ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 مهر 1388     |     کد : 4837

چهار شنبه 1 مهر 3 شوال 23 سپتامبر

قتل مستعين عباسي در سال 252 هجري قمري...

قتل مستعين عباسي در سال 252 هجري قمري

احمد بن محمد بن معتصم، معروف به "المستعين بالله" پس از وفات "منتصر عباسي" به خلافت رسيد.

مستعين، دوازدهمين نفر از بني عباس است كه بر سرير خلافت تكيه زد.

اما رقابت ميان فرزندان محمد بن معتصم و متوكل بن معتصم، دستمايه اي براي فرماندهان قدرتمند و فرصت طلب درباري بود، كه هر از گاهي به يك طرف مايل شده و طرف ديگر را در تنگنا قرار مي دادند و از اين راه، بر قدرت خويش افزوده و يا از افول قدرت خود جلوگيري مي كردند.

همين أمر، دامن گير مستعين عباسي نيز شد و برخي از فرماندهان عالي رتبه حكومتي، به معتز فرزند متوكل عباسي، مايل شده و ما بين آن دو را به نزاع و درگيري خونيني مبدل نمودند و سرانجام، مستعين را به خلع از خلافت، وادار كردند.

بركناري وي از خلافت، روز دوم محرم سال 252 قمري بود و از آن پس، به دور از دربار خلافت مي زيست. ولي وجودش، براي معتز عباسي و هوادارانش، خطر آفرين بود. به همين جهت، شش ماه پس از واقعه خلع، در سوم شوال سال 252 قمري، در 35 سالگي در قادسيه كشته شد.

 

آغاز غزوه حُنَين بنا به قول شیخ بهایی در سال8هجري قمري

بنا به قول شيخ بهايي غزوه حُنَين در سال8هجري قمري آغازشد. اين غزوه15روز بعد از فتح مكه دروادي حنين واقع ميان مكه و طائف روي داد. درغزوه حنين طوائف هَوازِن با اهالي طائف همداستان شدند و قصد حمله به مدينه را كردند. پيامبراكرم(ص) ازقصد مخالفان اسلام آگاه شدند و تصميم گرفتند با12000سپاهي با آنان مقابله كنند. درآغازنبرد، پيروزيهايي نصيب دشمنان و كفار شد اما بعد از چند درگيري صحنه نبرد به نفع مسلمانان تغييركرد و مسلمانان به فتح مهم دست يافتند. گفتني است كه طوائف هوازن پس ازشكست درغزوه حنين به دين اسلام گرويدند.

 

درگذشت « حافظ اَبرو» ازمورخان مشهور دوران تيموري در شوال833هجري قمري

« حافظ اَبرو» ازمورخان مشهور دوران تيموري در شوال833هجري قمري درشهر زنجان بدرود حيات گفت. ازآثار تاريخي حافظ ابرو ذيلي است كه برظفرنامه شامي دراوايل قرن نهم هجري قمري نوشت. اين اثردرباره تاريخ و وقايع سلطنت شاهرخ بهادراست. مؤلف بعدها ذيل ظفرنامه شامي را به ذيلي افزود كه برجامِعُ التَّواريخ رشيدي نوشته بود.حافظ ابرو بعد از مرگ هلاكوخان مغول هم چنين يك دوره تاريخ عمومي ايران و ديگر كشورهايي را كه به نوعي با ايران ارتباط داشته اند تأليف كرده است. از ديگر آثار ارزشمند حافظ ابرو كتاب جغرافياي تاريخي اوست كه در سال 817 هجري قمري نسخه هايي از آن را به زبان عربي بنام« المسالك والممالك» و« صور الاقاليم» به شاهرخ بهار عرضه كرد. شاهرخ نيز به حافظ ابرو مأموريت داد كه جغرافياي كاملي از جهان را به زبان فارسي بنويسد.

 

امضای قرارداد 1919 دولت وثوق الدوله با انگستان در سال 1338 هجري قمري

دولت وثوق الدوله چهاردهمين نخست وزير ايران بود و در اولين دوره نخست وزيري اش در سال 1338 هجري قمري قرار داد 1919 را با دولت انگلستان منقود كرد. اين قرار داد شش ماده داشت كه جملگي تضمين كننده منافع انگلستان بودند و علاوه بر آن ارتش ايران يعني دو ركن مهم كشور را تحت نظر و نفوز مستشاران انگليسي قرار مي داد. بدين ترتيب قرار داد 1919 تسلط كامل و بلا مانع انگلستان را بر ايران تحميل مي كرد. امضاي قرار داد 1919 آتش مخالفتها و قيامها را در گوشه و كنار ايران شعله ور ساخت كه عمده ترين آنها قيام شيخ محمد خياباني و ميرزا كوچك خان جنگلي بود . گفتني است كه پس از كناره گيري وثوق الدوله از نخست وزيري ميرزا حست خان مشير الدوله مأمور دولت جديد شد.

 

تولد حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در سال1281هجري شمسي

حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در سال1281هجري شمسي چشم به جهان گشودند. حضرت امام درخانواده اي روحاني و اهل علم و تقوي درشهرخمين ولادت يافتند. حضرت امام مراتب علمي خود را يكي پس ازديگري نزد بزرگاني چون آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي گذراندند و درجواني به درجه اجتهاد رسيدند. امام راحل افزون بردارابودن مقام فقاهت، درفلسفه، حكمت، هيئت عرفان دانش فراواني كسب كرده بودند. ايشان زمانيكه ازاستادان ممتازفيضيّه قم بودند به حكم وظيفه اسلامي و روحيه سازش ناپذيري خاص خود، نخستين گامها را برضدسياست محمدرضا پهلوي برداشتند. بدين ترتيب امام بزرگوار قدم درنهضتي گذاشتند كه سرانجام برپيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل اولين حكومت اسلامي بعد از صدراسلام منتهي شد. گفتني است كه زندگي حضرت امام نمونه اي ازتقوي، زهد و نظم بود. همين نظم خاصي كه امام داشتند اين فرصت را براي ايشان فراهم كرد كه دركنار مسئوليتهاي سنگين ديني و سياسي موفق به تأليف و تدوين آثار بسيار ارزنده اي شوند. «كتابهاي كَشفُ الاَسرار، حكومت اسلامي، ديوان اشعار و تحريرُ الوَسيله» ازاين جمله آثاراست.

 

روز باز گشايي مدارس

با آغاز سال تحصيلي در اول مهر، همه ساله ميليونها دانش آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدارس مي شوند. در اين ميان، تلاش دانش آموزان خردسال و ابتدايي بسيار تماشايي است. اين تكاپو و شور و شوق جلوه زيبايي را به جامعه مي بخشد، گويي كه خوني تازه به رگهاي جامعه وارد شده است .

 

رسميت يافتن كشورعربستان سعودي در سال 1932ميلادي

كشورعربستان سعودي در سال 1932ميلادي رسميت يافت و ابن سعود بطوررسمي پادشاه عربستان شد. درجنگ جهاني اول سعودي ها با انگلستان روابط دوستي برقراركردند و پس از جنگ با جدايي ضمايم عثماني ازاين امپراتوري، عربستان نيزمستقل شد و درجنگي كه ميان عبدالعزيز ابن سعود و حسين شريف مكه روي داد؛ ابن سعود به پيروزي رسيد و حجازجزئي از قلمرو وي شد. سرانجام درسال1351هجري قمري عبدالعزيز عنوان سلطان عربستان را گرفت و كشورعربستان سعودي بطوررسمي تشكيل شد. عربستان سعودي درجنوب غربي آسيا درميان خليج فارس و درياي عمان واقع است.

 

درگذشت زيگموند فرويد پدرطب رواني در سال1939ميلادي

زيگموند فرويد پزشك معروف اتريشي و مشهوربه پدرطب رواني در سال1939ميلادي در83 سالگي درلندن درگذشت. فرويد بنيانگذار علم جديد پِسيك آناليز يا پژوهش درضميرپنهان آدمي و به عبارتي روانكاوي است. فرويد نخستين كسي است كه قواعد و شيوه هاي پژوهش درضميرپنهان آدمي را شناخت و كشف كرد. اصول كشف شده به همت فرويد علاوه بر روانشناسي درهنر و ادبيات هم اثر گذاشت. گفتني است كه فرويد درچك و اسلواكي متولد شد اما بعد با خانواده اش به اتريش مهاجرت كرد و دروين ساكن شد؛ ازاين رو همه او را اتريشي مي دانند. تعبيررؤياها و مقدمه اي برروانكاوي ازآثارمشهور فرويد محسوب مي شوند.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 1 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode