ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 آذر 1391     |     کد : 46334

دوشنبه 6آذر 1391 - 11محرم الحرام1433-23نوامبر 2012

یازدهم محرم؛ حرکت کاروان اسرا از کربلا ....

یازدهم محرم؛ حرکت کاروان اسرا از کربلا
روز یازدهم محرم سال 61 ه - ق است و روز عاشورا، امام حسین (ع) و یاران باوفای‌شان همگی به شهادت رسیده‌اند ... دشمنان آن حضرت همگی شاد هستند ولی انگار شعله نهضت امام حسین(ع) نباید خاموش شود... کاروان اسرای کربلا با حضور امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و بسیاری دیگر از اعضای کاروان سید الشهدا(ع) اندکی بعد باید به سوی کوفه حرکت کنند... .


به گزارش ایسنا، رخدادهای روز یازدهم ماه محرم سال 61 ه - ق پیرامون قیام امام حسین (ع) در ادامه می‌آید:


1.حرکت کاروان اسرا از کربلا


عمر بن سعد در روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند و بر کشتگان سپاه خود نماز گزارد و آنان را به خاک سپرد.


وقتی روز از نیمه گذشت فرمان داد تا بانوان خاندان پیامبر(ص) را بر شتران بی‌جهاز سوار کردند و حضرت سجاد(ع) را نیز با زنجیر مخصوصی بسته و بر شتر سوار کردند. هنگامی که آنان را مانند اسیران می‌بردند و از قتلگاه عبور دادند، نظر بانوان بر جسم مبارک امام حسین(ع) افتاد و لطمه‌ها بر صورت زدند و صدا به فریاد و ندبه برداشتند.


حضرت زینب کبری(ع) نعش برادر را به سینه خود چسبانید و با صوتی حزین گفت:


«یا محمداه (ص) این حسین توست که با اعضای پاره پاره در خون خویش آغشته است، این‌ها دختران تواند که اسیر شده‌اند، این حسین توست که بدنش بر روی خاک افتاده. پدرم فدای کسی باد که جراحتش دوا نپذیرد، پدرم فدای کسی باد که با غصه از دنیا رفت، پدرم فدای کسی باد که لب تشنه شهید شد».


حضرت سکینه(ع) نیز جسد پدر را در بر گرفت، ناله زد و عرض کرد:


پدر جان، قتل تو چشم دشمنان را روشن و دل‌شان را شاد کرد، پدر جان بنی امیه مرا در کوچکی یتیم کردند... .


2. تشکیل مجلس ابن زیاد


روز یازدهم عمربن سعد به کوفه آمد. ابن زیاد اذن عمومی داد تا مردم در مجلس حاضر شوند. سپس راس مطهر امام حسین (ع) را نزد او گذاشتند و او به آن نگاه و تبسم ‌کرده و با چوبی که در دست داشت به آن جسارت می‌کرد.


3. حرکت اهل بیت امام حسین(ع) به سوی کوفه


عصر روز یازدهم اهل بیت(ع) را با حالت اسارت به طرف کوفه بردند. نزدیک غروب حرکت کردند و شبانه به کوفه رسیدند. بنابراین آن بزرگواران داغدار و مصیبت زده را تا صبح پشت دروازه‌های کوفه نگه داشتند. هنگام صبح عمر بن سعد مانند فرماندهی که از فتوحات خویش خوشحال است همراه اسراء وارد کوفه شد.


منابع:


- پایگاه اطلاع رسانی مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن www.iec-md.org


- تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری، انتشارات دلیل ما، 1387


تولد تقيُ الدّين اوحدي دقاقي اصفهاني شاعر در سال973هجري قمري

تقيُ الدّين اوحدي دقاقي اصفهاني شاعر تواناي ايراني در سال973هجري قمري بدنيا آمد. او شاعري پركاربود و چند مجموعه شعرازخود بجاي گذاشت. اوحدي اصفهاني دردربارشاه اسماعيل دوم، و سلطان محمد خدابنده ازاحترام بسياربرخورداربود و درزمان شاه عباس اول به هندوستان سفركرد. اوحدي اصفهاني درهندوستان،« تذكره عَرَفاتُ العاشقين» را نوشت.« ساقي نامه، كعبه ديدار، يعقوب و يوسف، لوح محفوظ، ديوان قصايد، تَبصِرةُ العارفين و كَعبَةُ الحَرَمين» هفت اثرمنظوم اوحدي اصفهاني بشمارمي‎روند.


درگذشت دكترمحمد حسن لطفي مترجم، پژوهشگرو سال1378هجري شمسي

دكترمحمد حسن لطفي مترجم، پژوهشگرو دانشمند ايراني سال1378هجري شمسي درگذشت. دكتر لطفي تحصيلاتش را درآلمان به اتمام رساند و دررشته هاي فلسفه و حقوق فارغ التحصيل شد. فهم دقيق وي ازفلسفه و تسلط او به زبانهاي آلماني، انگليسي و فرانسوي وي را به سمت ترجمه آثارشاخص فلسفه يونان و غرب سوق داد. دكترلطفي ازمعدود كساني بود كه متون كلاسيك فلسفي را به فارسي ترجمه كرده است. مجموعه آثار«افلاطون، فلاسفه يونان و فرهنگ رنسانس درايتاليا» ازآثار ارزشمند دكترلطفي درزمينه ترجمه بشمارمي رود.


برگزاری كنفرانس سران سه كشورامريكا،انگلستان و شوروي سابق در تهران در سال1322 هجري شمسي

كنفرانس سران سه كشورامريكا، انگلستان و شوروي سابق درتهران در سال1322 هجري شمسي برگزارشد. كنفرانس تهران درپي پيشرويهاي ارتش آلمان نازي درجريان جنگ جهاني دوم برپا شد. دراين كنفرانس سران سه كشور ياد شده درباره چگونگي اتخاذ شيوه هاي مبارزه با ارتش آلمان و كمك به جبهه هاي نبرد با يكديگر تبادل نظر كردند. در پايان كنفرانس تهران كه 4روز بطول انجاميد اعلاميه مشتركي توسط روزولت، چرچيل و استالين صادرشد كه درآن به انهدام نيروهاي نظامي آلمان و چگونگي انجام عمليات درجبهه هاي شرق، غرب و جنوب اشاره شده بود.


آغاز پرواز هواپيما ها از قطب جنوب در سال1929ميلادي

براي اولين بار در تاريخ هوانوردي در سال1929ميلادي و اكتشافات هوايي يك هواپيما از قطب جنوب پرواز كرد و به اين ترتيب پرواز هواپيماها از روي قطب آغازشد. دراين روزمهم تاريخي درياسالار ريچارد بيرد قطب شناس بزرگ امريكايي با هواپيما به اين اكتشاف بزرگ اقدام كرد. او درروزهاي 28و29نوامبردوبار از روي قطب جنوب گذشت.


درگذشت فليكس ساوارت پزشك، مخترع و فيزيكدان فرانسوي در سال1841ميلادي

164 سال پيش درچنين روزي - 28نوامبرسال1841ميلادي: فليكس ساوارت پزشك، مخترع و فيزيكدان فرانسوي در 50 سالگي درگذشت. ازمهمترين اختراعات او«چرخ دندانه دار و ضديخ» را مي توان نام برد.


نوشته شده در   يکشنبه 5 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode