ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 شهريور 1388     |     کد : 4704

چهار شنبه 25 شهريور 26 رمضان 16 سپتامبر

چهار شنبه 25 شهريور 26 رمضان 16 سپتامبر ..

چهار شنبه 25 شهريور 26 رمضان 16 سپتامبر

 

رحلت آقا جمال خوانساری در سال 1125 هجری قمری

  

وقوع زلزله شديدي شهرستانهاي جنوب خراسان در سال1357هجري شمسي

در ساعت هفت و سي و شش دقيقه و چهل و نه ثانيه بعد ازظهر بیست و پنجم شهریور در سال1357هجري شمسي  زلزله شديدي شهرستانهاي جنوب خراسان بويژه طبس را به لرزه درآورد. براثراين زلزله شهرطبس تقريباً ازميان رفت و بسياري ازروستاهاي اطراف آن نيز به ويرانه اي تبديل شد. اين حادثه جانسوزبيش از 18000كشته و مجروح برجاي گذاشت. گفتني است به هنگام اين رويداد تلخ، مردم ايران بحراني ترين روزهاي مبارزه با رژيم پهلوي را پشت سرمي گذاشتند و صحنه كمك رساني به بازماندگان اين زلزله بصورت يكي از نمادهاي همبستگي مردم درآمد.

 

درگذشت دكترعبدالله توكل نويسنده و مترجم در سال1378هجري شمسي

دكترعبدالله توكل نويسنده و مترجم ايراني در سال1378هجري شمسي بر اثرسكته قلبي درگذشت. دكترتوكل فارغ التحصيل رشته زبان و ادبيات فارسي بود و برزبانهاي انگليسي و فرانسوي تسلط كامل داشت. ازآثارارزشمند دكترعبدالله توكل ترجمه «كتابهاي سرخ و سياه اثراستاندال و سگ زرد اثرسولري نيستين» را مي توان نام برد.

 

تشکیل فدراسیون مالزی، مالایا، صباح سارواک و سنگاپور در سال 1963 میلادی

مبارزات مردم مالزی بر عليه انگليس موجب آن شد تا اين استعمارگر كهنه كار به انتخابات پارلمانى تن در دهد و در سال 1955م با برگزارى اين انتخابات، نمايندگان يكى از احزاب اسلامي  به رهبرى «تنكو عبدالرحمن » با پايگاه مردمى وسيع كرسيهاى پارلمانى را بدست آوردند. تنكو عبدالرحمن بعدها به رياست دولت مستقل مالزى برگزيده شد. به همت مردم و با پى گيرى وى از سال 1957م مالزى به صورت يك فدراسيون مستقل درآمد و در 16 سپتامبر 1963م فدراسيون مالزى، مالايا، صباح، ساراواك و سنگاپور پديد آمد كه در سال 1965م با تحريك انگلستان، سنگاپور از مالزى خارج شد. از مدتها قبل اندونزى بر جزاير صباح و ساراواك ادعاى ارضى داشت وطى سالهاى 66 - 1963 ميان مالزى و اندونزى برخوردهاى خفيفى صورت گرفت كه با توافق طرفين و مراجعه به آراء عمومى و بر اساس موافقتنامه بانكوك اين مخاصمه و درگيريهاى مرزى در سال 1966م پايان يافت و صلح حاصل شد.

 

درگذشت «جوزپه گاريبالدي» سردار ميهن پرست ايتاليا در سال1882ميلادي

«جوزپه گاريبالدي» سردار ميهن پرست ايتاليا در سال1369هجري شمسي در75سالگي درگذشت. گاريبالدي رهبر جنگ هاي اتحاد ايتاليا بود و براي متحد شدن بخش هاي مختلف ايتاليا تلاش فراوان كرد. اودرجواني براي امرارمعاش به مشاغل مختلف روي آورد اما بعدازچند سال به ارتش ايتاليا پيوست. گاريبالدي درمقام سپاهيگري خدمات بسيار انجام داد. سرانجام زمانيكه به مقام فرماندهي آزاديخواهان ايتاليا رسيد، درراه ايجاد ايتالياي واحد خدمت بزرگي به ايتاليا كرد؛ ازاين رو نام گاريبالدي درتاريخ كشورايتاليا به بزرگي ياد مي شود.

 

شهادت شيخ عمرمختار ميهن پرست و مبارز مسلمان كشور ليبي در سال 1931ميلادي

شيخ عمرمختار ميهن پرست و مبارز مسلمان كشور ليبي در سال 1931ميلادي به شهادت رسيد. عمرمختار در زمان يكه قواي ايتاليا بخش هايي از خاك ليبي رااشغال كرده بود، مبارزات خودرا با استعمار ايتاليا آغازكرد. نمايندگان كشورايتاليا پس از متحمل شدن چندين شكست پياپي از مبارزان ليبي تصميم گرفتند كه باعمرمختار مذاكره كنند. اما اين مذاكره نتيجه اي نداشت زيرا شيخ عمرمختار شرايط ايتاليا رانپذيرفت چون معتقدبود كه شرايط دولت ايتاليا استقلال و آزادي ليبي را به خطرمي اندازد. سرانجام شيخ عمرمختار دريكي از عمليات هاي شناسايي بدست نيروهاي ايتاليايي دستگير شد وسپس به شهادت رسيد.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 25 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode