ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 مهر 1388     |     کد : 4866

پنج شنبه 2 مهر 4 شوال 24 سپتامبر

رحلت ابوالحسن سعيد بن هبه الله (قطب راوندی) 573 هجری قمری...

 

رحلت ابوالحسن سعيد بن هبه الله (قطب راوندی) 573 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

زندگينامه

ابوالحسن سعيد بن هبه الله مشهور به قطب الدين راوندی كاشانی يكی از علما و محدثان بزرگ شيعه در قرن ششم هجری است. راوندی استادی كامل، عالمی متبحر، مفسری محقق، محدثی امين، متأله و فقيهی كم نظير بود. تمام علمای شيعه و صاحب تراجم در تأليفات خود نام شريف او را جزء اعلام بزرگ مكتب به عنوان فقيهی موثق متذكر شده و مشابه اين توصيفات را علمای اهل سنت نيز در مورد او يادآور شده اند. قطب الدين از شاگردان مفيد ثانی، شيخ طبرسی، سيد مجتبی رازی، سيد مرتضی رازی، ابوالبركات و ابوالفتح امدی صاحب غرر و درر بوده و از آنها اجازه نقل روايت دارد.

خاندان قطب الدين همگان از علمای شيعه بوده و اولاد و احفاد آن ها نيز علوم پدران و اجداد را به ميراث بردند. علامه قرن ششم محمد بن شهر آشوب در كتاب معالم العلما، مرحوم قطب را به عنوان يكی از اساتيد بزرگ خود بسيار تجليل و توصيف نموده و او را جزء بزرگترين علمای عصر خويش يادآور شده است. مرحوم قطب راوندی آثار ارزنده و سودمند نيز به رشته تحرير برد كه هر يك از كتاب های او شامل چند جلد است.

تأليفات :

بعضی از آثار مهم او عبارت است از:

خلاصه التفاسير، مغنی در شرح نهايه، مستقصی در شرح ذريعه سيد مرتضی، شرح نهج البلاغه، فقه القرآن، قصص الانبياء، الخرايج و الجرايح، احكام الاحكام در شرح آيات الاحكام، جواهر الاحكام ،رساله الفقها، رابع در احكام شرايع، تهافت الفلاسفه در حكمت، حل العقود، زهر المباحثه، ضياء الشهاب در شرح شهاب الاخبار، انجاز در شرح ايجاز، اغراب در اعراب.

وفات:

سال تولدش مشخص نيست، تاريخ وفاتش روز چهاردهم شوال سال 573 هجری است. مرقد مطهرش در صحن بزرگ حرم مطهر حضرت معصومه (س) واقع است و به گفته و نوشته ناقلين چند سال قبل كه قصد تجديد فرش كف حياط صحن بزرگ را داشتند سقف مزار خراب شده و جسد تازه او پس از چندين قرن نمايان می شود، نوشته اند بدن او عيبی نكرده و جسد او تازه بود و اين موضوع در مورد بعضی علما ديگر در كتب تراجم به چشم می خورد.

 

درگذشت «ابوبكرمحمّدبن عباس خوارزمي» در سال383هجري قمري

«ابوبكرمحمّدبن عباس خوارزمي» شاعر، اديب و كاتب معروف در سال383هجري قمري بدرود حيات گفت. زادگاه او خوارزم و مادرش ازاهالي طبرستان بود ازاين رو ابوبكر گاه خوارزمي و گاه طبري معرفي شده است. ابوبكر عباس خوارزمي ازدرخشانترين چهرههاي ادب عربي است. خوارزمي به سرزمينهاي مختلف سفركرد و درحلب به دربارسيف الدوله حَمداني پيوست و دراين دوره با اديبان و عالمان بزرگ نحو آشنا شد. خوارزمي پس از سالها با توشهاي گرانقدر ازادب، تاريخ، اَنساب و اخبارعرب و لغت به شرق بازگشت. اين دانش بسيارازخوارزمي وي را زبردست و ناقدي چيره دست ساخت بطوريكه كمتركتابي درادب عربي يافت ميشود كه درآن به آثارخوارزمي استشهاد نشده باشد. كتابهاي او بيشتر بصورت اِخوانيات درموضوعات مدح، رَثا، هَجا، تسليت و تهنيت است.

 

تولد حيدرعلي كمالي اصفهاني شاعر در سال1288هجري قمري

حيدرعلي كمالي اصفهاني شاعر ايراني در سال1288هجري قمري درابرقو متولد شد. او ازكودكي با صلاحديد پدربه كار دركارگاههاي آهنگري مشغول شد اما15 ساله بود كه شوق يادگيري خواندن ونوشتن وي را به تحصيل كشاند. او درمدتي كوتاه خواندن و نوشتن را آموخت و از همان زمان سرودن شعررا آغاز كرد. درآغازمشروطيت حيدرعلي كمالي اصفهاني ازآزاديخواهان بود و روزنامه پيكار را منتشركرد. اشعار كمالي بااينكه به سبك شاعران فارسي و عراق است ازحيث لطافت و دقت نظربا بهترين اشعارسبك هندي برابري ميكند. ازآثار كمالي اصفهاني ديوان اشعار او را مي‏توان نام برد. ديگر اثراو «مَظالم تَركان خاتون» نام دارد.

 

قیام مردم عراق به علیه استعمار انگلیس به رهبریت روحانیت معظم در سال 1338 هجری قمری

سياستمداران كهنه كار انگليس حكمران عراق شد. بر طبق مقررات «سان رمو» در 25 آوريل 1920 م عراق و فلسطين تحت قيموميت انگليس درآمد. آية الله ميرزا محمد تقی شيرازی از مخالفين سر سخت قيموميت انگليس بر عراق بود و برای مقابله با اين حركت، فتوايی مبنی بر عدم پذيرش سلطه بيگانگان را داد. علمای شيعه فتوای جهاد داده و خود در جبهه های نبرد حاضر شدند. در 4 شوال 13338 قمری (ژوئن 1920 م) هزاران نفر از شيعيان، در صحن حضرت سيد الشهداء(ع) اجتماع كرده و آيت الله شيخ محمد خالصی زاده برای آنان خطابه ای شورانگيز ايراد نمود كه اين حركت رعبی در انگليس افكند و سبب آن شد تا فردی به نام ماژربولی كربلا را محاصره كند.

سرويلسون نماينده سياسی انگليس در عراق در مورد اشغال عراق می گويد:

«كليد كل مناطق استراتژيك، در بغداد است و ما با اشغال عراق توانستيم خنجری در جهان اسلام بزنيم و بدين طريق از تجمع مسلمين بر عليه خودمان در خاورميانه جلوگيری كنيم...! »

اما با رهبری روحانيت و آيات عظام، قيام 1920 م عراق به وقوع پيوست كه موفقيت هايی بدست آورد و حكومت انگليس مجبور به رسميت شناختن استقلال عراق گرديد.

از علل اصلی تحريك مردم برای اين قيام اين بود كه آيت الله كاشانی مدام به مركز قبايل و عشاير رفت و آمد می كرد و آنها را در پيوستن به صفوف انقلاب تحريص و تشويق می نمود اما كانون اين حركت ضد استعماری از منطقه فرات سفلی يعنی شهرهای مقدسه شروع و در مدت كوتاهی به سمت شمال و جنوب سرايت يافت و تا به آنجا پيش رفت كه مركز نظامی انگليس را در تهديد جدی قرار داد. عشاير مقيم رميثه و نيز عشاير سماوه در ايننبردها شركتی فعال داشتند و اولين برخورد مسلحانه خونين بين عراقی ها و نظاميان بريتانيا در رميثه (در منطقه ديوانيه) اتفاق افتاد.

در مارس 1920 م انگليس طبق نقشه ای سلطنت عراق را به ملك فيصل واگذار كرد. در اكتبر 1932 ميلادی عراق رسما استقلال خود را بدست آورد. در ژوئيه 1958 با كودتايی عبد الكريم قاسم نظام سلطنتی را بر انداخت و در كشور اعلام جمهوری نمود. به سال 1968 م، با كودتای حزب بعث، رئيس جمهور وقت يعنی عبد الرحمان عارف بر كنار و احمد حسن البكر توسط شورايی به نام شورای انقلاب قدرت را در دست گرفت و اختناق و سركوب شديد در كشور ايجاد كرد

 

محاصره منزل حضرت امام خميني(ره) را درشهر نجف در سال1357هجري شمسي

قواي انتظامي رژيم بعثي عراق در سال1357هجري شمسي منزل حضرت امام خميني(ره) را درشهر نجف محاصره كرد. رژيم بعثي عراق به منظور همكاري بارژيم پهلوي درايران اقدام به اين كاركرد؛ زيرا قصد داشت كه روابط دوستانه خود را با محمد رضا پهلوي حفظ كند. مقامات عراقي پس ازمحاصره منزل حضرت امام ازايشان درخواست كردند كه ازمصاحبه با خبرنگاران، صادركردن اعلاميه و ايراد نطق و خطابه درباره اوضاع ايران خودداري كنند. اما حضرت امام خميني(ره) دربخشي از پاسخ خود به آنان چنين فرمودند: «من هرجا كه باشم به وظيفه شرعي خود عمل مي كنم...» پاسخ حضرت امام باعث شد كه مقامات رژيم بعثي عراق واكنش ديگري نشان دهند. آنان از حضرت امام خواستند كه خاك عراق را ترك كنند. بدين ترتيب هجرت تاريخي حضرت امام خميني(ره) به پاريس آغازشد.

 

آغاز بمباران وحشتناك و بي سابقه ورشو پايتخت لهستان در سال1939ميلادي

بمباران وحشتناك و بي سابقه ورشو پايتخت لهستان در سال1939ميلادي آغازشد. بمب افكنهاي آلمان نازي درزمان جنگ جهاني دوم اين بمباران را شروع كردند. بمباران ورشو 11روزبطول انجاميد و سرانجام آلماني ها اين شهر را تصرف كردند. هيتلررهبرآلمان نازي به فرماندهان خود دستورداده بود كه ازهرطريق ممكن شهرورشو را تصرف كنند. گفتني است كه دراين بمباران بيش از15000تن كشته شدند.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 2 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode