ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 2 آذر 1391     |     کد : 46226

شهید مطهری در حدیث دیگران

کتاب «شهید مطهری در حدیث دیگران» به قلم رضا مختاری اصفهانی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

کتاب «شهید مطهری در حدیث دیگران» به قلم رضا مختاری اصفهانی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: کتاب «شهید مطهری در حدیث دیگران» دربرگیرنده تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است که به قلم رضا مختاری اصفهانی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب که در پنج فصل تدوین شده و در نخستین گام خود به احوال شخصی، خانواده، محیط زندگی و تحصیلات شهید مطهری پرداخته است، سعی دارد رگه‌های تاثیرگذار در زندگی شهید مطهری را از این منظر واکاوی کند.

این کتاب در فصل دوم به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری پس ازهجرت به تهران پرداخته است و نوع ارتباط او با گروه فدائیان اسلام، هیئت موتلفه اسلامی و نیز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در انجمن‌های اسلامی و ... توجه نشان داده است.

حسینیه ارشاد از آغاز تا فرجام نیز موضوع سومین فصل ازاین کتاب است که به نحوه فعالیت شهید مطهری در این مرکز به عنوان یکی از فرازهای مهم زندگی وی توجه نشان داده است. بررسی نامه‌های شهید مطهری با ناصر میناچی، عضو هیئت مدیره حسینیه ارشاد درباره اختلافات شهید مطهری با اعضای هیئت مدیره و نیز مساله مرحوم دکتر شریعتی و نوع ارتباط شهید مطهری با وی که مهم‌ترین آن نامه مشترک او و مهدی بازرگان به شریعتی است از مهم‌ترین موضوعات پرداخته شده در این فصل از کتاب است.



چهارمین فصل از این کتاب نیز به موضوع دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری پرداخته و به کندوکاو درباره مسئولیت‌های وی در پیشبرد انقلاب اسلامی می‌پردازد. دغدغه‌های شهید مطهری در موضوع فلسطین، سازمان مجاهدین خلق و سازماندهی نهاد روحانیت نیز در همین بخش ازاین کتاب مرد توجه قرار گرفته است.

زندگی شهید مطهری در واپسین ماه‌های حیاتش نیز در فصل پنجم از این کتاب مورد توجه قرار گرفته است و در آن ماجراهایی در ارتباط با انتخاب نخست وزیر دولت موقت و مسئولیت گرفتن در شواری انقلاب به بحث گذاشته شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود در این کتاب درباره این بخش از کتاب می‌گوید: آیت‌الله مطهری بنا به روایات متعدد در نخست وزیری مهندس بازرگان موثر بوده است، اما آیا این اعتقاد و اعتماد تا زمان شهادت مطهری باقی می ‌ماند، این نکته‌ای است که نظریات مختلفی دربراه آن وجود دارد و نیازمند واکاوی رابطه بازرگان و مطهری است.

این کتاب برای بین متن خود از چهار دسته از اطلاعات بهره برده است. نخست مصاحبه‌هایی که نگارنده انجام داده است. دوم مصاحبه‌هایی که در کتاب‌ها و ویژه‌نامه‌های منتشر شده درباره شهید مطهری بر جای مانده است. سوم روایات و خاطراتی از شهید مطهری که در کتاب خاطرات شخصی افراد و انقلابیون ذکر شده و چهارم نیز سخنرانی‌ها و مطالب روزنامه‌ها درباره شهید مطهری.

در بخشی از سومین فصل کتاب و به نقل از مقام معظم رهبری موضوع اختلاف میان شهید مطهری و علی شریعتی به شرح زیر عنوان شده است: مرحوم شریعتی کارش کارهایی بود جوان‌پسند و متکی به احساس و دیدگاه‌های او، دیدگاه‌های نزدیک به جریان‌های انقلابی. لذا در محافل جوان، به خصوص جوان روشنفکر خیلی زود گُل کرد. مرحوم مطهری، تفکرش یک تفکر عمیق فلسفی بود و بیشتر پایه‌ای و بنیانی مسائل اسلامی را بررسی می‌کرد، لذا کارش در بین محافل متفکرین و از جمله در میان حوزه‌های علمیه و فضلا خیلی جالب بود... در یک برهه‌ای از زمان، آن وقتی که هنوز جزئیات مسائل آشکار نشده بود، اینها در یک خط و جهت حرکت می‌کردند که اگر بخواهیم آن را به طور کلی معرفی کنیم باید بگوییم خط بازنگری متجددانه به اسلام و یا نهضت بازشناسی و یا تجدید حیات فکری اسلام.

کتاب «شهید مطهری در حدیث دیگران» را مرکز اسناد انقلاب اسلامی در شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 6400 تومان منتشر کرده است.


امانت داری و اخلاق مداری


نوشته شده در   پنجشنبه 2 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode