ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 10 مهر 1388     |     کد : 4951

جمعه 10 مهر 13 شوال 2 اکتبر

ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان سال1322هجري قمري...


ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان سال1322هجري قمري

ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان و مشهور به عمّان ساماني ازعارفان بنام دوران قاجار درسامان درگذشت و درواديُ السلام نجف بخاك سپرده شد. عمّان ساماني ازنوابغ كم نظيرادب فارسي و شاعري توانا، زبردست و بديهه سرا بود كه دربيان تشبيهات و تلميحات ادبي بسيارتوانمند بود. ازاين رو وي را ازگنجينههاي ادب فارسي و ازبزرگان بنام شيعه برشمردهاند. ازاين شاعر نامدار ديوان مفصلي مشتمل برقصائد، غزليات و قطعات شعرموجود است كه بارها به زيورطبع آراسته شده است. اين كتاب ارزشمند، گنجينةُ الاسراراست كه درآن، شاعرتصاويري ازخلقت جهان و ظهور عشق و امانت الهي را ارائه ميدهد و دربيان واقعه عاشورا صحنههاي بينظير و عرفان كربلا را به شكلي شيوا و دلنشين به نظم كشيده است.

 

درگذشت « ابراهيم بن هلال صابي» در سال384هجري قمري

«ابراهيم بن هلال صابي» ازبزرگان ادبا و شعراي قرن چهارم هجري قمري بدرود حيات گفت. كنيه او ابواسحاق و زادگاهش بغداد بود. اين اديب عرب درفنون شعري بلاغتي خاص داشت و درلغت عرب، كتابت و انشا استاد بود. وي دررياضيات، هيئت، نجوم و هندسه نيزدانش فراوان داشت و درحُسن خط سرآمد عصرخود بشمارميرفت. هلال صابي كتاب تاجُ المَآثِررا بنام عَضُدُالدّوله ديلمي نوشت. صابي كتابي هم درمثلثات نگاشته و رسالهاي نيز در جواب سؤالات علماي نجوم و هيئت ازوي بجاي مانده است. شايان توجه است كه هلال صابي نزد سيدرضي، سيد مرتضي و صاحب بن عَبّاد ازاحترامي ويژه برخوردار بود بطوريكه آنان بعد ازوفات وي قصائدي دررَثايش سرودند.

 

درگذشت شيخ بهايي حكيم، فقيه، عارف، منجم و رياضيدان در سال  1030هجري قمري

شيخ بهايي حكيم، فقيه، عارف، منجم و رياضيدان عصرصفوي در سال  1030هجري قمري دراصفهان بدرود حيات گفت. اين شخصيت برجسته اسلامي درشهربعلبك درخانوادهاي دانش دوست و متقي بدنيا آمد. پدرش ازرهبران و مشايخ نامي قرن دهم هجري بود. شيخ بهايي درسال6 هجري قمري همراه خانوادهاش به ايران آمد و ضمن مسافرتهاي بسياربه شهرهاي ايران، به تحصيل نيزادامه داد. او درعلوم نجوم و هيئت استاد مسلم زمان بود و درشعر، ادب و تاريخ و مهارتي خاص داشت. همچنين درعلوم و معارف ديني چون فقه و حديث عالمي والامقام بود. شيخ بهايي كتابهاي ارزشمندي درعلوم خود به يادگارگذاشته كه بالغ برصدجلد كتاب و رساله است. وي نخستين كسي بود كه يكدوره فقه غيراستدلالي بصورت رساله عملي به زبان فارسي نوشت و اين اثربنام جامِع عَباسي مشهوراست. ازديگرآثاراين دانشمند بزرگ اسلامي كه وسعت مطالعات و معلومات وي را دررديف توابع جهان قرارداده «جبرو مقابله و حَلُ حروف القرآن» را ميتوان نام برد.

 

رحلت سيد حسين طباطبايی بروجردی  در سال 1380 هـجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

او فـرزنـد سيد علی طباطبائی، از سلسله طباطبائيان بروجرد می باشد كه در سال 1292 هجری قمری  در بـروجرد متولد گرديد و در يك خانواده علم و تقوی و فضيلت رشد نمود.

تحصيلات :

وی تحصيلات خود را از اصفهان شروع كرد و در نجف اشرف در محضر بزرگان به پايان رساند و به مقام بزرگ اجتهاد نائل آمد.

اساتيد :

مرحوم بروجردی از تربيت يافتگان حوزه فقهی مرحوم آخوند ملا كاظم خراسانی و مرحوم آقا ضيا الدين عراقی می باشد.

شاگردان :

از حـوزه پـر بـركـت فـقهی آن فقيه سعيد، افاضل و شاگردان آگاه به اوضاع روز و مسائل جهان بر خاسته اند و شايد يكی از پر بار ترين حوزه ها در اعصار اخير باشد كه گاهی در محفل خود هزار نفر را در بر می گرفت كه از نمونه های بر جسته آنها می توان وجود استاد شهيد مرتضی مطهری و شيخ حسن علی منتظری و ديگر معاريف و بزرگان را نام برد كه هر كدام از استوانه های علمی و وزنه های فـقـهـی كنونی به شمار می آيند تعداد شاگردان او را نمی توان به شمار آورد، چون حوزه درس او يـكـی از حـوزه هـای غـنـی و پـر جـمـعـيـت بـود و در طـول 15 سـال مرجعيت، دهها تن از آن حوزه فارغ التحصيل شده اند.

تأليفات :

تأليفات بسياری از مرحوم سيد حسين بروجردی به يادگار مانده است كه از آن ميان می توان به :

1 ـ جامع احاديث الشيعه.

2 ـ منجزات مريض.

3 ـ تعليقه بر اسفار ملا صدرا.

4 ـ طبقات رجال.

5 ـ رساله ای در منطق .

6 ـ حاشيه بر كفاية الاصول.

7 ـ حاشيه بر كفايه شيخ طوسی.

8 ـ بيوت شيعه (خاندانهای علمی شيعه ).

9 ـ اسانيد كتاب تهذيب، من لا يحضره الفقيه و رجال كشی.

اشاره نمود.

گفتار بزرگان :

شهيد استاد مطهری تحت عنوان ( روش فقهی او) اين چنين می فرمايد :بنده در مدت هشت سال آخر اقامتم در قم كه مصادف با سالهای اول ورود معظم له به آن شهر بود، از درسهای ايشان بهره مند می شدم به روش فقاهت ايشان ايمان دارم معتقدم كه بايد تعقيب و تكميل شود.

خصوصيات اخلاقی :

مرحوم سيد حسين بـروجـردی شـخصيت بزرگ توأم با تفكر عميق و اصيل اسلامی همراه با سجايای اخلاقی مـمـتاز و بر جسته بود كه وجود اين فضايل اخلاقی به زندگی او يك نوع امتياز و تشخص خاصی بخشيده بود.

خدمات :

عـالـم وارسته ای بود كه بخش عظيمی از زندگی خويش را در راه پر بار ساختن مكتب فقهی اهـل بـيـت عصمت و طهارت (عليه السلام) سپری ساخت و در فقه و فقاهت مقام بس شامخ و ارج داری را حـائز گـرديـد. آثار بنايی و تأسيساتی آن فقيه بزرگوار اسلام در اقصی نقاط ايران و جهان ،متعدد و بی شمار است كـه از مـهـم تـريـن آنـهـا می توان تأسيس مسجد اعظم قم در ايران، وتأسيس مسجد بزرگ بندر هامبورگ در آلمان، و حفظ و نگهداری حوزه های علمی ايران و ديگر مناطق شيعه بود كه صدا و صوت آن تا كشورهای آفريقائی نيز رسيده بود.

وفات :

او در دوازدهـم ماه شوال سال 1380 هجری قمری ، مطابق 1340 هـ.ش در سن هشتاد و هشت سالگی در قم رحـلـت نـمـود، تشييع او يكی از پـر شـكـوه تـريـن و مـجـلـل تـرين تشييع ها در تاريخ اسلام بوده است كه تا شعاع چند كيلو متری، عـلاقـمـنـدان و شـيـعـيان صفوف توده ها را تشكيل داده بودند و در فراغ مرجع فقيد خود اشك مـی ريـختند جنازه او را بين مسجد اعظم و مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله عليها) در قم، كه با همت و اراده وی ساخته شده بود دفن کردند.

 

شهادت كلنل محمد تقي خان پسيان در سال1300هجري شمسي

 

كلنل محمد تقي خان پسيان در سال1300هجري شمسي براثر درگيري با تفنگداران دولتي قوچان شهيد شد. پسيان درمقام مترجم مستشاران نظامي سوئدي وارد خدمت شد و مدتي هم درنيروي هوايي و پياده نظام خدمت كرد. پسيان دردولت مشيرُ الدّوله به فرماندهي ژاندارمري خراسان رسيد. بعد ازروي كارآمدن قوام السّلطنه با حكومت مركزي به مخالفت برخاست. با اقدامات اعتراض آميز پسيان، رضاخان سردارسپه و قوام افراد بيشماري ازنظاميان و برخي ازعشاير و ايلهاي اطراف قوچان بركلنل شوراندند و سرانجام پسيان درحلمه افراد دولتي به شهادت رسيد.

 

تصرف صنايع نفتي به دست ملت مبارز ايران در سال1330هجري شمسي

پس از ملي شدن صنعت نفت درايران و بعد از گذشت50 سال در سال1330هجري شمسي صنايع نفتي به تصرف ملت مبارز ايران درآمد. اين اقدام پس ازخروج كليه كارشناسان نفتي انگليس ازايران صورت گرفت. قبل ازاين واقعه دولت انگليس كه متضررشده بود؛ شكايتي برضدّ دولت ايران به مجامع بين المللي تسليم كرده بود. دولت انگليس دراين شكايت نامه ضمن تحريم خريد نفت ازايران، اقدام به محاصره اقتصادي ايران نيز كرده بود. پيرو اين شكايت هيئت نمايندگي ايران درشوراي امنيت حاضرشد. اين ماجرا با سخنراني نماينده ايران و افشاي اعمال نظرهاي دولت انگليس خاتمه يافت و انگليس ازاين شكايت به مقصود خود دست نيافت.


نوشته شده در   جمعه 10 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode