ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1391     |     کد : 47143

آذربایجان شرقی پایلوت سرشماری کشاورزی/ کسب رتبه سوم جهانی در صادرات

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: آذربایجان شرقی پایلوت طرح ملی سرشماری کشاورزی قرار گرفته است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: آذربایجان شرقی پایلوت طرح ملی سرشماری کشاورزی قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار مهر، مسعود محمدیان پیش از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی گفت: مرکز آمار ایران، استان های آذربایجان شرقی، فارس و گیلان را برای اجرای آزمایشی این سرشماری در سال جاری انتخاب کرده که اجرای آزمایشی این طرح، از 11 آذر شروع و تا 30 آذر به مدت 20 روز در این سه استان اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با سرشماری عمومی کشاورزی، اطلاعات ارزشمندی در زمینه خصوصیات پایه ای و ساختاری این بخش حاصل می شود، افزود: اطلاعات حاصله از این سرشماری موارد استفاده مهمی در سیاستگذاری، نظارت و ارزیابی توسعه طرحهای کشاورزی و روستایی دارد.

محمدیان با تاکید بر اهمیت سرشماری بخش کشاورزی در امر مدیریت بهینه برنامه های توسعه ای گفت: کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار گرفته و در ایران نیز این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است که توسعه و تکمیل زیرساختهای لازمه توسعه کشاورزی است و بخش کشاورزی می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه سرشماری عمومی کشاورزی قبلاً در سال‌های 52، 67، 72 و 82 انجام پذیرفته است، افزود: هم اینک با انجام آزمایشی سرشماری عمومی کشاورزی در استان، اجرای سرشماری برای 1392 در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و با انجام سرشماری‌های عمومی کشاورزی زمینه‌های لازم برای آمارگیری‌های کشاورزی در بخش باغداری، زراعت، دامداری، بخش طیور، بهره‌برداری‌های گل و گیاهان زینتی، کندو و زنبورعسل و ماهی و میگو تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: این طرح در واقع نقطه تحول و عطف در سرشماری‌‌های عمومی‌کشور است، زیرا با استفاده از روش‌های الکترونیکی مدرن انجام و خطای احتمالی را به حداقل آن کاهش می دهد.

محمدیان هدف از اجرای این طرح را تهیه چهارچوب آماری برای اجرای طرحهای نمونه گیری، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه ای بخش کشاورزی قابل ارائه درسطوح جغرافیایی کوچک و طبقات بهره برداری برای مدت زمان آماری و دوره آمارگیری معین، تهیه آمارهای مورد نیاز برای بررسی امنیت غذایی در راستای توصیه هایFAO و نیز بررسی و احصاء نیازهای برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی، آب، توسعه روستایی و محیط زیست عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به این که سرشماری کشاورزی به صورت محدود و آزمایشی در شهرستان شبستر انجام می پذیرد، انتظار می رود دستگاههای ذیربط، به ویژه فرمانداری، مدیریت جهادکشاورزی، معتمدان محلی و خصوصاً بهره‌برداران بخش کشاورزی در این حوزه، همکاری لازم را با ماموران سرشماری کشاورزی که با جلیقه و کارت شناسایی مخصوص به بهره‌بردارن مراجعه خواهند کرد، داشته باشند.

پنجمین سرشماری ملی در بخش کشاورزی درسال1392، دردستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و با انجام سرشماری‌های عمومی کشاورزی، زمینه‌های لازم برای آمارگیری های کشاورزی درسطح کشورتحقق می‌یابد. در این آمارگیری، تعداد اقلام پرسشنامه بهره‌برداری 819 مورد وتعداد اقلام پرسشنامه آبادی46 موردخواهد بود.

درکنارآمارگیری‌های مذکور، برخی اطلاعات آماری ثبتی کشاورزی از طریق سازمانهاو معاونت های تابعه وزارت جهادکشاورزی دریافت و به صورت سالانه در سالنامه آماری کشور منعکس شده و دربرنامه ریزی های توسعه بخش کشاورزی، نقش ارزنده ای را ایفا خواهد کرد.

کسب رتبه سوم جهانی ایران در صادرات محصولات باغی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه محصولات آن می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد، یادآور شد: مطابق اطلاعات فائو ایران با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی، از نظر تنوع تولید محصولات باغی، بعد از کشورهای چین، امریکا مشترکاً با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده است.

مسعود محمدیان همچنین افزود: ایران از نظر صادرات محصولات کشاورزی نیز در صادرات10محصول دارای رتبه های اول تادهم جهان است.

وی با تشریح این که براساس منابع فائو، تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات 35 محصول اصلی بوده، اظهار داشت: از بین کشورهای جهان 64 کشورصادر کننده محصولات زراعی و 55 کشور صادر کننده محصولات باغی هستند.

وی با اشاره به اینکه محصولات ارزشمند دیگری نظیر زعفران، زرشک و زیره نیز در ایران تولید می شود، که به دلیل قرار نگرفتن در شمار محصولات اصلی کشاورزی از نظر فائو، در این طبقه بندیها لحاظ نشده است و ایران در واقع جزو بزرگترین تولید کنندگان دنیا در تعدادی از این محصولات است ، افزود: کشاورزی در بسیاری از کشورها محور توسعه قرار گرفته و در ایران نیز این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.



نوشته شده در   سه شنبه 21 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode