجاوز بعثي به مناطق غيرنظامي و مسكوني كشورمان درسال1359هجري شمسي ، كليه مدارس شهر اهواز تعطيل شد. همچنين دراين روزنيروي هوايي رژيم عراق ضمن شكستن حريم هوايي تهران به بخشي ازفرودگاه مهرآباد و كارخانه ايران خودرو كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 14 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode