ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 مهر 1388     |     کد : 4883

شنبه 4 مهر 6 شوال 26 سپتامبر

وقوع غزوه حنين در سال هشتم قمري...

وقوع غزوه حنين در سال هشتم قمري

پس از آن كه پيامبر اكرم(ص) در رمضان سال هشتم قمري، مكه معظمه را فتح كرد و مردم متعصب و سركش اين شهر مقدس را مورد گذشت و بخشش خويش قرار داد و آنان را از كرامت و بزرگواري خويش بهره مند ساخت، اهالي طايف، به ويژه دو قبيله معروف "هوازن" و "ثقيف" به هراس افتاده و مردم اين منطقه را بر ضد پيامبر(ص) و مسلمانان تحريك كردند و در نتيجه به همراه لشگري سنگين، كه با زنان، فرزندان و چارپايانشان همراه بود، به سوي مكه معظمه حركت كردند، تا به زعم خويش بر پيامبر(ص) و مسلمانان اين شهر مقدس شبيخون زده و كار آنان را يكسره كنند.

پيامبراكرم(ص) كه از توطئه آنان با خبر شده بود، دستور حركت سپاه اسلام به سوي طائف را صادر كرد و حدود دوازده هزار مرد جنگي، كه ده هزار نفر از مدينه آمده و دو هزار تن از تازه مسلمانان مكه بودند، به همراه آن حضرت، به سوي طايف پيش رفتند.

كثرت سپاه اسلام، برخي از سپاهيان را مغرور كرده بود و ابوبكر بن ابي قحافه، از جمله آنان بود، كه خطاب به پيامبر(ص) گفت: يا رسول الله! لا تغلب اليوم من قلّه؛ يعني امروز جمعيت ما همانند سابق اندك نيست، كه مغلوب شويم.

البته، آن طوري كه ابوبكر مي پنداشت، به واقعيت نرسيد و هنگامي كه مسلمانان با سپاه كفر روبرو شدند، همگي جز تعدادي اندك گريختند و ابوبكر نيز از جمله فراريان جنگ حنين بود.

قرآن مجيد نيز به چشم زخم زني ابوبكر اشاره كرد و آن را محكوم نمود و در اين باره فرمود: لَقَدْ نَصَرَكُمْ اللّهُ في مَواطِنَ كَثيرَﺓ و يَومَ حُنَيْنٍ اِذْ اَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً و ضاقَتْ عَلَيكُمُ الاَرضُ بِما رَحُبَتْ ثُمّ ولّيْتُمْ مُدْبِرينَ.

به هر روي، پيامبراكرم(ص)، در هنگام خروج از مكه معظمه، "عتّاب بن أسيد" را به عنوان پيش نماز و "مُعاذ بن جبل" را به عنوان مسئول آموزش ديني و معارف اسلامي در مكه باقي گذاشت و به همراه رزمجويان اسلامي از مكه عازم طايف شد.

كفار و مشركان طايف در وادي "حُنين"، كه از وادي هاي "تهامه" است، كمين كرده و همين كه سپاه اسلام وارد اين وادي شد، از دو سو آنان را مورد حمله بي امان خويش قرار دادند و در اندك مدتي، سپاهيان اسلام را با پراكندگي مواجه كردند.

در نتيجه، هر يك از سربازان اسلام، تنها به فكر نجات خويش بود و تلاش مي كرد كه از صحنه نبرد بگريزد و همه آنان در اندك زماني، از اطراف پيامبر(ص) پراكنده شده و به سوي تپه ها و كوه ها گريختند. پيامبر(ص) آنان را ندا مي داد و كسي پاسخ وي را نمي داد. تنها ده نفر باقي مانده و از پيامبر(ص) دفاع مي كردند، كه نه نفر از آنان، از بني هاشم و يك نفر از غير بني هاشم بود.

اما نُه نفر بني هاشم عبارت بودند از: امام علي بن ابي طالب(ع)، عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، ابوسفيان بن حارث بن عبدالمطلب، نوفل بن حارث، ربيعه بن حارث، عبدالله بن زبير بن عبدالمطلب، عُتبه بن ابي لهب و معتّب بن ابي لهب.

و اما آن يك نفر غير هاشمي عبارت بود از: أيمن بن اُمّ ايمن.

ساير سپاه اسلام، اعم از مهاجر و انصار، تازه مسلمان و سابق الاسلام، همگي فرار كرده و پيامبر(ص) را در برابر شبيخون ناجوانمردانه هوازن و ثقيف تنها گذاشتند.

صحنه عجيبي در حال وقوع بود، دشمنان هر لحظه به پيامبر(ص) نزديكتر مي شدند و آن چند نفر باقيمانده، به ويژه حضرت علي(ع) در دفاع از پيامبر(ص) به سختي مبارزه مي كردند و خود وجود نازنين پيامبر(ص) نيز ناچار به مبارزه و درگيري با دشمن شد.

پيامبر(ص) به عمويش عباس بن عبدالمطلب، كه صداي رسا و گوش خراشي داشت، دستور داد، مسلمانان را ندا دهد و آنان را به عهد و پيمانشان متذكر گرداند و آنان را به بازگشت به صحنه نبرد و جهاد در راه خدا فراخواند.

عباس با صداي بلند فرياد برداشت: يا اهل بيعه الشجرﺓ! يا اصحاب سورﺓ البقرﺓ! الي أين تفرّون؟ اذكروا العهد الذي عاهدتم عليه رسول الله.

يعني: اي كساني كه در زير شجره ]معروف به بيعت رضوان[ بيعت كرديد! اي ياران سوره بقره! به كجا مي گريزيد؟ به ياد آوريد پيماني را كه با رسول خدا(ص) بسته ايد.

با نداي مكرر عباس، مسلمانان به خود آمده و به تدريج به سوي پيامبر(ص) برگشتند. صحابه كبار، مانند ابي بكر و عمر نيز با شرمندگي بازآمدند و با دشمنان به مبارزه برخاستند. سپاه اسلام مجدداً قوت گرفت و به دفع تهاجم دشمن پرداخت. اما در ميان مشركان، تك قهرماناني بودند كه با رجزخواني و حملات پي در پي خويش، ترس و وحشتي در ميان مسلمانان به وجود مي آوردند. معروفترين آن ها، "ابوجرول" بود، كه به هر كسي حمله مي آورد، او را از پاي در مي آورد.

اميرمؤمنان(ع) به نبرد با وي پرداخت و چنان ضربتي بر او وارد ساخت، كه در دم به هلاكت رسيد. ساير قهرمانان و جنگجويان مشرك با كشته شدن ابوجرول، نا اميد شده و از ميدان نبرد گريختند. مسلمانان آنان را تعقيب كرده و تعداد زيادي از آنان را كشته و تعدادي را اسير نمودند و غنيمت فراواني از آنان به دست آوردند.

آتش افروزان جنگ حنين، توان مقابله با پيامبر(ص) را از دست دادند و به سوي طائف، عقب نشيني كردند و پيامبر(ص)، آنان را تا طايف تعقيب كرد.

روايت شد كه اميرمؤمنان(ع) در نبرد حنين، چهل تن از رزمجويان طايف را به هلاكت رسانيد.

به هر روي، خداي سبحان بر پيامبر(ص) و مسلمانان منت نهاد و آنان را در اين نبرد بزرگ، پيروز ساخت و دشمنان اسلام را خوار و زبون نمود.

شهداي واقعه حنين چهار نفر بودند: 1- اُيمن بن اُمّ ايمن  2- سُراقه بن حارث  3- رُقَيم بن ثابت  4- ابوعامر اشعري.

درباره تاريخ اين واقعه، گرچه تمامي مورخان متفقند كه در شوال سال هشتم قمري واقع گرديده است، ولي درباره روز اين واقعه، اتفاق چنداني ندارند.

واقدي، نويسنده كتاب گرانسنگ "المغازي" ابتداي حركت پيامبر(ص) از مكه معظمه را ششم شوال و وقوع نبرد را در دهم شوال ذكر كرد.

عده اي نيز، نخستين روز ماه شوال را تاريخ وقوع جنگ حنين مي دانند.

 

درگذشت « بَردِس» شاعرو محدّث عرب در سال786هجري قمري

« بَردِس» شاعرو محدّث عرب در سال786هجري قمري درگذشت. او دربعلدك متولد شد و پس از تحصيل علوم مقدماتي درزادگاهش به دمشق رفت و ازدانش علماي چون ابن عساكِربهره برد. وي ضمن مسافرت به حلب به تكميل تحصيلات خود اهتمام ورزيد و سپس به تدريس پرداخت. ازابن بردس كه به دينداري، صيانت نفس و حسن خلق شهره بوده آثاري بصورت خطي باقي است كه «اَلاَعلامُ في وَفيات الاعلام و بقيةُ الاَريب في اِختصارالتَّهذيب» ازآن جملهاند.

 

آزادي المقدس در جنگهاي صليبي بدست صلاحُ الدّين ايّوبي در سال1146ميلادي

بيت المقدس در سال1146ميلادي در جنگ هاي صليبي بدست صلاحُ الدّين ايّوبي سردار دلير مسلمان آزاد شد. پس ازفتح بيت المقدس اخراج اشغالگران ازاين شهرآغازشد. صلاحُ‌ الدّين ايوبي پس ازفتح بيت المقدس برخلاف روش معمول مسيحيان كه ساكنان شهرهاي تسخيرشده را قتل عام مي كردند؛ دستورداد كه فقط شهررا ترك كنند و كسي به آنها صدمه اي نرساند و با عطوفت با آنان رفتار شود.

 

استقلال كشورزامبيا در سال1964ميلادي

كشورزامبيا در سال1964ميلادي به استقلال كامل رسيد. اين سرزمين ازاوايل قرن 19ميلادي مستعمره انگليس شد. سپس دريك دوره ده ساله ازسال 1953ميلادي به اتفاق رودزياي جنوبي، فدراسيون تشكيل داد. اما سلطه سفيد پوستان نژاد پرست رود زياي جنوبي موجب شد كه جنبش استقلال طلبانه ملي زامبيا يا رودزياي شمالي بوجود آيد. زامبيا درژانويه سال1964ميلادي به استقلال داخلي رسيد و درسپتامبر همين سال استقلال كامل خود را بازيافت.

جمهورى زامبيا با 752614 كيلومتر مربع در جنوب افريقا واقع است. رود زامبزى مرز طبيعى اين كشور و زيمباوه مى باشد. زامبيا مدتها ازنقاط مهم صادر كننده برده بود. زامبيا از 9 استان تشكيل شده و مركز حكومت آن شهر لوزاكا مى باشد كه در جنوب شرقى آن واقع است.

از 5/7 ميليون سكنه آن 10% يعنى 750000 نفر مسلمان هستند كه در استان كوپربلت و بويژه در مركز آن «آندولا» در اكثريتند. اغلب مسلمانان سنى مذهبند ولى شيعيان هندى در بين آنها ديده مى شوند، اين گروه در مرداد ماه سال جارى (1371) براى انسجام خود، سازمان اسلامى شيعيان را رسما تشكيل دادند. منشا نژادى مسلمانان، افريقائى و مهاجرين آسياى جنوب شرقى مى باشد.

 

روز جهانی قلب

قلب انسان يک عضله فعالي است که در تمام طول زندگي انسان کار مي کند و هرگز متوقف نمي شود و براي اين تلاش بي وقفه نيازمند اکسيژن است.

از آنجاييکه قلب، به عنوان يکي از مهمترين و کليدي ترين اعضاي بدن انسان  مي باشد و همچنين افزايش بيماري هاي قلبي گريبانگير بسياري از کشورهاي جهان نيز هست، اين بيماري  در راس بيماري هاي کشنده در سطح جهان قرار دارد و حدود 12 ميليون نفر در سال به علت ابتلا به اين بيماري تلف مي شوند.

اين روند فزاينده به گونه ايست که پيش بيني مي شود تا سال 2020 ميلادي ميزان بروز بيما ريهاي قلبي به مرز بحران خواهد رسيد.

 به علت اهميت موضوع و ضرورت جلب توجه مسئولان در برنامه ريزي براي پيشگيري از بروز اين بيماريها، اطلاع رساني مناسب به  افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز اين بيماري، مانند مصرف سيگار، فشار خون و چربي خون بالا و عدم تحرک وعدم  فعاليت بدني  مناسب،  روز 26 سپتامبر از سوي سازمان بهداشت جهاني و فدراسيون جهاني قلب به عنوان روز جهاني قلب اعلام شده است.

 


نوشته شده در   شنبه 4 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode