ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 مهر 1388     |     کد : 4908

دوشنبه 6 مهر9 شوال 28 سپتامبر

سالروز تخریب اماکن متبرکه بقیع در سال 1344 هجری قمری...


سالروز تخریب اماکن متبرکه بقیع در سال 1344 هجری قمری

يكی از پرخاطرهترين مكانهای مدينه، قبرستان بقيع است; جايی كه آن را پيش از آمدن پيامبر(صلی الله عليه وآله) «بقيعالغرقد» میناميدند. «غرقد» نوعی درخت است كه در گذشته، داخل اين قبرستان و يا در كنار آن وجود داشته و به تدريج با گسترش قبرستان، آن درختها ـ كه به نظر برخی توت بودهـ از ميان رفته است.

بقيع به عنوان زمينی در حاشيه بخش مركزی يثربِ پيش از اسلام، گورستان مردم اين شهر بود و پس از اسلام نيز به عنوان مهمترين گورستان مدينه شناخته شد. اين گورستان با وسعت نسبتاً زياد خود ـ به مانند نوع قبرستانهای كهن كه در محيطی باز و پراكنده قرار داشتهـ در طول قرون مختلف اسلامی، مَدْفن صحابه، تابعين ومهمتر از همه، چهار تن از امامان(عليهم السلام) بوده و از اين رو محل زيارت تمامی زائران مدينه منوّرهاست.

بقيع در ناحيه شرقی مسجدالنبی و تقريباً در فاصله يكصد متری آن واقع شده وبارها حدود آن تغيير كرده است. اين قبرستان تا يكصد سال پيش، خارج از حصار قرار داشته، اما اكنون در ميان شهر مدينه واقع شده، از چند سوی در محاصره خيابانهای ستين، عبدالعزيز و ابوذر قرار گرفته و مبدأ خيابان باب العوالی از بقيع آغاز میشود.

بقيع در آغاز دولت اسلامی مدينه، مانند پيش از اسلام، به عنوان قبرستان، مورد

استفاده قرار گرفت. يكی از نخستين مهاجران كه در بقيع مدفون شد، عثمان بن مظعون بود. وی در مكه به پيامبر(صلی الله عليه وآله) گرويد، سپس به حبشه هجرت كرد و پس از مهاجرت به مدينه در جنگ بدر حضور يافت و آنگاه درگذشت.

به نقل از ابن حجر، وقتی عثمان بن مظعون درگذشت، رسول خدا(صلی الله عليه وآله) در

حالی كه اشك از چشمانش سرازير بود، او را بوسيد. زمانی هم كه ابراهيم

فرزند پيامبر(صلی الله عليه وآله)درگذشت، حضرت فرمود: او به سَلَف صالح ما عثمان بن مظعون

پيوست.

پراكندگی قبرستان، از همان زمان مطرح بوده و به همين دليل است كه اكنون

برخی از قبور صحابه، در فاصلهای بسيار دورتر از بخش اوليه آن ـ در زمان ما ـ قرار گرفته است. برای نمونه میتوان به فاصله قبر سعدبن معاذ با قبور ائمه اطهار(عليهم السلام)

اشاره كرد. از ديگر چهرههای معروف صحابه كه در دوره حيات پيامبر(صلی الله عليه وآله) درگذشت و در بقيع آرميد، همين سعدبن معاذ است كه در نبرد خندق مجروح شد و چندی بعد به شهادت رسيد.

گفتنی است كه محدوده حد فاصل ميان بقيع و حرم پيغمبر(صلی الله عليه وآله) تا چند سال پيش مجموعهای از خانهها و كوچه و بازار و كتابخانه عارف حكمت را تشكيل میداد كه بخشهای مختلف آن به مرور از ميان رفت و در حال حاضر به صورت يك فضای سنگفرش باز به عنوان حياط باز مسجد مورد استفاده است. در اين محله كه ميان شيعيان به محله بنی هاشم شهرت دارد، خانهای وجود داشت كه به عنوان خانه امام جعفر صادق(عليه السلام) شهرت داشت و كوچه تنگ مزبور را نيز به عنوان «زقاق جعفر» میشناختند. از اين خانه و كوچه كه در حوالی سالهای 60 تا 63 تخريب شد، تصاويری برجای مانده است.

عنايت رسول خدا(صلی الله عليه وآله) به دفنشدگان بقيع

رسول خدا(صلی الله عليه وآله) به بقيع عنايتی ويژه داشت، برخی شبها به آنجا میرفت و برای اهل بقيع آمرزش میطلبيد. آن حضرت هر زمان كه به زيارت بقيع میرفت، خطاب به مدفونين بقيع میفرمود:

«السَّلامُ عَلَيْكُمْ دارَ قَوْم مُؤْمِنِين، وَ إنّا اِنْ شاءَالله بِكُمْ لاحِقُون، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لاَِهْلِ بَقِيعِ الْغَرْقَد. اَلّلهُمَّ لاتحرمنا أَجْرَهُم وَ لاتفتنّا بعدهم. اللّهُمَّ اغْفِرْ لَنا و لَهُمْ».

بقيع و بقعه های آن

پس از رحلت پيامبر(صلی الله عليه وآله) تا به امروز، اين قبرستان، همچنان آباد و برقرار بوده و بسياری از صحابه و تابعين و علما را در طول تاريخ در آغوش خود جای داده است. مالك بن انس گويد: حدود ده هزار نفر از صحابه در بقيع دفن شدهاند.

از كيفيت برخی از قبور چنين بر میآيد كه مكانهای خاصی از بقيع، اختصاص به افراد خاصی داشته و يا به هر حال، وضعيت چنان بوده كه امكان دفن افراد وابسته به يك خانواده وجود داشته و آنان میتوانستهاند در كنار هم دفن شوند. برای مثال، كنار هم قرار داشتن قبور چهار امام، با اين كه در فواصل مختلف زمانی رحلت كردهاند، شاهدی برای اين امر است. همچنين دفن شدن چندين تن از همسران پيامبر يا دختران آن حضرت و... در كنار يكديگر، همين مسأله را تأييد میكند.

باقی ماندن محل اين قبور، نشان از آن دارد كه قبرهای مذكور از همان آغاز مورد توجه و زيارت مردم بوده است. اين امر اختصاص به شيعه نداشته و اهل سنت نيز نسبت به قبور همسران پيامبر و يا عثمان و نيز برخی از علمای خود; مانند مالكبن انس و استاد و شيخ او نافع، قاری قرآن كه در كنار هم مدفون هستند، احترام گذاشته و به زيارت آنها میرفتهاند. اين مسأله سبب شد تا به مرور، برای حفظ اين قبور، بناها و بقعههايی كه در آغاز كوچك بوده، روی آنها ساخته شود.

عباسيان، برای حفظ قبر عباس، بنايی روی آن ساختند. از آنجا كه قبر عباس در كنار قبر چهار امام و قبر منسوب به حضرت زهرا(عليها السلام) يا فاطمه بنت اسد بود، بقعه ياد شده، بر روی همه آنها يكجا بنا شد. پيش يا پس از آن، بقعههايی نيز برای همسران پيامبر، عمهها و نيز امام مالك و غيره ساخته بودند و از قرن ششم به بعد، كسانی از بزرگان نيز كه علاقمند به برخی از مدفونين در اين مكان بودند، بقعههايی برای آنان ساختند.

به نوشته مَطَری (741) افزون بر قبّهای كه روی مزار عباس و چهار امام بود، در كنار آن، قبهای روی قبر عقيل و عبدالله بن جعفر نيز وجود داشت. پس از آن قبّهای بر مرقد ابراهيم فرزند پيامبر(صلی الله عليه وآله) بود كه در سمت قبله آن، ضريح مشبّك قرار داشت و در كنار وی عثمان بن مظعون دفن شده بود.

اين سخن پيامبر در وقت دفن ابراهيم كه به سلف صالح ما عثمانبن مظعون ملحق شد، همانطور كه مطری نقل كرده، ثابت میكند كه قبر عثمان بن مظعون بايد در كنار قبر ابراهيم باشد.

وی میافزايد: پيش از آنكه عبدالرحمان بن عوف درگذرد، عايشه از او خواست كه در خانهاش كنار شيخين دفن شود، اما او گفت كه با ابن مظعون عهدی دارد و میخواهد كنار او دفن شود. به نوشته مطری، اين زمان، در داخل قبه عقيل، يك حظيره سنگی بود كه قبور زنان پيامبر در آن قرار داشت و بدين ترتيب روشن میشود كه بعدها قبهای مستقل برای همسران پيامبر(صلی الله عليه وآله) ساخته شده است.

نايب الصدر كه در محرم سال 1306 ق. از بقيع ديدن كرده، از واقع شدن بقيع درخارج ديوار اصلی شهر مدينه ياد كرده و نوشته است: دور بقيع حصاری بود كه دو در داشت; يكی از اين دو در، در برابر بقعه ائمه(عليهم السلام) بود و ديگری در برابر درِ اصلی ورود به شهر مدينه. درآنجا سنگنبشتهای وجود داشت كه اشعار تركی بر آن حك شده بود و نشان میداد كه تاريخ بنای حصار بقيع، سال 1223 ق. بوده و به دست سلطان محمود عثمانی نوشته شده است.

به نوشته برخی از منابع، در سال 1234 ق. محمدعلی پاشا، حاكم مصر، بقعه ائمه بقيع را به دستور سلطان عثمانی بازسازی كرد.

سيد جعفر مدنی برزنجی (م 1317 ق.) كه خاندانش از سوی دولت عثمانی، متوليان رسمی بقيع بودند، نوشته است: بقعهای كه عباس و ائمه چهارگانه در آن قرار داشتند، قبهای بزرگ و عالی بوده است. اين بقعه، به مانند ديگر قبّههای منهدم شده، بعدها در دوره سلطان محمودخان عثمانی ساخته شد كه به گفته مدنی، بوّابی آن با فرامين سلطانی، از سوی عثمانیها، در خاندان آنها بوده است.(367) اين دربانان، به رغم آن كه از سادات بودند، نسبت به شيعيان، به ويژه شيعيان عجم سختگيری زيادی داشتند و برای هر زائر شيعه كه وارد حرم ائمه میشد، مبلغی میگرفتند.

در نزديكی قبّه عباس و ائمه، بقعه كوچكی روی قبر ابنابی الهيجاء بوده است. اين شخص كه از امرای دولت فاطمی بود، كارهای عمرانی زيادی در آثار متبركه حرمين به انجام رسانيد. در همان نزديكی، مقبرهای هم برای اميرچوپان ـ از سلسله چوپانيان عراق عجم ـ بوده است.

به طور معمول قبوری كه دو سنگ ـ يعنی يكی در بالا و ديگری در پايين ـ دارد، صاحب آن زن و قبوری كه تنها يك سنگ دارد، نشان از مرد بودن صاحب آن میباشد.

طی دو دهه گذشته، دو بار ديوار بقيع تخريب و بازسازی شده است. بازسازی جديد كه در روزگار فهد صورت گرفت، بقيع را به مقدار زيادی از حالت ويرانهای كه پيش از آن داشت، درآورد. در اين طرح كه هماهنگی وضعيت بقيع با مجموعه طرح حرم نبوی مورد توجه بود، ابتدا ديوارههای بقيع به شكل زيبايی ساخته شد; سپس در داخل بقيع طی سالهای 1418 ـ 1419 مسيرهای رفت و آمد سنگفرش گرديد و مانع از برخاستن خاك به دليل شلوغی جمعيت شد. اين در حالی است كه اميد میرود قبور ائمه بقيع، دست كم سنگفرش شده و از اين وضعيت بدر آيد.

اكنون قبور موجود در بقيع به صورت فضای باز و ساده و بدون بقعه درآمده و قبرها جز نشانی ساده، به صورت سنگی كه بالای سر آنها گذاشته شده، چيزی ندارد. با اين حال، تعلق خاطر مسلمانان به مدفونشدگان بقيع سبب گرديد كه همچنان قبر عدهای از بزرگانِ مدفون، مشخص باقی بماند; گرچه به مرور زمان، قبور صدها بلكه هزاران تن از صحابه و تابعين به دست فراموشی سپرده شد و قبر آنان نامشخص ماند.

سفرنامهها و كتابهای تاريخی كه در قرون مختلف به نگارش درآمده است، حكايت از اعتنای كامل زائرانِ حرم نبوی به اين قبرستان میكند. مسلمانان از هر فرقه ومسلك، پس از زيارت خيرالبشر به زيارت دفنشدگان در بقيع آمده و خاطره پرشكوه عصر نخستين اسلامی و مظلوميت امامان را زنده نگاه داشتهاند.

 

درگذشت «عضد الدوله ديلمي» در سال 372 هجري قمري

«عضد الدوله ديلمي» دومين حكمران سلسله ديالمه فارس در سال 372 هجري قمري در گذشت . وي كه جانشين عماد الدوله ديلمي بود در سال 351هجري ازطرف خليفه به عضد الدوله ملقّب شد او در دوران حكومت خود نواحي وسيعي از ايران، عراق، ديارَپكر، والجزيره را تصرف كرد وبناهاي متعدد در نواحي عراق و فارس ساخت. عضد الدوله بر تربت پاك شهيدان كربلا مقابري بر پا كرد . عضد الدوله ديلمي سرانجام در سال 372 هجري بر اثر بيماري صرع در گذشت و در كنار مرقد حضرت علي (ع) به خاك سپرده شد.

 

انتشار نخستين شماره روزنامه مجلس در سال 1324هجري قمري

نخستين شماره روزنامه مجلس در سال 1324هجري قمري منتشر شد. اين روزنامه را سيّد محمد صادق طباطبايي مشروطه -خواه مشهور تأسيس كرد. پس از اعلام مشروطيت و آزادي مطبوعات، تعداد روزنامههاي منتشره در ايران رو به افزايش نهاد ودهها روزنامه در تهران، رشت و تبريزانتشار يافت. امّا نخستين روزنامه عهد مشروطه كه بعدازگشايش مجلس شوراي ملّي درايران منتشرشد روزنامه مجلس بود كه بدرج اخبار و وقايع جلسات شوراي ملّي ميپرداخت. پس از انتشار روزنامه مجلس بتدريج بر تعداد روزنامه ها افزوده شد و كثيري اقدام به انتشار روزنامه كردند.

 

تولد ادوارد جنر پزشك، محقق و كاشف بزرگ انگليسي در سال 1749ميلادي

ادوارد جنر پزشك، محقق و كاشف بزرگ انگليسي در سال 1749ميلادي  در بِركلي متولد شد. درزمان زندگي جنر بيماري آبله همه ساله مرگ و مير بسياري به دنبال داشت و راهي براي مبارزه با اين بيماري مهلك شناخته نشده بود. جنر بعد ازاتمام تحصيل در هندوستان مشغول مطالعه و تحقيق شد و پس ازسالها تحقيق در سا1796ميلادي موفق به كشف واكسن آبله شد. جنر با تزريق واكسن آبله به بدن بيمار، آبله خفيفي دربدن شخص ايجاد مي كرد. همين امر سبب مصونيت بيمار در برابر بيماري آبله مي شد. با پيروي از روش جنر جان ميليونها نفر درجهان از بيماري مهلك آبله نجات يافت. ادوارد جنر اين كاشف انسان دوست در سال1882ميلادي درگذشت.

 

درگذشت لويي پاستور شيميدان، طبيعي دان و كاشف برجسته فرانسوي در سال1895ميلادي

لويي پاستور شيميدان، طبيعي دان و كاشف برجسته فرانسوي در سال1895ميلادي درفرانسه درگذشت. پاستور از دانشگاه سوربُن دكتري شيمي گرفت و بعد در مقام استاد شيمي دردانشگاه استراسبورگ تدريس كرد. پاستور ضمن تدريس به تحقيقات گسترده اي پرداخت و سرانجام موفق به كشف ميكروب شد كه عامل بسياري ازبيماري هاست. كشف بيماري هاري و كرم ابريشم و راههاي مداواي اين بيماريها ازديگر خدمات ارزنده لويي پاستور است.

 

روز جهانگردي

جهانگردي در دنياي امروز يكي از بهترين ابزارهاي تبادل فرهنگي است سياحت و گشت و گذار در سرزمينهاي مختلف دنيا يكي از نيازهاي زندگي انسان و از روشهاي مؤفق گذران سالم اوقات فراغت مي باشد. جهانگردي در واقع سير و سفر و سياحتهاي داخلي و خارجي است كه با اهداف و نيتهاي مختلف صورت مي گيرد. جهانگردي داراي فوايد مختلفي از جمله، كسب علم و دانش و تجربه، تجديد قوا، آشنايي با فرهنگ ديگران و... مي باشد.

 

روز آتش نشانی و ایمنی

ايمني را مصونيت در برابر آسيب هاي ناشي از حوادث، اعم از طبيعي و غيرطبيعي معنا کرده اند.

از آن جايي  که نمي توان به ايمني به صورت صد­ در­ صد دست يافت، کارشناسان معمولاً از اصلاحاتي نظير   «ارتقاء و ايمني» و «سطح پيشرفت ايمني» استفاده مي کنند. سطح پيشرفت ايمني رابطه تنگاتنگي با توسعه دارد، لذا در کشورهاي پيشرفته، يکي از اهداف دولت ها، حداکثر کردن سطح پوشش ايمني براي دست يابي به حداکثر توسعه است.

 در کشور ما بيش از ۱۶۰ سال از تأسيس اولين ايستگاه آتش نشاني در شهر تبريز به سال  ۱۲۲۱ شمسي و نزديک به هشتاد سال از تأسيس آتش نشاني پايتخت مي گذرد.

پس از انقلاب اسلامي، با انحلال سازمان دفاع غيرنظامي، فلسفه وجودي آتش نشاني­هاي کشور توسط بندهاي ۱۴ و ۲۰ مادة ۵۵  قانون شهرداري تعريف گشت و از همين رو سازمان­هاي آتش نشاني زير مجموعة شهرداري­ها قلمداد مي شوند. بر اساس اين قانون شهرداري ها ملزم هستند، براي حفظ شهرها از خطر سيل و حريق و ديگر مخاطرات تدابير مؤثري اتخاذ نمايند.

نظر به اينکه کشور ما يک کشور حادثه خيز مي باشد و از چهل حادثة طبيعي شناخته شده، سي مورد آن در ايران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ايمني همچنين تهيه و تدوين ضوابط و مقررات ايمني، امريست ضروري.


نوشته شده در   دوشنبه 6 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode