ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 مهر 1388     |     کد : 4914

شنيدن مكرر صداي بلند سلامت گوش را به خطر مي‌اندازد.

هشدار‌هاي مكرر متخصصان در مورد تاثيرات مضر دستگاه‌هاي پخش موسيقي قابل حمل بر روي سلامت انسان؛ اتحاديه اروپا را بر آن داشت تا تمهيداتي را براي كاهش اجباري صداي اين دستگاه‌ها در نظر بگيرد شنيدن مكرر صداي بلند سلامت گوش را به خطر مي‌اندازد...

هشدار‌هاي مكرر متخصصان در مورد تاثيرات مضر دستگاه‌هاي پخش موسيقي قابل حمل بر روي سلامت انسان؛ اتحاديه اروپا را بر آن داشت تا تمهيداتي را براي كاهش اجباري صداي اين دستگاه‌ها در نظر بگيرد

شنيدن مكرر صداي بلند سلامت گوش را به خطر مي‌اندازد.

اين نكته بديهي را همه مي‌دانند اما با اين وجود و به‌رغم هشدار‌هاي پزشكان هنوز هم عده زيادي از مردم و به خصوص جوانان صداي پلير‌هاي موسيقي خود را به قدري بلند مي‌كنند كه تا شعاع چند متري‌شان آهنگي كه گوش مي‌كنند، به راحتي شنيده مي‌شود.

اين توفيق اجباري موجب شكايت بسياري از كساني است كه مايل نيستند آهنگ گوش‌خراشي كه جوان مربوطه با شوق و ذوق گوش مي‌دهد را بشنوند.

بي‌اعتنايي به توصيه متخصصان و بي‌احترامي برخي از كاربران پلير‌ها به حريم عمومي و ايجاد آلودگي صوتي بيش از حد موجب شده تا اتحاديه اروپا طرحي براي كاهش صداي دستگاه‌هاي پخش موسيقي قابل حمل از قبيل MP3 پليرها و حتي صداي گوشي‌هاي تلفن ارائه دهد.

طبق اعلام كميسيون اروپا، خطراتي كه از صداي بالا يا ماندن هدفون‌ به مدت طولاني در گوش ايجاد مي‌شود، به اين معني است كه سازندگان دستگاه‌هاي MP3 پلير از جمله آيپاد و تلفن‌هاي همراه بايد سطح بلندي صداي دستگاه‌هاي خود را كمتر كنند.

البته اين پيشنهاد از سال گذشته مطرح بوده است اما اكنون با مذاكراتي كه با برخي سازندگان دستگاه‌هاي قابل حمل پخش موسيقي صورت گرفته، رنگ جدي‌تري به خود گرفته است.

از جمله مهم ترین آسیب‌های شنوایی ناشي از استفاده زیاد و طولانی مدت از دستگاه‌های mp3 پلیر مي‌توان به کاهش و افت قدرت شنوایی در افراد اشاره كرد. كاهش سن ابتلا به پیرگوشی (کاهش تدریجی قدرت شنوایی) از ديگر مشكلات ناشي از استفاده زياد از پلير‌هاست.

دستگاه‌های پخش صوت که بیشتر جوانان با صدای بلند و از طریق هدفون به اصوات آن گوش می‌دهند، به دلیل بالا بودن شدت صوت و گوش دادن طولانی مدت به آن به سلول‌های موئینه خارجی گوش که در بخش حلزون شنوایی قرار دارد، آسیب می‌‌رساند. این صداها در ابتدا با تغییر غیرقابل برگشت آستانه شنوایی همراه است و در طولانی مدت کاهش شنوایی حسی- عصبی را به همراه دارد.

بر اساس گزارشي كه در ماه اكتبر 2008 توسط كميته دانشمندان اتحاديه اروپا منتشر شده، 10 درصد از شنوندگان MP3 پليرها با گوش كردن به آهنگ بلند در هر روز به مدت پنج سال در معرض از دست دادن دائمي شنوايي هستند.

بروكسل خواهان كاهش سطح حداكثر بلندي صدا از 100 دسي‌بل به 80 دسي‌بل است تا تمام دستگاه‌هاي  MP3پلير با اين استاندارد جديد ساخته ‌شوند.

استفاده زياد از هدفون ممنوع!

اما علاوه بر صداي بلند دستگاه‌هاي پخش موسيقي، لزوم استفاده از هدفون براي افرادي كه زياد از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌كنند مي‌تواند منجر به آسيب شنوايي شود. برخي متخصصان بر اين عقيده‌اند كه استفاده مكرر و ممتد از هدفون، خاصیت تمیز كنندگی گوش خارجی را مختل كرده و افراد زودتر دچار جرم گوش می‌شوند.

از سوي ديگر نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد مغناطيس‌هاي موجود در هدفون‌ها مي‌توانند موجب بروز اختلال بر روي دستگاه‌هاي تنظيم کننده ضربان قلب  شوند.

‌اين دستگاه‌ها وقتي درمعرض مغناطيس قرار بگيرند سيگنال‌هايي را به قلب مي‌فرستند که باعث تند شدن بي مورد ضربان قلب مي‌شود.

متخصصان توصيه مي‌كنند افرادي كه به دليل بيماري‌هاي قلبي از ابزار كمكي براي كمك به بهبود ضربان قلب استفاده مي‌كنند، لازم است در استفاده از هرگونه تجهيزات الكتريكي و مغناطيسي دقت و احتياط بيشتري داشته باشند.

 


نوشته شده در   سه شنبه 7 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode