ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 بهمن 1391     |     کد : 49194

کتاب فلسفه مالکیت فکری منتشر شد

اثر فلسفه مالکیت فکری مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه، بر پایه کتاب فلسفه مالکیت فکری نوشته پیتر دراهوس شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی سامان یافته است.

کتاب فلسفه مالکیت فکری منتشر شد/ حقوق مالکیت خادم اخلاق باشد، نه هدایت کننده آن
اثر فلسفه مالکیت فکری مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه، بر پایه کتاب فلسفه مالکیت فکری نوشته پیتر دراهوس شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی سامان یافته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، اثر فلسفه مالکیت فکری مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه، بر پایه کتاب فلسفه مالکیت فکری نوشته پیتر دراهوس استاد دانشگاه ملی استرالیا و صاحب کرسی مالکیت فکری در کالج کوئین مری دانشگاه لندن شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی توسط دکتر محمود حکمت نیا از اساتید فلسفه مالکیت فکری و همکاری مهدی معلی و علی تقی خانی سامان یافته است.

بخش پژوهشی این کتاب درصدد است ساختار و خواستگاه مالکیت فکری را به تصویر کشد و برای خواننده فارسی زبان این مطلب را روشن کند که رویکرد به مالکیت فکری در جهان معاصر رویکرد واحدی نبوده است. به گونه ای که برخی از رویکردها درصدد توسعه و تعمیق آنند، رویکرد دیگر با آن به مخالفت و رویکرد سوم به مقیدسازی مالکیت فکری معتقد است.

ادامه این بخش به اموری همچون وجودشناسی فلسفی آفرینش فکری، وجودشناسی حقوق مالکیت فکری، روش شناسی مالکیت فکری و تطبیق نظریه های ماده و صورت، مثل و جهان سه گانه بر مالکیت فکری پرداخته اند. بخش دوم کتاب اختصاص به ترجمه فلسفه مالکیت فکری دارد. محقق این بخش(پیتر دراهوس) با احاطه بر مبانی نظری، مباحث تاریخی درصدد آن است که نشان دهد مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف معینی است.

او برای اثبات ادعای خود نه فصل ابعاد مالکیت فکری را کاویده و در نهایت در فصل نهم دیدگاه خود را به صورت نسبتاً مبسوط تبیین می نمایند. وی نخست می کوشد با نگاهی به مفاهیم و مرور تاریخی مبانی مالکیت فکری، به مخاطب کمک کند ماهیت ابزارگرایانه مالکیت فکری را بهتر درک کند. در فصل های بعد به ترتیب به نظریه کار جان لاک، نظریه شخصیت هگل، نظریه مارکس و نظریه نفع گرایی می پردازد.

سپس در فصلهای هفتم و هشتم با تذکر نسبت به قدرت آفرینی ناعادلانه و خطرناکی که سایر مبانی مالکیت فکری به دنبال دارند، حفظ عدالت در اطلاعات را لازمه یک نظام مالکیت فکری مطلوب می شمارد و نظام جاری مالکیت فکری را مورد انتقاد قرار می دهد. وی در فصل پایانی با مالکیت انگاری در اموال فکری مخالفت می کند و نوعی نگاه ابزارگرایانه و اخلاق مدارانه را به عنوان جایگزین آن طراحی کرده و ارائه می دهد.

نتیجه ایده وی این است که مالکیت فکری حقی مطلق نبوده و با ارزشهای اخلاقی تنظیم می شود به طوری که «حقوق مالکیت خادم اخلاق باشد، نه هدایت کننده آن.» وی همچنین به تجربه گرایی طبیعت گرا به عنوان مبنای نظریه خود اشاره می کند؛ زیرا در این نظریه، قواعد و قوانین مالکیت فکری براساس هزینه های آن و سوء استفاده ها از آن در جهان واقعی تنظیم و به تعهدات اخلاقی محدود می شود.

مترجمین در مقدمه می نویسند: موضوع ترجمه به اطلاع مؤلف رسیده و او با خوشنودی از این کار نکات ارزشمندی را با ارسال مقدمه ای بر اثر حاضر متذکر گردیده است و به این نکته کلیدی اشاره نموده که حاصل تلاش علمی وی در بستری از دیدگاه های فلسفی غرب شکل گرفته و از محدودیتهای همان دیدگاه ها رنج می برد و ابراز امیدواری کرده است تا ترجمه فارسی این اثر انگیزه کافی را برای آغاز استدلال درباره این موضوعات بر اساس دیدگاه ها و سنتهای فلسفی دیگر ایجاد کند.

کتاب فلسفه مالکیت فکری اثر پیتر دراهوس و ترجمه محمود حکمت نیا با همکاری مهدی معلی و علی تقی خانی در قطع رقعی، 560 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و بهای 16000 تومان برای نخستین بار به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.


نوشته شده در   يکشنبه 15 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode